24.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Tyylivaunu herraskaisesti varusteltuna – Mazda 6 Sedan 2.5 SkyActiv-G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 6 on kokenut tavallista suuremman uudistumisen. Se on valmis haastamaan premium-merkit. Hyvää: moottori, ajettavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: näytön koko, kulutus. Uudistunut Mazda 6 on vaivaton matkakumppani. Kytkimet toimivat napakasti, heijastusnäyttö on selkeä, mittaristokenttä tyylikkäästi toteutettu, ajoavustimien käyttö on helppoa ja niiden määrä on kattava.Esimerkiksi ympäri auton näkevä kamera on oiva apu pysäköijälle. Jos jotakin voi toivoa, niin kojelaudan ylle sijoitettu näyttö saisi oalla kookkaampi. Laatuvaikutelma on erittäin kohdillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ylellinen varustetasoUudistunut kuutossarjalainen on aiempaa tyylikkäämpi ja varustellumpi ilmestys. Varustepaketit on rukattu tyystin uusiksi. Vakiona tulee roimasti herkkuja kuten navigaattori, mukautuva vakionopeussäädin, ledajovalot, tuulilasin heijastusnäyttö liikennemerkkien tunnistuksella, kuolleenkulman varoitusjärjestelmä, kaistalla pitoavustin, jarrutusavustin, tuulilasinpyyhkimien sulatustoiminto ja sähkölämmitteinen ohjauspyörä.Uutena varustetasona tarjolle tulee Signature, joka sijoittuu malliston yläpäähän ja Luxurynkin yläpuolelle. Uusia varusteita Luxury-tasosta alkaen ovat ilmastoidut istuimet ja digitaalinen mittaristo.Kaiken taustalla on halu taistella niistä autoilijoista, jotka ajavat nykyisin premium-merkeillä. Suomen maahantuoja myös uskoo, että entistä useampi haluaa autonsa varsin varusteltuna.Signature tuo mukanaan muun muassa mustan kattoverhoilun, kehyksettömän taustapeilin, ruskeaa nappanahkaa istuimiin, kromikoristeita, puiset koristelistat sekä ledein toteutetun sisävalaistuksen.Väkevää voimaaKonehuoneessa jyllää hieman uudistettu 2,5-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa enemmän kuin riittävästi eli 194 hevosvoiman verran. Mazdan moottoriosaamisesta kertoo, että vapaasti hengittävät eli ahtamattomat bensiinimoottorit yltävät Euro 6 -päästönormeihin ilman kalliita hiukkaspäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmiä.Sylinterin lepuutustoiminto alentaa osaltaan kulutusta, joka kookkaalla autolla tosin helposti kipuaa sekalaisessa arkiajossa reippaastikin yli kahdeksan litran. Ilmoitettu WLTP-kulutus on 7,4 litraa sadalla.Mazda on luopunut dieselmoottoreista, mutta se ei ole lopullinen linjaus. Valmistajan mukaan kyse on siitä, että uutta dieselmoottoria kehitellään ja se voi tehdä paluun myös Suomeen.Moottori on väkevä ajotilanteeseen kuin ajotilanteeseen. Se reagoi herkästi oikean nilkan asentoon ja toimii jouhevassa yhteistyössä kuusilovisen automaattivaihteiston kanssa, joten esimerkiksi ohitukset hoituvat vaivatta.Ohittaessa käy todeksi myös se, että äänieristys on tehty taiten. Ajossa eivät häiritse kuin renkaiden rallatus, joka ei sekään juuri häiritse. Moottorin äänimaailma on taitettu, eivätkä tulensuhinatkaan käy korville.Ohjaustuntuma on hyvä. Luonteva ja vakaa ajettavuus on tulokkaan ehdottomia valtteja: autolla on lysti taittaa pidempääkin taivalta. Mutkissa uskoa valittuun ajolinjaan antaa G-Vectoring Control -järjestelmä, joka hidastaa sisäkaarteen renkaita. Tällä tavoin aliohjautuvuus pysyy aisoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutta mitä auto maksaa?Koeajoautossa on lisävarusteena tuhatkunta euroa maksava metalliväri. Onko 47 641 euroa liikaa, riippuu muun muassa siitä, miten korkealle arvostaa erilaisia varusteita. Ajettavuuden kannalta eväät menestymiselle ovat kunnossa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Mazda 6 Sedan 2.5 SKYACTIV-G Signature 6AT Hinta alkaen 46 586 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 641 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 143 kW (194 hv), 5700 r/min Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 167 g/km Mitat pituus 4870 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2830 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa