2.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: käsintehty ratatykki BMW S 1000 RR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajamme Espanjan Jerezin Superbike-maailmanmestaruusosakilpailun yhteydessä yhden kilpapyöristä: ranskalaisen Sylvain Barrierin ratatykin, joka kantaa nimeä BMW S 1000 RR EVO WSB. Kokemus on mieliinpaunuva. Roadracingiä ajetaan useissa eri luokissa. Luokkia erottaa moottorien koko ja tahtisuus. 125- ja 250-kuutioiset sekä MotoGP-luokan kilpapyörät on rakennettu kilpailukäyttöön. Superbike-pyörät perustuvat katulaillisiin moottoripyöriin.Koeajamamme S 1000 RR edustaa Superbike lisäluokan ns. EVO-luokan sääntöjen mukaista laitetta. EVO-luokan säännöt rajaavat rakentamista hyvin tehokkaasti lähinnä moottoreiden osalta. Muutama vuosi sitten nelisylinterisistä, tuhatkuutioisista moottoreista otettiin irti noin 230 hevosvoimaa! Hirvittävä teho rassasi koneita ja moottoreita kului. Isoimmat tiimit tuhosivat kauden aikana jopa 25 moottoria.EVO-säännöt rajaavat moottorien määrän kauden aikana kuuteen. Moottorin sisuskalut on lainattu suoraan katupyörästä. Kun pakoputkiston saa vaihtaa hengittävämmäksi ja moottorin ohjausta säätää, saadaan muutoksilla moottorin tehoksi yhä noin 210 hevosvoimaa. Se on paljon, kun moottoripyörän minimipaino on 165 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkea istumakorkeusVakiopyörän satula on 81,5 sentin korkeudella. Kilpapyörän istumakorkeus on vähintään viisi senttiä enemmän. 173-senttisen kuljettajan varpaat yltävät juuri ja juuri maahan. Kun pyörä nostetaan korkeammalle, saadaan enemmän kallistusvaroja käyttöön.Vaihdekaavio on käännetty katupyörään verrattuna väärinpäin: ykkönen löytyy nostamalla poljinta ylöspäin ja suuremmalle vaihdetaan painamalla poljinta alaspäin. Moottorin sytytys ja polttoaineensyöttö katkaistaan vaihteen vaihtohetkellä. Tuo mahdollistaa vaihteiden vaihdon ylöspäin ilman kytkimen käyttöä.BMW on varustettu luistokytkimellä, joka luistaa moottorijarrutuksessa tuntuvasti. Tämä siksi, ettei takapyörä lukkiintuisi moottorijarrutuksen voimasta.Jarrutus nostaa takapyörän!Varikon ulostulon jälkeen tulee ensimmäinen mutka. Ensimmäinen kosketus etujarruun on mieleenpainuva!Painan etujarrukahvaa kahdella sormella. Takarengas nousee välittömästi puolimetriä ilmaan. Kilpajarrut on valmistanut italialainen Brembo. On vilpittömästi todettava, että jarrut ovat tehokkaimmat mihin on moottoripyörissä tullut törmättyä. Jarrua on käytettävä vain yhdellä sormella.Tolkutonta keulimista12 000 kierroksen jälkeen BMW kiskoo sellaisella voimalla, että oksat pois. Ensimmäiset kolme vaihdetta BMW keulii aivan tolkuttomasti. Keulimiseen vaikuttavaa luistonestoa saa lisättyä ajon aikana.Oikea vaihtohetki välkkyy mittaristossa vaihtamisvalona. Se vilkkuu kuin laser Tähtien sota -elokuvassa.BMW kääntyy mutkiin ajatuksen lailla, vakiopyörää huomattavasti ketterämmin. Se on seurausta jyrkemmästä ohjauskulmasta ja vakiomallia kevyemmistä vanteista. Niissä on vähemmän hyrrävoimia. Ajoasento on jyrkän tiukka ja kaikki paino on käsien varassa.Satulaa ei ole, sen korvaa hiilikuidusta tehty takakate, minkä päälle on laitettu muutaman millin paksuinen pehmuste. Ratkaisu toimii. Tiukkaakin tiukemman tuntuman ansioista pyörän liikkeet on helppo tuntea takapuolen kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on Superbike?Superbike-luokkaa pidetään maailman toiseksi kovimpana roadracing-luokkana. Kovin ja suosituin on MotoGP-luokka. Superbiken maailmanmestaruus-sarjassa arja ajetaan kilpaa 14 viikonlopun aikana. Kisaviikonloppuun kuuluu kaksi kisalähtöä.Sarja kiertää 12 eri maassa. Suomea lähimpänä Superbike-sarjan osakilpailua voi käydä katsomassa Moskovassa.www.worldsbk.comTeksti ja kuvat: Tero Kiira Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti