4.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: eurooppalaistunut Ford Mustang Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö neloskone muskelielämykseen? Hyvää: upea ulkonäkö, fiilis varauksin Huonoa: sieluton moottori Luonnetta ei piilotella. Ensimetreiltä asti auto tuntuu isolta ja ehdottoman rehelliseltä. Ford Mustang on yhä muskeliauto. Yhdysvaltalainen lähestymistapa suorituskykyyn tuo virkistävää vaihtelua eurooppalaisiin sportteihin.Ford vetoaa saksalaisautoja alkukantaisempiin aisteihin. Fiilis syntyy siitä mitä on tarjolla, eikä siitä, miten hienosti tarjolla oleva asia on toteutettu. Koripaneelien suurten saumojen ei kannata antaa häiritä. Stereoistakin lähtee valtavasti melua, mutta ei varsinaisesti äänenlaatua. Jostain syystä se ei liiaksi häiritse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelma kohdallaanUlkoasu on nostalgian ja moderniuden liitto, joka kunnioittaa juuriaan sortumatta kliseiseen retroon. Sisätiloissa retrofiilistä on enemmän, eivätkä kaikki alumiinia matkivat muoviosat vakuuta laadullaan.Tunnelma on kuitenkin kohdallaan – Mustang osaa ottaa vähän rennommin. Sisävalaistuksen sävyn voi valita lähes rajattomasta värivalikoimasta. Nopeusmittariin kirjoitettu Ground Speed, maanopeus, pistää väkisinkin hymyilyttämään.Parhaimmillaan kruisailussaMuskelikuoren alta löytyy vakavampi puoli. Ensimmäistä kertaa Mustangin pitkässä historiassa koko mallisto on varustettu erillisjousitetulla taka-akselilla. Aikaisemmin sellainen on ollut vain vuosien 1999–2004 huippumallissa Mustang SVT Cobrassa.Nykyaikainen pyöräntuenta ei muuta Mustangia veitsenteräväksi urheiluautoksi – ainakaan vakiona. Auto ei kannusta hakemaan rajoja, tai houkuttele ratapäiville. Hieman epätarkka ohjaus ja laajenevat korin liikkeet kehottavat pitämään vauhdin maltillisena.Auto on parhaimmillaan perusripeässä kruisailussa. Matkanteossa miellyttää suhteellisen mukava alusta. Melutaso on kohtuullinen, varsinkin 19-tuumaiset vanteet huomioiden. Vain lievä uraherkkyys häiritsee.Muskeli- vai poniauto?Mustangissa on lähes kaikki ainekset kohdallaan arkikelpoiseksi muskeliautoksi. Valitettavasti moottoripuoli saa fiiliksen lässähtämään. 2,3-litrainen turboahdettu nelonen on sinänsä mainio ja nykyaikainen voimanlähde, mutta sielukkuutta se ei tarjoa. 314 hevosvoiman huipputeho riittää rivakkaan liikkumiseen, mutta äänimaailma sopisi paremmin Mondeoon.Luu ulkona kruisaillessa auton sisälle kantautuu suoraruiskumoottorin karkea käyntiääni, jota tehostaa dieselmoottoreista tuttu turboahtimen hiljainen suhahtelu. Ilman V8-moottoria Mustang taintuu poniautoksi.Vain ulkonäkösyistä Mustangia halajavalle 2,3-litrainen Ecoboost on silti mainio valinta, eikä 55 000 euroa ole kohtuuton lähtöhinta.Manuaalivaihteiston vaihteensiirto tuntuu jämäkältä, mutta kytkimen käyttö vaatii hieman totuttelua. Valitettavasti automaatista saa maksaa kymppitonnin, sillä kuusivaihteinen laatikko nostaa päästöjä 46 grammaa kilometriltä.Verottaja rankaisee myös kasikoneesta haaveilevia. Autoverotta V8 maksaa vain 4 700 euroa enemmän, mutta verojen jälkeen hintaero räjähtää 24 300 euroon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mustang 2.3 Ecoboost Hinta alkaen 59 201 € Moottori Bensiinimoottori 2 300 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 233 kW (317 hv), 5500 r/min Vääntö 432 Nm (3000 r/min) Vääntö 432 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 179 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin