20.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen T-Roc R – Katumaasturin tulisempi sielu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teho pukee uudistunutta Volkswagen T-Roc katumaasturia. Hyvää: tasavahva kokonaisuus, suorituskyky, ajamisen nautinto Huonoa: kulutus R-mallin autoja löytyy tätä nykyä Volkkarin mallistosta useampia. Suurelle yleisölle tutuin lienee Golf R, mutta sporttisempaa bensamallia saa myös T-Rocin, Passatin, Tiguanin ja Tuaregin muodossa.Kireämmän malliversion ajatus on autoteollisuudesta varsin tuttu: otetaan perusmallin auto ja laitetaan konepellin alle reilusti lisää tehoa ja kruunataan paketti nelivedolla. Tällä reseptillä tylsäpulskea perusauto muuttuu kertaheitolla kiinnostavammaksi.Golf R:stä peräisin oleva voimanlähde toimii myös katumaasturissa. 221 kW ja 400 Nm nostavat suorituskyvyn uudelle tasolle, mistä kertoo ripeä 0–100 km/h kiihdytyslukema 4,9 sekuntia.Vaihteistona toimii VW-konsernin DSG-automaatti ja kaikki neljä pyörää vetävät. Neliveto onkin R-mallien tavaramerkki ja ilman sitä auton tehoreserviä ei saisi välitettyä tiehen yhtä vaivattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieto kasvojenkohotusT-Roc on verrattain uusi automalli, joka julkistettiin vuonna 2017. Viiden vuoden ikäinen malli saa pienen kasvojenkohotuksen, jonka ansiosta valot ovat edessä ja takana uudet. Sekä keulan, että perän ilme on päivittynyt, mutta muotokieli on muuten ennallaan.Volkswagen T-Roc onnistuu viiden vuoden ikäisenäkin näyttämään tuoreelta. Ilmestyessään automalli ei ollut sieltä kaikkein persoonallisimmasta päästä, mutta ehkä juuri siksi se kestää aikaa. Viidessä vuodessa poikkitaiteellinen muotoilu voi näyttää pahimmillaan antiikkiselta.R-mallin sporttisuus näkyy ja tuntuu voimalinjan lisäksi myös alustassa. T-Rocin alusta on Race-ajotilassa mukavan jämäkkä. Pienikokoinen katumaasturi ei juuri kallistele mutkissa, mutta tien epätasaisuudet tuntuvat ohjaamossa. Hidastetöyssyissä Volkswagenilla kannattaa hidastaa reippaasti. Auton tuntumaa pystyy säätämään ajotilojen kautta. Eco, normal, race ja individual -tilat vaikuttavat moottorinohjaukseen, alustaan, ohjaustuntumaan ja tasauspyörästön toimintaan. Nimet kuvaavat hyvin ajotilojen eroja loogisesti ja individual-tilassa kuski saa muokata käytöksen omaan ajotapaansa sopivaksi.Race-ajotilassa autosta pyritään ottamaan irti kaikki mahdollinen suorituskykymielessä: alusta ja ohjaus tiukentuvat, vaihdelaatikko pitää kierrokset korkeammalla ja moottorinohjaus laittaa kaiken peliin. Ajotila kytkeytyy päälle kätevästi ratin vasemmassa puolassa olevasta R-napista.Sporttisimmassa ajotilassa myös äänimaailma muuttuu. T-Roc R:n perästä tuijottavat muhkeat tuplaulostulot, joiden kautta ilmoille pelmahtaa suorituskykyä alleviivaava pörinä. Ääni on maltillinen, sillä Volkswagen on sivistynyt tehopakkaus, eivätkä tiukat normit edes salli liiallista äänivallia.Osaavissa käsissä nopeaSivistyneisyys on asia, joka leimaa T-Rocia muutenkin. Vaikka tehoa on polttomoottoriautoksi reippaan puoleisesti, on ajokokemus ennen kaikkea mukava. Tehoa ei ole niin paljon, että sen kanssa pitäisi olla varuillaan, mutta osaavissa käsissä T-Roc on kiistatta nopea auto.Vaikka kyseessä on pienikokoinen katumaasturi, sisätilat ovat kohtuulliset. Molemmille penkkiriveille mahtuu istumaan, mutta tiloista joutuu tinkimään etupenkillä silloin kun takapenkillä on aikuisia matkustajia.Kuljettajan näkökulmasta homma toimi hyvin. Penkit ovat muotoiltu tiiviiksi ja tämän ansiosta etupenkeillä pysyy paikallaan reippaammassakin ajossa. Digimittaristo on uusissa autoissa tätä nykyä peruskauraa ja T-Rocista moinen löytyy vakiovarusteena.Varustelu on muutenkin R-mallin kohdalla kattavaa: mukautuva vakionopeudensäädin, sähkötoiminen takaluukku, dynaamiset LED-ajovalot ja parkkitutkat ovat varusteita, jotka lisäävät mukavuutta ja tuovat turvallisuutta.Bensaa palaaTehokkaan automallin haaste on luonnollisesti kulutus. 221 kW tehoreservi tarkoittaa, että kulutus ei ole samalla viivalla ekologisuutta korostavien polttomoottorien kanssa. Yhdistetyn kulutuksen WLTP-vertailuarvo on 8,5 litraa sadalla kilometrillä, mikä tuli todettua paikkansa pitäväksi koeajolla.Kun polttoaineen hinnat hipovat maailmantilanteen vuoksi pilvissä, on parin-kolmen litran lisäys kulutukseen asia, joka varmasti mietityttää monia. Etenkin kun vastaavan suorituskyvyn saisi aikaa sähköistyksellä, joka samaan aikaan laskisi kulutusta. Pelkällä polttomoottorilla toteutettuna 8,5 litraa sadalla on kuitenkin hyväksyttävää.Toki kulutuslukemaan vaikuttaa R-mallin kohdalla paljon oma ajotapa. Mikäli auton suorituskykyä haluaa hyödyntää täysimääräisesti, nousee kulutus ilmoitetusta. Toisaalta WLTP-lukemaan pääseminen normaalissa ajossa on helppoa, sillä vahva voimalinja pitää sen mitä lupaa.T-Roc R:ää ajaessa tajuaa kouriintuntuvasti sen, että tämän kaltaiset automallit ovat katoavaa kansanperinnettä. Autoteollisuus sähköistyy vauhdilla ja tehokkaat bensiinimoottorit ja polttomoottorit ylipäänsä tulevat vaipumaan unholaan.Vannoutuneelle polttomoottorin ystävälle kehitys on hieman sääli, mutta maailman muuttumista vastaan lienee hyödytöntä taistella. Onneksi polttomoottorit eivät ole aivan vielä katoamassa, sillä tehokkaassa bensiiniturbossa on edelleen tenhoa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volkswagen T-Roc R 2.0 2.0 TSI 4MOTION 221 kW Hinta alkaen 6 440 103 € Koeajetun auton hinta varusteineen 6 985 481 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5300-6400 r/min Vääntö 400 Nm (2000-5200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000-5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,5 (yhd.) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4236 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1568 mm, akseliväli 2594 mm Omamassa: 1578 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous