4.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: eurooppalaistunut Ford Mustang Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö neloskone muskelielämykseen? Hyvää: upea ulkonäkö, fiilis varauksin Huonoa: sieluton moottori Luonnetta ei piilotella. Ensimetreiltä asti auto tuntuu isolta ja ehdottoman rehelliseltä. Ford Mustang on yhä muskeliauto. Yhdysvaltalainen lähestymistapa suorituskykyyn tuo virkistävää vaihtelua eurooppalaisiin sportteihin.Ford vetoaa saksalaisautoja alkukantaisempiin aisteihin. Fiilis syntyy siitä mitä on tarjolla, eikä siitä, miten hienosti tarjolla oleva asia on toteutettu. Koripaneelien suurten saumojen ei kannata antaa häiritä. Stereoistakin lähtee valtavasti melua, mutta ei varsinaisesti äänenlaatua. Jostain syystä se ei liiaksi häiritse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelma kohdallaanUlkoasu on nostalgian ja moderniuden liitto, joka kunnioittaa juuriaan sortumatta kliseiseen retroon. Sisätiloissa retrofiilistä on enemmän, eivätkä kaikki alumiinia matkivat muoviosat vakuuta laadullaan.Tunnelma on kuitenkin kohdallaan – Mustang osaa ottaa vähän rennommin. Sisävalaistuksen sävyn voi valita lähes rajattomasta värivalikoimasta. Nopeusmittariin kirjoitettu Ground Speed, maanopeus, pistää väkisinkin hymyilyttämään.Parhaimmillaan kruisailussaMuskelikuoren alta löytyy vakavampi puoli. Ensimmäistä kertaa Mustangin pitkässä historiassa koko mallisto on varustettu erillisjousitetulla taka-akselilla. Aikaisemmin sellainen on ollut vain vuosien 1999–2004 huippumallissa Mustang SVT Cobrassa.Nykyaikainen pyöräntuenta ei muuta Mustangia veitsenteräväksi urheiluautoksi – ainakaan vakiona. Auto ei kannusta hakemaan rajoja, tai houkuttele ratapäiville. Hieman epätarkka ohjaus ja laajenevat korin liikkeet kehottavat pitämään vauhdin maltillisena.Auto on parhaimmillaan perusripeässä kruisailussa. Matkanteossa miellyttää suhteellisen mukava alusta. Melutaso on kohtuullinen, varsinkin 19-tuumaiset vanteet huomioiden. Vain lievä uraherkkyys häiritsee.Muskeli- vai poniauto?Mustangissa on lähes kaikki ainekset kohdallaan arkikelpoiseksi muskeliautoksi. Valitettavasti moottoripuoli saa fiiliksen lässähtämään. 2,3-litrainen turboahdettu nelonen on sinänsä mainio ja nykyaikainen voimanlähde, mutta sielukkuutta se ei tarjoa. 314 hevosvoiman huipputeho riittää rivakkaan liikkumiseen, mutta äänimaailma sopisi paremmin Mondeoon.Luu ulkona kruisaillessa auton sisälle kantautuu suoraruiskumoottorin karkea käyntiääni, jota tehostaa dieselmoottoreista tuttu turboahtimen hiljainen suhahtelu. Ilman V8-moottoria Mustang taintuu poniautoksi.Vain ulkonäkösyistä Mustangia halajavalle 2,3-litrainen Ecoboost on silti mainio valinta, eikä 55 000 euroa ole kohtuuton lähtöhinta.Manuaalivaihteiston vaihteensiirto tuntuu jämäkältä, mutta kytkimen käyttö vaatii hieman totuttelua. Valitettavasti automaatista saa maksaa kymppitonnin, sillä kuusivaihteinen laatikko nostaa päästöjä 46 grammaa kilometriltä.Verottaja rankaisee myös kasikoneesta haaveilevia. Autoverotta V8 maksaa vain 4 700 euroa enemmän, mutta verojen jälkeen hintaero räjähtää 24 300 euroon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mustang 2.3 Ecoboost Hinta alkaen 59 201 € Moottori Bensiinimoottori 2 300 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 233 kW (317 hv), 5500 r/min Vääntö 432 Nm (3000 r/min) Vääntö 432 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 179 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa