21.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: uusi Mercedes-Benz Citan tarjoaa halvimman tavan päästä tähtimerkin rattiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Citan on onnistunut yhdistelmä saksalaista toimivuutta ja ranskalaista mukavuutta. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, hiljaisuus, suorituskyky, viimeistely. Huonoa: hinta varusteltuna, kääntöympyrän halkaisija, kevyt ohjaus, tuulilasin pesin. Mercedes-Benz Citan on uusiutunut sisarmallinsa Renault Kangoon vanavedessä. Edellisessä Citan-sukupolvessa Mercedes lähti kimppaan jälkijunassa eikä päässyt vaikuttamaan suunnitteluun. Nyt yhteistyön jatkuessa stuttgartilaisvalmistaja on saanut ujutettua mukaan enemmän omia ratkaisujaan. Kaksikon valmistuessa samalta tuotantolinjalta itse kori ja perusolemus on sama. Keulailme on molemmilla täysin omansa, sukulaisuus paljastuu helpoimmin sivuprofiilista ja takapäästä. Mallisto on molemmilla merkeillä laaja. Myynti on jo alkanut sekä pakettiautoilla että henkilömalleilla. Koripituuksia on jatkossa kaksi, nyt esiteltiin vasta lyhyempi. Alussa moottorit ovat perinteisiä: joko 1,5-litraisia dieseleitä, tehoiltaan 55 kW (75 hv), 70 kW (95 hv) tai 85 kW (116 hv) tai 1,3-litraisia bensiinimoottoreita, 75 kW (102 hv) tai 96 kW (131 hv). Täyssähkömalli 75 kW (102 hv) -tehoineen on luvassa ensi talveksi. Ensityypit saimme tehokkaimmalla dieselillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saksalainen ohjaamo Ohjaamo on kooltaan ja istuimen muodoiltaan passeli useimmille kuskeille – vain kaikkein pisimmät jäävät toivomaan lisäpykälää istuimen pituussäätöön. Korkeus ja leveys tuovat ilmavuutta kuskin ympärille. Apukuskin istuimen voi vaihtaa kahden istuttavaan versioon, mutta vaihdekepin sijoitus ei jätä keskellä istuvalle juuri polvitilaa. Apukuskin istuimen alustaa ei ole hyödynnetty, mutta muutoin säilytyslokeroita on runsaasti kattohyllykköä myöten. Sisäilme, verhoilu ja kojelaudan linjat ovat kokonaan Mercedeksen omaa käsialaa. Mersukuski kotiutuu nopeasti, sillä niin mittaristo, ratti, nappulat, monitoimiviiksi kuin näyttöruutu valikoineen ja yhteyksineen toimivat totutulla tavalla. Perusvarustelu sisältää oleellisen, naftalämmitin kuuluu dieselmalleihin. Sähköiset turvavarusteet pitää poimia lisävarusteista, mutta turvatyynyjä on aina kuusi. Tuulilasin pesujärjestelmässä on kuusi suutinta, mutta paine ei riitä edes lasin puoleen väliin. Tavaratilaa on tässä lyhyessä korissa 2,9 m3, lattian pituus on 1,8 metriä ja leveys pyöräkoteloiden välissä 1,2 m. Kantavuutta on 320–750 kg versiosta riippuen, ja jarrullisen perävaunun maksimipaino on 1 500 kg. Pakettiautossa on takana pariovet ja oikeassa kyljessä liukuovi, kaikki ikkunattomia. Silti autossa olevaa taustapeiliä voi yrittää säätää nähdäkseen oikealle takaviistoon. Lisäovia ja -ikkunoita, tai vaikka ylösaukeavan takaluukun, saa tietysti rahalla. Ohjaamon ovet aukeavat 90 asteen kulmaan, mikä lienee tarpeellisempaa tila-autoversiossa. Kuormansidontakoukut ja valo kuuluvat varustukseen. Ranskalainen mukavuus Ajossa Citaniin on helppo ihastua. Kaksoiskytkinvaihteistoa joutuu odottamaan kevääseen, mutta sitä ei oikeastaan kaipaakaan. Tunnokas kytkin ja sujuvatoiminen kuusivaihteinen vaihteisto sopivilla välityksillä ja alhaalta vääntävällä moottorilla tekevät Citanin kepittämisestä helppoa. Isoin diesel on terhakka niin paikaltaan lähdettäessä kuin ohituksissakin. Overtorque-toiminto antaa hetkellisesti pienen lisäpotkun – teho kasvaa 4 kW ja vääntö 25 Nm. Koeajon keskikulutus karkasi karvan yli kuuden litran, mitä voinee pitää siedettävänä talvikaudella. Mukava jousitus tuo tuulahduksen ranskalaisista sukujuurista, mutta alusta ei kavahda vauhtiakaan. Myös ohjaus on selvästi ranskalaisen köykäinen tunnoltaan, vaikka Mercedes kehuu sitä viilanneensa. Kevyt ohjaus palkitsee kaupunkipyörittelyssä, mikä lieneekin Citanin ominta aluetta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz Citan 112 CDI L1 Hinta alkaen 26 193 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 693 € Moottori Dieselmoottori 1461 cm³, 4-sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 270 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,5 (yhd.) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4498 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1832 mm, akseliväli 2716 mm Tavaratila: 2900 l Omamassa: 1464 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan