21.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: uusi Mercedes-Benz Citan tarjoaa halvimman tavan päästä tähtimerkin rattiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Citan on onnistunut yhdistelmä saksalaista toimivuutta ja ranskalaista mukavuutta. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, hiljaisuus, suorituskyky, viimeistely. Huonoa: hinta varusteltuna, kääntöympyrän halkaisija, kevyt ohjaus, tuulilasin pesin. Mercedes-Benz Citan on uusiutunut sisarmallinsa Renault Kangoon vanavedessä. Edellisessä Citan-sukupolvessa Mercedes lähti kimppaan jälkijunassa eikä päässyt vaikuttamaan suunnitteluun. Nyt yhteistyön jatkuessa stuttgartilaisvalmistaja on saanut ujutettua mukaan enemmän omia ratkaisujaan. Kaksikon valmistuessa samalta tuotantolinjalta itse kori ja perusolemus on sama. Keulailme on molemmilla täysin omansa, sukulaisuus paljastuu helpoimmin sivuprofiilista ja takapäästä.Mallisto on molemmilla merkeillä laaja. Myynti on jo alkanut sekä pakettiautoilla että henkilömalleilla. Koripituuksia on jatkossa kaksi, nyt esiteltiin vasta lyhyempi. Alussa moottorit ovat perinteisiä: joko 1,5-litraisia dieseleitä, tehoiltaan 55 kW (75 hv), 70 kW (95 hv) tai 85 kW (116 hv) tai 1,3-litraisia bensiinimoottoreita, 75 kW (102 hv) tai 96 kW (131 hv). Täyssähkömalli 75 kW (102 hv) -tehoineen on luvassa ensi talveksi. Ensityypit saimme tehokkaimmalla dieselillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaksalainen ohjaamoOhjaamo on kooltaan ja istuimen muodoiltaan passeli useimmille kuskeille – vain kaikkein pisimmät jäävät toivomaan lisäpykälää istuimen pituussäätöön. Korkeus ja leveys tuovat ilmavuutta kuskin ympärille. Apukuskin istuimen voi vaihtaa kahden istuttavaan versioon, mutta vaihdekepin sijoitus ei jätä keskellä istuvalle juuri polvitilaa. Apukuskin istuimen alustaa ei ole hyödynnetty, mutta muutoin säilytyslokeroita on runsaasti kattohyllykköä myöten.Sisäilme, verhoilu ja kojelaudan linjat ovat kokonaan Mercedeksen omaa käsialaa. Mersukuski kotiutuu nopeasti, sillä niin mittaristo, ratti, nappulat, monitoimiviiksi kuin näyttöruutu valikoineen ja yhteyksineen toimivat totutulla tavalla.Perusvarustelu sisältää oleellisen, naftalämmitin kuuluu dieselmalleihin. Sähköiset turvavarusteet pitää poimia lisävarusteista, mutta turvatyynyjä on aina kuusi. Tuulilasin pesujärjestelmässä on kuusi suutinta, mutta paine ei riitä edes lasin puoleen väliin.Tavaratilaa on tässä lyhyessä korissa 2,9 m3, lattian pituus on 1,8 metriä ja leveys pyöräkoteloiden välissä 1,2 m. Kantavuutta on 320–750 kg versiosta riippuen, ja jarrullisen perävaunun maksimipaino on 1 500 kg. Pakettiautossa on takana pariovet ja oikeassa kyljessä liukuovi, kaikki ikkunattomia. Silti autossa olevaa taustapeiliä voi yrittää säätää nähdäkseen oikealle takaviistoon. Lisäovia ja -ikkunoita, tai vaikka ylösaukeavan takaluukun, saa tietysti rahalla. Ohjaamon ovet aukeavat 90 asteen kulmaan, mikä lienee tarpeellisempaa tila-autoversiossa. Kuormansidontakoukut ja valo kuuluvat varustukseen.Ranskalainen mukavuusAjossa Citaniin on helppo ihastua. Kaksoiskytkinvaihteistoa joutuu odottamaan kevääseen, mutta sitä ei oikeastaan kaipaakaan. Tunnokas kytkin ja sujuvatoiminen kuusivaihteinen vaihteisto sopivilla välityksillä ja alhaalta vääntävällä moottorilla tekevät Citanin kepittämisestä helppoa. Isoin diesel on terhakka niin paikaltaan lähdettäessä kuin ohituksissakin. Overtorque-toiminto antaa hetkellisesti pienen lisäpotkun – teho kasvaa 4 kW ja vääntö 25 Nm. Koeajon keskikulutus karkasi karvan yli kuuden litran, mitä voinee pitää siedettävänä talvikaudella.Mukava jousitus tuo tuulahduksen ranskalaisista sukujuurista, mutta alusta ei kavahda vauhtiakaan. Myös ohjaus on selvästi ranskalaisen köykäinen tunnoltaan, vaikka Mercedes kehuu sitä viilanneensa. Kevyt ohjaus palkitsee kaupunkipyörittelyssä, mikä lieneekin Citanin ominta aluetta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz Citan 112 CDI L1 Hinta alkaen 26 193 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 693 € Moottori Dieselmoottori 1461 cm³, 4-sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 270 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,5 (yhd.) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4498 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1832 mm, akseliväli 2716 mm Tavaratila: 2900 l Omamassa: 1464 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?