4.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: eurooppalaistunut Ford Mustang Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö neloskone muskelielämykseen? Hyvää: upea ulkonäkö, fiilis varauksin Huonoa: sieluton moottori Luonnetta ei piilotella. Ensimetreiltä asti auto tuntuu isolta ja ehdottoman rehelliseltä. Ford Mustang on yhä muskeliauto. Yhdysvaltalainen lähestymistapa suorituskykyyn tuo virkistävää vaihtelua eurooppalaisiin sportteihin.Ford vetoaa saksalaisautoja alkukantaisempiin aisteihin. Fiilis syntyy siitä mitä on tarjolla, eikä siitä, miten hienosti tarjolla oleva asia on toteutettu. Koripaneelien suurten saumojen ei kannata antaa häiritä. Stereoistakin lähtee valtavasti melua, mutta ei varsinaisesti äänenlaatua. Jostain syystä se ei liiaksi häiritse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelma kohdallaanUlkoasu on nostalgian ja moderniuden liitto, joka kunnioittaa juuriaan sortumatta kliseiseen retroon. Sisätiloissa retrofiilistä on enemmän, eivätkä kaikki alumiinia matkivat muoviosat vakuuta laadullaan.Tunnelma on kuitenkin kohdallaan – Mustang osaa ottaa vähän rennommin. Sisävalaistuksen sävyn voi valita lähes rajattomasta värivalikoimasta. Nopeusmittariin kirjoitettu Ground Speed, maanopeus, pistää väkisinkin hymyilyttämään.Parhaimmillaan kruisailussaMuskelikuoren alta löytyy vakavampi puoli. Ensimmäistä kertaa Mustangin pitkässä historiassa koko mallisto on varustettu erillisjousitetulla taka-akselilla. Aikaisemmin sellainen on ollut vain vuosien 1999–2004 huippumallissa Mustang SVT Cobrassa.Nykyaikainen pyöräntuenta ei muuta Mustangia veitsenteräväksi urheiluautoksi – ainakaan vakiona. Auto ei kannusta hakemaan rajoja, tai houkuttele ratapäiville. Hieman epätarkka ohjaus ja laajenevat korin liikkeet kehottavat pitämään vauhdin maltillisena.Auto on parhaimmillaan perusripeässä kruisailussa. Matkanteossa miellyttää suhteellisen mukava alusta. Melutaso on kohtuullinen, varsinkin 19-tuumaiset vanteet huomioiden. Vain lievä uraherkkyys häiritsee.Muskeli- vai poniauto?Mustangissa on lähes kaikki ainekset kohdallaan arkikelpoiseksi muskeliautoksi. Valitettavasti moottoripuoli saa fiiliksen lässähtämään. 2,3-litrainen turboahdettu nelonen on sinänsä mainio ja nykyaikainen voimanlähde, mutta sielukkuutta se ei tarjoa. 314 hevosvoiman huipputeho riittää rivakkaan liikkumiseen, mutta äänimaailma sopisi paremmin Mondeoon.Luu ulkona kruisaillessa auton sisälle kantautuu suoraruiskumoottorin karkea käyntiääni, jota tehostaa dieselmoottoreista tuttu turboahtimen hiljainen suhahtelu. Ilman V8-moottoria Mustang taintuu poniautoksi.Vain ulkonäkösyistä Mustangia halajavalle 2,3-litrainen Ecoboost on silti mainio valinta, eikä 55 000 euroa ole kohtuuton lähtöhinta.Manuaalivaihteiston vaihteensiirto tuntuu jämäkältä, mutta kytkimen käyttö vaatii hieman totuttelua. Valitettavasti automaatista saa maksaa kymppitonnin, sillä kuusivaihteinen laatikko nostaa päästöjä 46 grammaa kilometriltä.Verottaja rankaisee myös kasikoneesta haaveilevia. Autoverotta V8 maksaa vain 4 700 euroa enemmän, mutta verojen jälkeen hintaero räjähtää 24 300 euroon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mustang 2.3 Ecoboost Hinta alkaen 59 201 € Moottori Bensiinimoottori 2 300 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 233 kW (317 hv), 5500 r/min Vääntö 432 Nm (3000 r/min) Vääntö 432 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 179 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen