2.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: käsintehty ratatykki BMW S 1000 RR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajamme Espanjan Jerezin Superbike-maailmanmestaruusosakilpailun yhteydessä yhden kilpapyöristä: ranskalaisen Sylvain Barrierin ratatykin, joka kantaa nimeä BMW S 1000 RR EVO WSB. Kokemus on mieliinpaunuva. Roadracingiä ajetaan useissa eri luokissa. Luokkia erottaa moottorien koko ja tahtisuus. 125- ja 250-kuutioiset sekä MotoGP-luokan kilpapyörät on rakennettu kilpailukäyttöön. Superbike-pyörät perustuvat katulaillisiin moottoripyöriin.Koeajamamme S 1000 RR edustaa Superbike lisäluokan ns. EVO-luokan sääntöjen mukaista laitetta. EVO-luokan säännöt rajaavat rakentamista hyvin tehokkaasti lähinnä moottoreiden osalta. Muutama vuosi sitten nelisylinterisistä, tuhatkuutioisista moottoreista otettiin irti noin 230 hevosvoimaa! Hirvittävä teho rassasi koneita ja moottoreita kului. Isoimmat tiimit tuhosivat kauden aikana jopa 25 moottoria.EVO-säännöt rajaavat moottorien määrän kauden aikana kuuteen. Moottorin sisuskalut on lainattu suoraan katupyörästä. Kun pakoputkiston saa vaihtaa hengittävämmäksi ja moottorin ohjausta säätää, saadaan muutoksilla moottorin tehoksi yhä noin 210 hevosvoimaa. Se on paljon, kun moottoripyörän minimipaino on 165 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkea istumakorkeusVakiopyörän satula on 81,5 sentin korkeudella. Kilpapyörän istumakorkeus on vähintään viisi senttiä enemmän. 173-senttisen kuljettajan varpaat yltävät juuri ja juuri maahan. Kun pyörä nostetaan korkeammalle, saadaan enemmän kallistusvaroja käyttöön.Vaihdekaavio on käännetty katupyörään verrattuna väärinpäin: ykkönen löytyy nostamalla poljinta ylöspäin ja suuremmalle vaihdetaan painamalla poljinta alaspäin. Moottorin sytytys ja polttoaineensyöttö katkaistaan vaihteen vaihtohetkellä. Tuo mahdollistaa vaihteiden vaihdon ylöspäin ilman kytkimen käyttöä.BMW on varustettu luistokytkimellä, joka luistaa moottorijarrutuksessa tuntuvasti. Tämä siksi, ettei takapyörä lukkiintuisi moottorijarrutuksen voimasta.Jarrutus nostaa takapyörän!Varikon ulostulon jälkeen tulee ensimmäinen mutka. Ensimmäinen kosketus etujarruun on mieleenpainuva!Painan etujarrukahvaa kahdella sormella. Takarengas nousee välittömästi puolimetriä ilmaan. Kilpajarrut on valmistanut italialainen Brembo. On vilpittömästi todettava, että jarrut ovat tehokkaimmat mihin on moottoripyörissä tullut törmättyä. Jarrua on käytettävä vain yhdellä sormella.Tolkutonta keulimista12 000 kierroksen jälkeen BMW kiskoo sellaisella voimalla, että oksat pois. Ensimmäiset kolme vaihdetta BMW keulii aivan tolkuttomasti. Keulimiseen vaikuttavaa luistonestoa saa lisättyä ajon aikana.Oikea vaihtohetki välkkyy mittaristossa vaihtamisvalona. Se vilkkuu kuin laser Tähtien sota -elokuvassa.BMW kääntyy mutkiin ajatuksen lailla, vakiopyörää huomattavasti ketterämmin. Se on seurausta jyrkemmästä ohjauskulmasta ja vakiomallia kevyemmistä vanteista. Niissä on vähemmän hyrrävoimia. Ajoasento on jyrkän tiukka ja kaikki paino on käsien varassa.Satulaa ei ole, sen korvaa hiilikuidusta tehty takakate, minkä päälle on laitettu muutaman millin paksuinen pehmuste. Ratkaisu toimii. Tiukkaakin tiukemman tuntuman ansioista pyörän liikkeet on helppo tuntea takapuolen kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on Superbike?Superbike-luokkaa pidetään maailman toiseksi kovimpana roadracing-luokkana. Kovin ja suosituin on MotoGP-luokka. Superbiken maailmanmestaruus-sarjassa arja ajetaan kilpaa 14 viikonlopun aikana. Kisaviikonloppuun kuuluu kaksi kisalähtöä.Sarja kiertää 12 eri maassa. Suomea lähimpänä Superbike-sarjan osakilpailua voi käydä katsomassa Moskovassa.www.worldsbk.comTeksti ja kuvat: Tero Kiira Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?