18.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: kahdeksansylinterinen Mercedes-AMG C 63 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen C-sarjan Coupén rajuin versio ei jätä kylmäksi. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, äänimaailma. Huonoa: takatilat, näkyvyys taakse. Häveliäisyys on koeajolla koetuksella, kun saavumme maantieosuudelta pieneen taajamaan. Kytketäänpä ajotilaksi valittu Sport+ maltillisemmaksi Comfortiksi. Pörinä ja pauke neljästä pakoputkesta vaimenee selvästi maltillisemmaksi hyrinäksi, vaikka äänen saattaa yhä tunnistaa kahdeksansylinteriseksi myllyksi. Se ansaitsee pahennusta ja ihastusta.Alla on Mercedeksen C-sarjan Coupén ärjyin versio, Mercedes-AMG C 63 S Coupé.AMG-merkintä Benzin paikalla kielii, että pakettiin on kääritty merkittävästi enemmän voimaa kuin perus-Coupéssa. S-kirjain taas paljastaa, että kyseessä on kahdesta C 63:sta se vielä hersyvämpi malli: polleja potkii pitkän konepellin alla peräti 510, eikä ”ainoastaan” 476.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPysähtyy nopeastiAjossa olleessa versiossa S+:n yläpuolella on Race-ajotila, joka antaa kuljettajalle vielä suurempia vapauksia – ja vaatimuksia. Radalla perälle sallitaan selvästi enemmän sivuluisua, vaikka ajonvakautusjärjestelmä pysyy päällä. Napista senkin saa toki pois.Autossa on julmetusti voimaa ja suorituskykyä, mutta onneksi ohjaus, urheiluistuimet, turvavarusteet ja jarrut ovat sen mukaiset. S-versiossa käytetään komposiittijarruja, joissa on punaiset jarrusatulat ja suuret jarrulevyt. Taka-akselilla on sähkötoiminen tasauspyörästön lukko, jonka avulla kurveihinkin voi mennä todella kovaa.Maavaraa on niukasti, joten hidastetöyssyihin on syytä suhtautua järkevästi. 19-tuumaiset renkaat ovat melkoiset nakit. Edessä niillä on leveyttä 25,5 senttiä ja takana vielä kolme senttiä enemmän.Kiihdytys 3,9 sekunnissa nollasta sataan kertoo, mihin tuplaturbomoottori pystyy. Huippunopeuden saa lisähinnalla kasvatettua 250:stä 290:een kilometriin tunnissa, mutta onko sillä Suomessa käyttöä?Pesäeroa perusmalliinAutonvalmistaja halusi, että AMG-mallit poikkeavat niin ulkoa kuin sisältä entistä selvemmin C-Coupén perusversioista. Vain ovet, katto ja takaluukku ovat yhteneväiset, edes tavaratilan koko ei ole sama. AMG-malleissa ruuma vetää 355 litraa eli 45 litraa vähemmän kuin muissa.Makean näköinen Coupé on C-sarjan kolmikosta epäkäytännöllisin. Sedanin neljä ovea helpottavat takaistuimille kulkemista, ja farmarin tavaratila on paras lapsiperheille.Coupéssa takana on vain kaksi tiivistunnelmaista istuinta. 175-senttisen päälaki on kiinni katossa, eikä pienistä sivuikkunoista näe juuri mitään. Leveät takapilarit kaventavat selvästi myös kuljettajan näkökenttää.Lisää mittaaCoupén perusmallit ovat kasvaneet edeltäjään nähden selvästi. Pituutta on 9,5 senttiä enemmän, josta kahdeksan senttiä on akselien välissä. Leveyttäkin on tullut neljä senttiä lisää, joten hartiatilaa on aiempaa enemmän.AMG-malleissa on kuusi senttiä pidempi konepelti, koska iso mylly vie paljon tilaa. AMG-mallit on muokattu myös lähes seitsemän senttiä leveämmiksi.Suomeen tuodaan C-sarjan Coupéta vain automaattivaihteisena. Bensakoneiden jatkeena ovat seitsenportaiset laatikot, dieselmallien uudessa askissa on yhdeksän vaihdetta. Se on luvassa myös tuleviin nelivetomalleihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvomalli tulossaMalliston alapäässä on Mercedes-Benz C 180 Coupé, jossa autoa liikuttaa 1,6-litrainen, 156-hevosvoimainen bensaturbo. Noin 50 000 euron hintaisen auton vakiovarusteina tulevat muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, älykkäät led-ajovalot ja kolmessa osassa taittuva takapenkki.Mercedeksen C-sarja saa neljännen jäsenen ensi kesänä, kun myyntiin tulee avomallinen Cabriolet.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Mercedes-AMG C 63 S Coupé A Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm3, 8 sylinteriä, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 200 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa