17.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris GRMN – tulinen väläys tulevasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääinsinööri Sasaki: "Jos jokin auto voi muuttaa Yariksen imagon, se on tämä." Hyvää: ajotilojen puuttuminen, ajettavuus, tarina Huonoa: hinta, rajoitettu saatavuus 7 000 ärjyvää kierrosta minuutissa, vitosvaihde sisään ja sama uudestaan. Nordschleifen vihreät maisemat vaihtuvat yhä ripeämmin. Legendaarisen saksalaisradan nousut, laskut ja lukuisat kuopat pistävät alustan koville, mutta ajokki hallitsee voimansa. Äänimaailman täydentävät mekaanisen ahtimen vinkaisut ja rosoisesti särisevä pakoputki. Uskoisitko tätä Toyota Yarikseksi? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Piiloprojektista tuotteeksi Vaikka urheilullinen Toyota Yaris GRMN saapuu japanilaismerkin valikoimaan lähes täydellisellä ajoituksella, on koko auton olemassaolo lähes sattuman tulosta. Loppuvuodesta 2015 pienen insinööriporukan keskuudessa heräsi kysymys: voitaisiinko valtaisan autokonsernin osavalikoimaa käyttää siihen, että Yariksesta saataisiin cool? Ajokelpoinen konseptiauto oli valmis alle kahdessa kuukaudessa, jonka jälkeen luomus esiteltiin Toyotan johdolle. Tuotannollisesti haastava projekti vakuutti pomot ajettavuudellaan, joten työ malliversion parissa sai jatkua. Lopulta autolle tuli jo suorainen tarve: isoveli Yaris WRC:n yllätysvoitto Ruotsin MM-rallissa herätti Toyotan ajatukseen, että Yaris-mallisto kaipaa perusmallin ja WRC:n väliin sporttisen vaihtoehdon. Valmistajalleen GRMN onkin malliston puuttuva lenkki. “Mahdotonta!” Pikavauhdilla suunniteltu Yaris GRMN ei ollut kuitenkaan läpihuutojuttu. Tavallisen Yariksen tuotantolinjalla valmistettava sporttimalli venytti tuotantoinsinöörien pinnan äärimmilleen. Muun muassa GRMN:n mekaanisella ahtimella varustettua 1,8-litraista neloskonetta pidettiin mahdottomana sovitettavana Yarikseen, varsinkin tuotantolinjan ripeässä aikataulussa. Eräs esimerkki on, että tavallisen 20 millimetrin sijasta uuden moottorin ympärillä oli vain 3 millimetrin tila. Se saatiin kasvatettua moottorin uudelleenpaketoinnilla lopulta 7 millimetriin. Yaris GRMN -projektin päällikkönä toiminut Stijn Peeters kertoo, että loput työstä koostui ihmisten yllyttämisestä ja vakuuttamisesta, eli sisäisestä politiikasta. Vihdoin vihreä valo syttyi ja tehtiin sopimus 400 auton valmistamisesta. Ranskan Valenciennesin tuotantolinjalla Yaris GRMN:stä vastaa 20 erikoiskokoajan joukko, jotka osallistuivat myös tuotantoprosessin suunnitteluun. Kokoelmalevy Teknisesti Toyota Yaris GRMN on kokenut merkittäviä muutoksia perusmalliin verrattuna. Koria on vahvistettu poikittaistuin, jousitusta on jäykistetty merkittävästi ja iskunvaimentimet on hankittu Sachs Performancelta. Auto istuu 24 milliä tavallista Yarista matalammalla. Moottorin apurunko on lainattu diesel-Yariksesta ja pakosarjan katalysaattori on Lexuksen peruja. Toyota on kiinnittänyt huomiota myös jäähdytykseen, joten välijäähdyttimen lisäksi malliin asennettiin moottorin öljynjäähdytin. Moottorina on 1,8-litrainen 4-sylinterinen 2ZR-FE-bensiinikone, jota on piristetty mekaanisella Magnusson Eaton ahtimella muun muassa Lotus Elisestä tutulla tavalla. Konsernin osavalikoimasta on lainattu myös polttoainesuuttimet, jotka ovat peräisin Toyotan V6-moottoreista. Trendikkäiden turboahdinten sijaan työryhmä arvosti mekaanisen ahtimen terävämpää kaasuvastetta. Voima välitetään tiehen etuvedolla, jonka tasauspyörästö on varustettu Torsen-lukolla. Uritetut etujarrulevyt ovat halkaisijaltaan 275 mm ja niitä puristavat nelimäntäiset jarrusatulat. Sisustassa uutta on GRMN-mittaristo, GT86:sta lainattu ohjauspyörä sekä tytäryhtiö Toyota Boshokun valmistamat sporttipenkit. Muuten vastassa on tasaisen harmaa Yaris, hyvässä ja pahassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aina sporttinen Toyota Yaris GRMN ei anna kuljettajan unohtaa koskaan, mistä on kyse. Pakoputken ääni on särisevä ja välillä matkustamoon kuuluu mekaanisen ahtimen addiktoiva ulina. Ajotiloja ei ole, vaan auto on aina sellainen kuin se on. Lisää kontrollia kaipaava kuljettaja voi sammuttaa ajonvakautuksen kokonaan. – Uskomme, että autollamme ajavat lähinnä kokeneet kuljettajat, pääinsinööri Sasaki kommentoi. Napakka jousitus on urheilullinen, mutta ei liioittelevan kova. Nopeassa rata-ajossa Yariksen korkea painopiste on tosin havaittavissa, mutta auto lupaileekin olevansa arkisportti eikä tolkuton rataspesiaali. Ohjaus on muuhun kokonaisuuteen nähden hiukan tunnoton, mutta perusmallia selkeästi parempi. Jarrut vastaavat muuta suorituskykyä jopa Döttinger Höhen kovassa jarrutuksessa Nürburgringillä. Parasta autossa on mekaaninen ahdin, jonka ansiosta Yaris GRMN vastaa kaasuun heti ja vetää tasaisesti koko kierrosalueen loppuun. Maltilliset noin 215 hevosvoiman tehot eivät vielä kaipaa tasauspyörästön lukkoa kuivana kesäpäivänä, mutta talvella tilanne voi olla toinen. Tasaisen vedon ansiosta moottori ei aiheuta draamaa kesken mutkan. Todellakin: jos Yaris voi olla cool, tämä on se. Pääinsinööri Yoshinori Sasaki kommentoi, että jos jokin malliversio voi muuttaa Yariksen imagon, se on juuri GRMN. Rajoitettu keräilykappale Miljoonien autojen sarjatuotantoon erikoistuneelle Toyotalle myös Yaris GRMN:n myynti on erikoinen tapaus. 400 kappaleen tuotantoerä myydään Eurooppaan nettivarausten perusteella, nimilistan auetessa Neste Rallin ensimmäisen erikoiskokeen aikana 27.7. kello 19:00. 1 000 euron varausmaksulla saa jalansijan taatusti harvinaiseksi jäävään sporttimalliin. Suomessa Yaris GRMN maksaa 42 459 euroa. Kiinnostuneita kehoitetaan rekisteröitymään MyToyota-portaaliin www.toyota.fi-sivustolla ja tilaamaan Yaris GRMN -uutiskirje, jossa kerrotaan myyntiprosessin etenemisestä lisää. Toyotalle Yaris GRMN:ssä on kyse maineen rakentamisesta, joten valmistaja tuskin pääsee omilleen valmistuskustannusten osalta. Samalla tavoite oli rakentaa pikkusportti, joka on parhaiden kilpailijoidensa joukossa tehon ja painon suhteeltaan. Gazoo Racing Meisters of Nürburgring on kuitenkin japanilaismerkille pitkän linjan projekti, joten luvassa on myöhemmin lisää sporttimalleja. Ehkä merkittävin siunaus puuhaprojektina aloitetulle Yaris GRMN:lle tuli kuitenkin Toyotan pääjohtajalta, automaailman viileimmäksi pomoksi pyrkivältä Akio Toyodalta. Koeajon jälkeen hän ilmoitti, että malli kelpaa tuotantoon – ja että hän haluaa niitä kaksi. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Toyota, Aake Kinnunen Koeajettu auto oli loppuvaiheen prototyyppi, joten tekniset tiedot voivat muuttua tyyppihyväksynnän yhteydessä. Toyota Yaris GRMN Prototyyppi Hinta alkaen 42 459 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 200 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, ahdettu. 6-v. manuaali, etuveto. Teho 156 kW (212 hv), 6800 r/min Vääntö 249 Nm (5000 r/min) Vääntö 249 Nm (5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 3945 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Tavaratila: 286 l Omamassa: 1135 kg Muu tieto Koeajettu yksilö oli tyyppihyväksymätön prototyyppi, joten tekniset tiedot voivat muuttua. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan