23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullisempi ajoasento, hienostuneempi elektroniikka ja kolmisylinterisen hauska suorituskyky. MT-09:n neljäs sukupolvi vie Yamahaa yhä powernakumaisempaan suuntaan. Kun Yamaha 10 vuotta sitten yllätti esittelemällä rähinähenkisen, kolmisylinterisen MT-09 -nakumallin, ei moottoripyöräilevä maailma varmasti osannut vielä aavistaa minkälainen lähtölaukaus se tulisi olemaan koko Yamaha-malliston muutokselle perinteisestä japanilaisesta moottoripyöräsuunnittelusta aivan uudenlaiseen urheilullisuuteen.Sen jälkeen MT-mallisto on kasvanut molempiin suuntiin niin, että seitsemän mallin laivueessa MT-09 edustaa nyt tarkalleen puoliväliä. Sen alapuolelta löytyvät kevytmoottoripyörä MT-125, A2-luokan MT-03 ja 73-hevosvoimainen MT-07. Nollaysin yläpuolella taas ovat sen premiumversio MT-09 SP, 1000-kuutioinen MT-10 ja sen premiumversio MT-10 SP. Sekä MT-07 että nyt koeajettu MT-09 ovat saatavilla myös A2-luokan 35 kilowatin tehoon kuristettuina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljäs pykälä suorituskykyisempään suuntaanNyt vuorossa on MT-09:n neljäs sukupolvi. Ensimmäinen sukupolvi oli sekä ajoasennoltaan että ominaisuuksiltaan selvästi supermoto-sukuinen ja edusti myös niitä harvoja moottoripyörämalleja, joka kokeneidenkin motoristien mielestä oli jopa liian terävä kaasunvasteeltaan.Mallisukupolvien myötä särmiä on hiottu ja ajoasento on vähitellen muuttunut urheilullisemmin eteen nojaavaksi. Uusimmassa sukupolvessa on jo puhtaasti powernakumainen ajoasento. Nyt MT-09 kilpaileekin suoraan esimerkiksi Kawasaki Z900:n ja KTM 890 Duke R:n kanssa samoista asiakkaista.Muista japanilaismerkeistä Yamaha pyrkii erottumaan rähinähenkisyydellään, ja kaikessa markkinoinnissa korostetaankin ”Dark Side of Japan” -teemaa. Tuntuu jopa jossain määrin erikoiselta, että ison japanilaismerkin julkaisemilla mainosvideoilla häikäilemättömästi keulitaan, poltetaan kumia ja ajetaan yleisessä liikenteessä melko rähinähenkisellä asenteella.Moottori kaiken keskipisteenäKoska pelkistetyssä nakupyörässä on käytännössä vain moottori ja kaksi pyörää, nousee voimanlähteen merkitys pyörän koeajossa normaalia suurempaan rooliin. Malliuudistuksen yhteydessä kolmisylinterinen CP3-moottori on päivitetty uusimman Euro5+ -normin mukaiseksi, mutta teho- ja vääntölukemat ovat pysyneet ennallaan.Tehoa on edelleen 119 hevosvoimaa ja vääntöä 93 newtonmetriä. Muutoksia on kuitenkin tehty niin imusuppiloihin, moottorinohjaukseen kuin pakoputkistoonkin, jotta moottori täyttäisi aiempaa tiukemmat päästö- ja melunormit.Kuljettaja voi Yamaha Ride Control -asetuksilla (YRC) valita omaan ajotyyliin ja kulloiseenkin ajotilanteeseen sopivimman kolmesta ajotilasta; Sport, Street ja Rain. Sportissa kaasunvaste on terävin ja lineaarisin, ja ajoavustimet esisäädetty sallivimpiin asentoihin. Rain-asetuksella tehontuotto on maltillisinta ja avustimet säädetty herkimmilleen.Eri ajotilojen erot ovat huomattavat, esimerkiksi Street-tilassa kaasuvaste on melko välitön, mutta kaasunavauksilla läpi kierrosalueen tehontuotto maltillisempaa kuin Sport-asetuksella.Kun normit rajoittavat pakoääniä, niin Yamaha on ratkaissut tunnelmapuolen tankin päällä olevilla ritilöillä, joiden kautta urheilullisen rivikolmosen imuäänien sulosoinnut suuntautuvat suoraan kohti kuljettajaa; mitä enemmän avaa kaasua sitä selkeämmin imuäänet kuuluvat. Tässäkin suhteessa eroa on myös ajoasetusten välillä, sillä Sport-asetuksella imuäänet kuuluvat selvästi kovempina kuin muilla asetuksilla.Koeajon mutkatieiloittelussa Sport-asetus tuntui hauskimmalta, mutta Street-asetuksen välittömän kaasunvasteen ansiosta se ei tunnelmaltaan paljoakaan hävinnyt Sport-tilalle. Vasta suuremmissa nopeuksissa ja yläkierroksilla tuntui, että moottorin Sport-asetuksen edut tulivat selkeämmin esille.Ykkösvaihde riittää 108 kilometrin mittarinopeuteen ja kakkonen 142:een asti, kun taas kuutosvaihteella satasen mittarinopeudessa kierroksia on tarkalleen 4000. Välitykset vaikuttivat sekä pienimpien että suurimman vaihteen, kuin myös vaihteiden porrastuksen osalta varsin sopivilta, joskin hieman äkkiväärästi toimiva kytkin vaatii huomiota, jotta liikkeellelähdöistä saa sujuvia.Moottori vetää jopa kuutosvaihteella sujuvasti täysin tyhjäkäyntikierroksilta alkaen, mutta parhaimmillaan sen ominaisuudet ovat kun kierroslukumittari näyttää yli 6000:n lukemia. Silloin tapahtuu nopeasti ja paljon, mikä taas edellyttää kuljettajalta tarkkuutta ja malttia.Erityisesti näissä nopeissa ajotilanteissa kuljettajaa auttaa molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin. Yamahan nimittää sitä kolmannen sukupolven neljään suuntaan toimivaksi shifteriksi, sillä vaihteiden vaihto suuremmalle onnistuu myös kaasun ollessa suljettuna ja pienemmälle vaihto kaasun ollessa avattuna.Saattaa ensin kuulostaa tarpeettomilta lisäyksiltä toimintaan, mutta koeajopäivän aikana näitä tilanteita tuli esiin useitakin. Maltillisempaan ja tasaisempaan ajoon taas tuo mukavuutta varustukseen kuuluva vakionopeussäädin.Uusi mittaristoJos edellämainituista ajotiloista ei löydy sopivaa yhdistelmää, niin lisäksi tarjolla on kaksi räätälöitävissä olevaa ajotilaa, joissa kuljettaja voi valita haluamansa yhdistelmät eri ajoavustimien herkkyyksien ja moottorin kaasunvasteen välillä.Kaikki säädöt pystyy tekemään joko suoraan mittariston ja ohjaustangon joystickin avulla, tai vaihtoehtoisesti älypuhelimella, kunhan on ensin liittänyt pyörän mittariston ja puhelimen toisiinsa ilmaisen Yamaha MyRide -sovelluksen avulla. Sen avulla kuljettaja voi nähdä mittariston kautta myös puhelu- ja viesti-ilmoitukset, ohjata kypäräpuhelimeen tulevaa musiikkia ja myös käyttää ilmaista Garmin StreetCross -navigointijärjestelmää, joka tulee napinpainalluksella näkyviin mittaristoon.Mittaristossa on myös neljä valittavaa teemaa, joilla näytön voi vaihtaa hipsterityylistä urheilullisempaan vaihtoehtoon, jossa kierroslukunäyttö on pääosassa. Viiden tuuman värinäytön kontrasti ja luettavuus ovat erittäin hyvällä tasolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkkaan harkitut ominaisuudetJousituksen perussäädöt ovat sopiva kompromissi maantie- ja kaupunkiajoon, eli juuri sinne mihin pyörä on suunniteltukin. Aivan paras pintaherkkyys kuitenkin puuttuu ja hidastetöyssyjen ylityksissä tuntuu, että paluuvaimennusta voisi säätää vähän perusasetusta tiukemmalle.Etujarrun alkupurenta on hyvä ja teho riittävä. Tuntumaltaan jarrut yltävät lähelle kiitettävää, mutta pientä epämääräistä kumipallomaisuutta on havaittavissa tehokkaissa jarrutuksissa. Jousituksen ja jarrujen kohdalla on arvostelussa kuitenkin huomioitava, että pari kuukautta MT-09:a myöhemmin markkinoille tulee MT-09 SP, jossa juuri nämä komponentit on vaihdettu hinnakkaampiin ja ominaisuudet ovat siten varmasti vieläkin korkeammalla tasolla, jopa rata-ajoa silmälläpitäen.Kaarteisiin Yamaha kääntyy uuden runkogeometrian ja kuljettajan aiempaa nojaavamman ajoasennon ansiosta entistä kevyemmin. Myös ensiasennusrengas on vaihtunut Bridgestonen uusimpaan S23 -malliin, mikä muuttaa tuntumaa aikaisemmasta. Hitaissa vauhdeissa renkaan tuntuma on sporttouringmainen, mutta urheilullisemmassa ajossa pito ja tuntuma muuttuvat selvästi urheilullisemmiksi.Kuusiakselinen liiketunnistin haistelee reaaliajassa pyörän asentoa ja liikettä eteen-taakse, ylös-alas ja vasemmalle-oikealle, ja säätelee ajoavustimien toimintaa tarpeen mukaan. Luiston- ja keulimiseneston sekä ABS-jarrujen ohella kuljettajan turvana on luistokytkin ja siihen liitetty BSR-järjestelmä, joka esimerkiksi pienemmälle vaihteelle vaihtaessa avaa tarvittaessa vähän kaasuläppiä, jos moottorijarru muuten uhkaisi nousta niin voimakkaaksi että se saisi takarenkaan luistamaan.Vilkkukatkaisin keksitty uudelleenAjoasentoa on muokattu todella rankalla kädellä, sillä ohjaustanko on nyt aiempaa alempana, mutta jalkatappeja on siirretty peräti 30,6 millimetriä taaksepäin ja nostettu 9,5 millimetriä ylemmäs. Kun vielä satula on muotoiltu aiempaa tasaisemmaksi, niin nojaavamman ajosennon ansiosta erityisesti eturenkaan tuntuma on selvästi aiempaa parempi korostuen suurissa nopeuksissa.Ajotuntumaa parantaa sekin, että vaihdepoljin on nyt muotoiltu aiempaa litteämmäksi, jolloin isommalle ja pienemmälle vaihtaessa jalkaa tarvitsee siirtää aiempaa vähemmän polkimen alta polkimen päälle.Suurempi muutos kuljettajan kannalta on uusiksi suunnitellut ohjaustangon katkaisimet. Mittaristoa ohjataan viiteen suuntaan liikkuvalla joystickillä, ja valikoissa surffaaminen ja asetusten muuttaminen on ilahduttavan intuitiivista.Yamaha on myös keksinyt vilkkukatkaisimen uudelleen, sillä perinteisen vasemmalle oikealle ja sisään liikkuvan katkaisimen sijaan vasemmalla kädellä ohjataan nyt keinukytkintä, jota painetaan vasemmasta tai oikeasta laidasta.Lyhyt painallus ja suuntavilkku vilkahtaa kolme kertaa (esimerkiksi kaistanvaihdossa), ja pidempi painallus niin vilkku jää päälle ja automaattisammutus vaimentaa sen 150 ajetun metrin tai 15 sekunnin kuluttua, tai kuljettaja voi sammuttaa suuntavilkun painamalla samaa painiketta toistamiseen. Hieman Harley-Davidsonin järjestelmää matkiva systeemi, myös siinä mielessä että keinukytkimen sijoitus on hyvä, mutta muotoilu ja tuntuma voisivat olla vähän onnistuneempia.Satula on nyt kaksiosainen, ja kuljettajan satula muotoiltu aiempaa tasaisemmaksi. Kuljettajan istuimen takaosa voisi olla vieläkin tasaisempi, sillä loivasti ylöspäin kaareutuvana se ei tarjoa tukea, mutta tasaisessa ajossa valuttaa kuljettajaa kuitenkin eteenpäin. Muuten satulan tuntuma vaikutti onnistuneelta.Kokonaisuus kiitettävällä tasollaUlkoiselta olemukseltaan MT-09 on edelleen ”toiminnallisen kaunis”. Käytännössä tämä näkyy mm. näkyvän äänenvaimentimen puuttumisena, kun moottorin alle sijoitetun ison pöntön ulostulot on suunnattu suoraan kohti maata. Uudelleen muotoillut led-ajovalot tuovat ilmeeseen lisää aggressiivisuutta, ja erityisesti koeajopyörän Midnight Cyan -värityksen turkoosit vanteet tekevät pyörästä varsinaisen huomiomagneetin.Koeajon kannalta ”ongelmallisinta” Yamahassa on se, että pyörä sopii niin hyvin käteen, että eri ominaisuuksien arviointi vaatii suurta huomiota, että ylipäätään jää jotain sanottavaa mieleen tasapainoisista ominaisuuksista.Ominaisuuksia on jälleen hiottu malliuudistuksen yhteydessä entistä tasapainoisemmiksi. Hauskuutta ja suorituskykyä on riittävästi, ja tarvittaessa monikäyttöisyyttä voi parantaa mm. lisävarusteena saatavalla tuulilasilla, sivulaukuilla ja muilla tehdaslisävarusteilla.Jos taas oma ajo painottuu pelkästään urheilullisten ominaisuuksien ulosmittaamiseen ja haluaa käydä usein moottoriradalla, silloin kannattanee katse kääntää MT-09 SP -malliin.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: YamahaYamaha MT-09Moottori 3-syl. rivimoottori 890 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 87.5 kW (119 hv) / 10 000 r/min 93 Nm / 7 000 r/minMitat Istuinkorkeus 825 mm Akseliväli 1430 mm Polttonestesäiliö 14 lPaino tankattuna 193 kgRengaskoko edessä 120/70ZR17 takana 180/55ZR17Takuu 2 vuottaHinta 14 405 €Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija