25.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabian farmarikoriselle versiolle voi povata menestystä. Hyvää: Kontin koko, muotoilu, turva-avustimet, hinta. Huonoa: Tavaratilan kynnys, lisävarusteiden hinta. Škoda Fabialla on vannoutunut ajajakunta, tilaa on tarjolla aiempaa enemmän ja mallien lähtöhinnat ovat kohtuulliset. Uutta ajattelua on, että älypuhelimen näyttö voidaan peilata keskikonsolin kosketusnäyttöön.Koeajo jättää aprikoitavaakin: sisäilme on hieman muovinen, rengasäänet kantavat rokonarpisella asvaltilla ikävästi sisälle ja moni avustin tai mukavuusratkaisu on tarjolla vasta varustetason noston myötä.Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, lähes puolet Fabioista tullaan myymään farmarikorisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuusi voimanlähdettäTarjolle tulee kolme bensiini- ja dieselmoottoria. Kaikki moottorit on varustettu sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla.Pienin bensiinimoottori on litrainen kolmisylinterinen, jossa on tehoa 75 hevosvoimaa. Luvattu keskikulutus on 4,8 litraa sadalla kilometrillä. Moottorin jatkeena on viisiportainen manuaalivaihteisto.Suosituimmaksi moottoriksi voi povata nelisylinteristä 1,2-litraista moottoria, josta on valittavissa 90 ja 110 hevosvoiman versiot. Niiden kulutusarvot ovat likellä toisiaan.Pienemmän jatkeena on viisiportainen manuaalivaihteisto, väkevämmän voimanlähteen yhteyteen voi valita kuusilovisen manuaalivaihteiston tai seitsenportaisen kaksoiskytkinvaihteiston.Kerkeä tuttavuusTSI-bensiinimoottori (110 hv) osoittautuu Nizzan seutukunnan jyrkkiä ylämäkiä kerkeästi kipuavaksi tuttavuudeksi.Harmi, että tasamaalla oivasti etenemistä tukenut automaattivaihteisto ei vuoristoserpentiineillä aina osannut päättää, mitä laittaisi pykälään: valinta osui yleensä alaspäin, jolloin moottori huusi, vaikka vääntöä olisi riittänyt isommallakin vaihteella.Pihein diesel syksyksiKeulille voi istuttaa jonkin kolmesta uudesta 1,4-litraisesta turboahdetusta dieselmoottorista. Pihein on syksyllä 2015 tarjolle tuleva 75 hevosvoiman tehoinen versio. Greenline-mallin keskikulutus on luvatusti 3,1 litraa sadalla kilometrillä. Se tietää 82 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäljemmät tilatTulokas on edeltäjäänsä hitusen pidempi, leveämpi ja matalampi. Matkustamo on aiempaa leveämpi ja pidempi.Tavaroiden rahtaamiselle muutos tietää hyvää, sillä kontin litrat ovat lisääntyneet 25 litralla 530 litraan. Takaistuimet kaadettuina litroja on 1 395.Tavaratilan lattia ei ole takaistuimet kaadettuna tasainen, ellei hanki lisävarusteista tavaratilan välipohjaa (157–164 euroa). Se taas mataloittaa yhtenäistä kuljetustilaa.Rahalla kattava varusteluFarkku-Fabian hintahaitari on 15 345–24 189 euroa. Edullisimman litraisen bensiiniversion ostaja saa toki vakiona ajonvakautuksen, keskuslukituksen, kuusi turvatyynyä, ilmastoinnin ja ajotietokoneen.Lisäeurot ja Ambition-varustelutaso tuo muassaan automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, vakionopeudensäätimen, led-päivävalot, sähköikkunat edessä, valoautomatiikan, sadetunnistimen, viiden tuuman väri-kosketusnäytön ja kuljettajan vireystason tunnistuksen.Kattavimman Stylen herkkulista jatkuu muun muassa 6,5 tuuman näytöllä, pysäköintutkalla taakse ja automaatti-ilmastoinnilla.Oudoksuttaa, että niinkin tavalliset toiminnot kuin etuistuinten korkeuden säätö ja sähkötoimiset takaikkunat, tulevat vasta kolmannella varustetasolla.Esimerkiksi 90 hevosvoiman 1.2 TSI:n edullisin Active-versio maksaa 16 190 euroa, Style-versio jo 19 493 euroa.Ajoiloa tuhat kiloaMaaliskuussa Suomeen rantautuva farkku-Fabia on läpikäynyt onnistuneen painonpudotuksen. Kevein versio painaa vain 1 004 kiloa.Koeajossa käy ilmi, että keveys tuo ajoon ripeyttä ja vaivattomuutta: kadonneet kilot tekevät olosta terhakamman, aivan kuin ihmiselläkin.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 Style DSG Hinta alkaen 22 342 € Ajoneuvovero 93 €/ v Moottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4600-5600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4257 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1467 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1283 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää