1.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: monipuolinen BMW R1200RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monipuolinen vaihtoehto matkalle, mutkille ja kadulle. Myös matkustajan ja matkatavaroiden kanssa. Hyvää: väkivahva moottori, ajo-ominaisuudet, laaja varustevalikoima. Huonoa: sivuseisontatuki, tuulilasin puutteellinen säätömahdollisuus. On olemassa parempia vaihtoehtoja urheilulliseen ajoon, kaupunkiajoon ja matkapyöräksi. Jos ei halua ostaa kolmea eri moottoripyörää, niin BMW R1200RS on hyvä vaihtoehto kaikkiin näihin tarkoituksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy125 hevosvoiman yllätysRS tarjoaa kaksi yllätystä jo ensimmäisellä korttelivälillä. Moottori tuntuu numeroarvojaan terävämmältä. Käsiteltävyys on kevyttä. Toisaalta pitkän akselivälin ansiosta ajo-ominaisuudet säilyvät vaikka kyytiin tulee matkustaja.Huipputehoa tärkeämpää on, että moottori vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien ja sitkeyttä riittää matalillakin kierroksilla. Normaalissa ajossa moottoria ei tarvitse kierrättää 5 000 kierroksen yli.Ajoasento on eteen nojaava, kuitenkin niin ettei ranteille tule liikaa painoa kaupunkiajossa. Sivukate ei jatku alas asti, mutta jalat ovat hyvin ajoviimalta suojassa moottorin takana. Tuulilasi on säädettävissä kahteen eri asentoon, mikä on valitettavan karkea säätö. Toinen moite koskee sivuseisontatukea. Se on liian pitkä ja pysäköidessä BMW jää liian pystyyn asentoon.Pieni kulutusKuljettaja voi vaihtaa mittariston näkymää sen mukaan kuinka paljon informaatiota kerralla haluaa nähdä. Molemmille peukaloille riittää katkaisimia niin, että osaan joutuu kurkottelemaan ja vaihtamaan otetta ohjaustangosta. Vilkkuvipu on kulmikas, mutta sen tunto on parempi kuin aikaisemmissa malleissa.Sadan kilometrin mittarinopeudella polttoaineen kulutus jää noin neljään litraan sadalla kilometrillä, joten toimintamatka tankillisella on yli 400 kilometriä. Kytkin on kevytkäyttöinen kuten muutkin hallintalaitteet. Jousituksessa on riittävät säädöt ja osittain integroitu jarrujärjestelmä on toiminnaltaan tasapainoinen.Varusteilla yksilöllisyyttäKoeajopyörä on varustettu touring-, dynamic- ja turvallisuus-varustepaketeilla, joiden mielenkiintoisin varuste on sekä ylös- että alaspäin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva vaihdeavustin.Lisävarusteena saatava avaimeton käyttöjärjestelmä osoittautui käytännölliseksi, sillä BMW:n järjestelmässä myös polttoainesäiliön korkin lukko kuuluu järjestelmään.Perusmallin hinta (19 199 euroa) on saatu edulliseksi siirtämällä varusteet erikseen hankittaviin varustepaketteihin.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala BMW R1200RS Hinta alkaen 22 752 € Moottori Bensiinimoottori 1 170 cm³, ilma-/nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 92 kW (125 hv), 7750 r/min Vääntö 125 Nm (6500 r/min) Vääntö 125 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna noin 236 kg, akseliväli 1 527 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?