3.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: väljä ja vaivaton – Škoda Kodiaq 1.4 TSI ACT Style DSG Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq on edullisempanakin etuvetoversiona edustava. Hyvää: tilat, vaivattomuus, ajettavuus, käytännöllisyys. Huonoa: rajalliset voimavarat suuremmissa nopeuksissa. Škoda Kodiaq on tšekkitehtaalle kaiken kaikkiaan historiallinen malli. Näin isoa maasturia ei ole aikaisemmin merkiltä nähty, ei liioin kolmen istuinrivin matkustamoa.Korille onkin kertynyt sen verran kokoa, että bensiinimoottoreista 1,4-litrainen ahdettu alkaa olla vähimmäisvaatimus. Ei ihme, että tuon koneen pikkuveli, sinänsä puhdikas 1.0 TSI, on jätetty Kodiaqissa ja sisarmalli Volkswagen Tiguanissa valikoiman ulkopuolelle. Sisarussarjasta pienempään eli Seat Atecaan litraisen koneen kyllä saa.Kodiaq-mallistossa, nyt koeajetun 150 hevosvoiman version alapuolella, tarjotaan myös saman 1,4-litraisen 125-hevosvoimaista painosta. Vaihteisto on näissä valittu asiakkaan puolesta, sillä alempitehoinen on aina manuaali, voimakkaampi puolestaan automaatti.Näin siis etuvetojen osalta. Nelivetoisuus kasvattaa valikoimaa vielä 180-heppaisella 2.0 TSI:llä, ja manuaalilaatikon saa myös 150 hv -koneen yhteyteen.Bensakoneiden ohella kaupataan eritehoisia kaksilitraisia dieseleitä niin etuveto- kuin nelikkopuolellakin, joista tehokkaimman huippumallin ehdimmekin koeajaa talvisemmalla kelillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLevollista lepäämistäSuorituskyky riittää hyvin arkiajoon. Pintakaasulla meno on vaivatonta, mutta ohituksissa ja moottoritien ramppiin kiihdytettäessä täytyy ottaa jo kaikki voimavarat käyttöön. Samalla muuten hiljainen voimanlähde alkaa äännellä pikkuautomaisesti.Mutta kun moottoritievirtaan on sukellettu, vakionopeus pystyy huomaamatta yllä. Bensan menekki vain saattaa tällaisessa ajossa yllättää: henkilöautoa korkeampi kori ja sitä myötä suurempi otsapinta-ala sekä auton alla pyörteilevä ilma kasvattavat väistämättä kulutusta.Taloustalkoisiin osallistuu kirjainyhdistelmä ACT eli sylinterien lepuutustoiminto. Sen aktivoitumista eli kahden pytyn tilapäistä sammumista kesken ajon ei havaitse juuri muusta kuin mittariston keskinäyttöön ilmestyvästä ilmoituksesta. Sivistynyttä, ilman jyrinöitä.Niin ikään huomaamaton asia on nelivedon puute. Jos käy mökillään vain kesäisin, korkean maavaran ja etuvedon yhdistelmä onkin perusteltu. Nelivedon hintalisä on tässä malliversiossa noin 3 500 euroa.Kevyttä ja kantavaaAjettavuus on ennen kaikkea vaivatonta. Taajamassa tämä konkretisoituu höyhenenkevyenä ohjauksena, joka muuttuu vauhdin myötä sopivasti raskaammaksi. Kodiaq myös reagoi ohjausliikkeisiin valppaasti muttei hermostuneesti, mikä olisikin tämänkokoisessa ja -korkuisessa autossa häiritsevä piirre.Kun aiempi nelivetoinen koeajoautomme oli Exclusive-varusteltu, tämänkertainen tuttavuus on tyypiltään toiseksi kallein eli Style. Eräs merkittävä ero autojen välillä on se, että etuvetoiseen ei saa säätyvää iskunvaimennusta.Eipä haittaa, sillä vakioalustankin tanakkuuden ja mukavuuden suhde on oikeaan osunut. Jousitus ottaa pahat röykyt sivistyneesti, eikä Kodiaq heilahtele epätasaisessakaan kaarteessa ylimääräisiä. Kauneusvirheenä ovat jostakin auton uumenista kiirivät rämähtelyt, nekin lievinä.Pikkuveli putkessaSisätilojen tuolileikki sujuu kätevästi, operoi sitten keski-istuinten erillisiä säätöjä tai lisävarusteisia lattian tasoon kääntyviä takimmaisia penkkejä.Tilaa ja väljyyden tuntua riittää etuistuimilla niin, ettei isojakaan matkustajia takuulla ahdista. Keskirivikin on mitoitettu kookkaille, viimeisimmällä osastolla viihtyvät parhaiten lapset. Kun vielä kojelaudan käytettävyys on parasta tasoa, tätä autoa voi suositella ennakkoluulottomaksi vaihtoehdoksi parempiinkin SUV-piireihin ja -perheisiin. Siis niihin, joissa perinteisesti edetään premium-merkki edellä.Ja jos Kodiaqin hankintahinta tai ulkomitat tuntuvat liian muhkeilta, koeajon jälkeen kuultiin ilouutisia. Tulossa on pikkuveli Karoq, joka muistuttaa ensikuvien perusteella kovasti isoveljeään. Samalla kahdeksan vuotta hyvin palvellut Yeti-pikkumaasturi siirretään ansaitulle eläkkeelle.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.skoda.fi/kodiaq/ Škoda Kodiaq 1.4 TSI ACT Style DSG Hinta alkaen 42 514 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 124 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle