1.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: monipuolinen BMW R1200RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monipuolinen vaihtoehto matkalle, mutkille ja kadulle. Myös matkustajan ja matkatavaroiden kanssa. Hyvää: väkivahva moottori, ajo-ominaisuudet, laaja varustevalikoima. Huonoa: sivuseisontatuki, tuulilasin puutteellinen säätömahdollisuus. On olemassa parempia vaihtoehtoja urheilulliseen ajoon, kaupunkiajoon ja matkapyöräksi. Jos ei halua ostaa kolmea eri moottoripyörää, niin BMW R1200RS on hyvä vaihtoehto kaikkiin näihin tarkoituksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy125 hevosvoiman yllätysRS tarjoaa kaksi yllätystä jo ensimmäisellä korttelivälillä. Moottori tuntuu numeroarvojaan terävämmältä. Käsiteltävyys on kevyttä. Toisaalta pitkän akselivälin ansiosta ajo-ominaisuudet säilyvät vaikka kyytiin tulee matkustaja.Huipputehoa tärkeämpää on, että moottori vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien ja sitkeyttä riittää matalillakin kierroksilla. Normaalissa ajossa moottoria ei tarvitse kierrättää 5 000 kierroksen yli.Ajoasento on eteen nojaava, kuitenkin niin ettei ranteille tule liikaa painoa kaupunkiajossa. Sivukate ei jatku alas asti, mutta jalat ovat hyvin ajoviimalta suojassa moottorin takana. Tuulilasi on säädettävissä kahteen eri asentoon, mikä on valitettavan karkea säätö. Toinen moite koskee sivuseisontatukea. Se on liian pitkä ja pysäköidessä BMW jää liian pystyyn asentoon.Pieni kulutusKuljettaja voi vaihtaa mittariston näkymää sen mukaan kuinka paljon informaatiota kerralla haluaa nähdä. Molemmille peukaloille riittää katkaisimia niin, että osaan joutuu kurkottelemaan ja vaihtamaan otetta ohjaustangosta. Vilkkuvipu on kulmikas, mutta sen tunto on parempi kuin aikaisemmissa malleissa.Sadan kilometrin mittarinopeudella polttoaineen kulutus jää noin neljään litraan sadalla kilometrillä, joten toimintamatka tankillisella on yli 400 kilometriä. Kytkin on kevytkäyttöinen kuten muutkin hallintalaitteet. Jousituksessa on riittävät säädöt ja osittain integroitu jarrujärjestelmä on toiminnaltaan tasapainoinen.Varusteilla yksilöllisyyttäKoeajopyörä on varustettu touring-, dynamic- ja turvallisuus-varustepaketeilla, joiden mielenkiintoisin varuste on sekä ylös- että alaspäin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva vaihdeavustin.Lisävarusteena saatava avaimeton käyttöjärjestelmä osoittautui käytännölliseksi, sillä BMW:n järjestelmässä myös polttoainesäiliön korkin lukko kuuluu järjestelmään.Perusmallin hinta (19 199 euroa) on saatu edulliseksi siirtämällä varusteet erikseen hankittaviin varustepaketteihin.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala BMW R1200RS Hinta alkaen 22 752 € Moottori Bensiinimoottori 1 170 cm³, ilma-/nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 92 kW (125 hv), 7750 r/min Vääntö 125 Nm (6500 r/min) Vääntö 125 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna noin 236 kg, akseliväli 1 527 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster