15.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: nelivetoinen Volkswagen Passat Alltrack Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kehnoille teille ja kaupunkiin. Etenemiskykyinen neliveto, joka eroaa ulkonäöltään vain lievästi perus-Passatista. Hyvää: nelivedon toiminta, ajettavuus, väkevä dieselmoottori. Huonoa: dieselin (190 hv) käyntiäänet, muotoilu. Kehnokuntoisten sorasyheröiden päässä odottavalle mökille mieliville maavara ja nelivetoisuus ovat tarpeen. Moni suosii maavaraa ja nelivetoa myös Suomen talvisten ajohaasteiden vuoksi. Liukkaus ja lumitöyräät ovat nelivetoisille yleensä vain hidaste eivät etenemisen este.Korotettu henkilöauto voi olla hyvä kompromissi kooltaan liian jyhkeäksi mielletyn tai liian hintavan katumaasturin sijaan.Sellainen vaihtoehto on uusi Volkswagen Passat Alltrack.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLievästi erinäköinenAlltrackin perus-Passatia 29 millimetriä korkeampi maavara tuo näyttävyyttä. Auton luonnetta korostavat alumiiniset listat keulassa, jyhkeämmät kehystetyt pyöränkotelot ja alumiininväriset sivupeilien taustat.Alltrackin ulkonäkö eroaa vain hieman perus-Passatista: autolta olisi odottanut rouheampaa ulkonäköä ja rohkeampaa irtiottoa omaksi mallikseen.Maavarastaan (174 millimetriä) huolimatta tulokkaasta ei ole puhdasveriseksi maastoautoksi, vaikka viidennen sukupolven Haldex-nelivedon lisäksi apuna on sähköinen tasauspyörästön lukitus sekä off-road-ajoasetus.Passat Alltrackin vetokyky on 2 200 kiloa jarrullista perävaunumassaa. Saman vetokyvyn tosin tarjoaa myös perus-Passat.Kaupungissakin luontevaOhjaus on sopivan tarkka ja tunnokas ja se keskittää hyvin. Volkswagen Passat Alltrack on ajettavuudeltaan luonteva myös kaupungissa ja vakaa moottoritiellä.Suomessa Alltrackin keulille tulee tarjolle kolme kaksilitraista dieselmoottoria. Voimanlähteiden tehot ovat 110 kW (150 hv), 140 kW (190 hv) ja 176 kW (240 hv). Väkevin moottori tekee Passat-historiaa: autoon ei ole aiemmin ollut tarjolla 500 newtonmetrin maksimivääntöä tarjoavaa moottoria.Ajajalleen se tarkoittaa voiman ja vaivattomuuden yhdistelmää.Pienimmän moottorin jatkeena on manuaalivaihteisto, väkevimpien vaihtoehtojen kanssa 6- tai 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Kaikissa moottoreissa on kulutusta hillitsevä automaattisammutus.Dieseleissä on eroaKoeajettavina oli kaksi tehokkainta dieselmoottoria. Vaikka 190 hevosvoiman moottori on riittävän väkevä viemään autoa, on kykyero kuitenkin yllättävän merkittävä verrattuna uuteen mahtidieseliin. Esimerkiksi ohituskiihtyvyydessä pikkuveli kalpenee.On huomionarvoista, että hyväpintaisella moottoritiellä auto on ajossa varsin hiljainen. Moottorien luonne-erot tekevät sen, että 240 hevosvoiman moottori on korvin aistittuna hiljaisempi kuin 190 hevosvoiman dieselmoottori, jonka karkeampi käyntiääni kantaa selvästi sisälle asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunteella ja järjelläVaikka auto valittaisiin tunteella, se maksetaan euroilla. Ja kun käydään kuluttajan kukkarolla, tulee viimeistään sillloin ostopäätöksiä suitsimaan myös järki.Olisiko Alltrack tunne- vai järkiratkaisu? Vai kumpaakin?Saa nähdä, kuinka paljon kalliimmaksi maahantuoja hinnoittelee Alltrackin perus-Passatista, ja mitkä ovat hintaerot ei moottorivaihtoehtojen välillä. Jos Alltrack on selkeästi tyyriimpi, voi tulokkaan suosio jäädä vaisuksi.Jos Alltrackin hintalappu on tolkuton, voi valinta olla kattavasti varusteltu Passat nelivedolla. Se tottelee mallinimeä 2.0 TDI 4Motion Highline ja maksaa noin 56 000 euroa.Hinnat selviävät loppusyksystä kun Alltrack rantautuu Suomeen.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 176 kW DSG Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.. Teho 176 kW (20 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa