18.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: räväkkä sporttipyörä BMW S1000XR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttipyörän tehokas moottori ja seikkailupyörän rento ajoasento. Hyvää: suorituskyky, monipuolisuus, runsas tehdaslisävarustevalikoima. Huonoa: lyhyt toisiovälitys. Pintakaasulla ajaessa voisi kuvitella istuvansa minkä tahansa 100-hevosvoimaisen kilpailijan satulassa. Kun kaasua kääntää reilummin, muuttuu XR räväkäksi sporttipyöräksi. Eturengas leijuu pari senttiä irti maasta ja kiihtyvyyttä riittää haastamaan markkinoiden tehokkaimmat moottoripyörät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValttina monipuolisuusUuden S1000XR:n merkittävin ominaisuus onkin monipuolisuus. Se soveltuu matka-ajoon, sorateille ja urheilulliseen ajoon aina rataharjoittelua myöten. Matkustaja ja matkatavarat kulkevat huomaamatta mukana, varsinkin jos ostaja rastittaa tehdaslisävarusteista vähintään touring-varustepaketin.1 582 eurolla saa elektronisen jousituksen säädön, GPS-valmiuden, lämpökahvat, keskiseisontatuen, tavaratelineen ja sivulaukkutelineet.180-senttisen kuljettajan kantapäät yltävät juuri ja juuri maahan, ja kahteen eri korkeuteen säädettävissä oleva tuulilasi suojaa ajoviimalta ilman pyörteitä. GS-mallin tapaan portaattomasti säädettävä tuulilasi mukautuisi paremmin eri kokoisten kuljettajien tarpeisiin.Myös kahdelleKytkinkahva vaatii sormivoimia, eikä kahvassa ole etäisyyssäätöä. Jarrut ovat tehokkaat ja etujarrun vaatima sormivoima vähäinen. Pintaherkkä mutta samalla hyvin kantava jousitus on onnistunut.Jalkatapit ovat korkealla, jolloin polvikulma on moottoripyörän tyyli huomioiden tiukka mutta kallistusvaraa on runsaasti. Satula on kovahko, mutta silti siinä viihtyy pitkiäkin ajopäiviä. Matkustajan polvikulma on loiva ja jalkatapit niin edessä, että jarrutuksissa jaloilla saa hyvin tukea.Suurin puute on liian lyhyt toisiovälitys, joka kasvattaa polttoaineen kulutusta, melutasoa ja värinöitä maantienopeuksissa. Puutteen voi korjata pari–kolme piikkiä pienemmällä takarattaalla, ja moottorin teho ja sitkeys riittävät vielä kaikkiin ajotilanteisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarustelemalla mieleiseksiBMW:n tehdaslisävarusteet on suunniteltu ajatuksella. Navi on mittariston yläpuolella näkökentässä, sivulaukkujen lastattavuus hyvä ja keskiseisontatuki harvinaisen kevytkäyttöinen.Vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömän vaihdon sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle. Koeajopyörän hinta varusteineen nousee 26 000 euroon, joka on kohdallaan huomioiden S1000XR:n monipuolisuus, suorituskyky ja varustetaso.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala BMW S1000XR Hinta alkaen 22 550 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 11000 r/min Vääntö 112 Nm (9250 r/min) Vääntö 112 Nm (9250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840 mm, paino tankattuna 228 kg, akseliväli 1548 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää