5.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: Smart Fortwo ja Forfour Smart Forfour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Smartin kolmas sukupolvi rantautui talviseen Suomeen. Hyvää: ketteryys, personoitavuus. Huonoa: ajoasento, kulutus, pieni tavaratila, epävakaa ajettavuus. Pirteän väriset ja persoonallisesti varustellut Smartit on todettu (Moottori 12/2014) ennen kaikkea näppäriksi ja ketteriksi ilmiömäisen pienen kääntösäteensä ansiosta. Moitteet kohdistuivat enimmäkseen istuma-asentoon ja levottomaan maantiekäytökseen. Nyt uusia malleja oli mahdollista koetella lumipolanteissa ja loskavalleissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni hintaeroSmartin myynti on aloitettu suppealla mallistolla. Takakontin alla olevaan moottoritilaan saa aluksi vain kolmisylinterisen vapaastihengittävän litraisen bensiinimoottorin. Valitsemaan pääsee kolmen varustetason ja kahden koon välillä. Fortwo on kaksipaikkainen kolmiovinen ja Forfour nelipaikkainen viisiovinen, pituuseroa autoilla on 80 senttimetriä.Fortwo valmistetaan Koillis-Ranskassa Smartin omalla tehtaalla. Forfour valmistuu samalta linjalta sisarmallinsa, Renault Twingon kanssa Sloveniassa. Mallien hintaero on vain noin 700 euroa, joten nelipaikkainen osoittautuu varmasti myydymmäksi.Talvi on haaste lyhyilleSuomen talvi liukkaine jääpintoineen tai lumipöperöineen tuottaa pienille, kevyille ja ennen kaikkea lyhytakselivälisille kaupunkiautoille haasteita. Smartin takamoottoriratkaisu tuo painoa vetäville pyörille helpottamaan vetopitoa, mutta liikkeellelähtö paksusta lumesta ei ole ongelmatonta, luistonesto pätkii tehoja surutta vähäisestäkin luistosta.Fortwon luistonesto on sallivampi helpottaen auton liikkeelle saantia lumikinoksesta. Molemmissa keulan keveys aiheuttaa melkoisen puskemistaipumuksen. Ajonvakautus saa sen kuriin, mutta vain rumasti jarruilla töksäyttelemällä.Maantiellä elektroniset apuvälineet toimivat paremmin eikä Smartilla pelota ajaa moottoritievauhdeissakaan. Auton kokoon nähden Fortwon meno tuntuu yllättävän tukevalta ja ajoittainen takavetoisen levottomuus hetkittäin jopa hauskalta.Vakaampiakin ehdokkaita saa samaan hintaan, jos ajaminen puuskaisessa sivutuulessa tai uraisilla tienpinnoilla arveluttaa. Tiukaksi viritetty jousitus parantaa ajettavuutta, mutta nipistää mukavuudesta parhaan terän.Mukavuutta edesauttaa takamoottorin mölyjen hyvä vaimennus. Kolmisylinteristä joutuu huudattamaan ainakin lämmitystä kaivatessa, vaikkei lisätehoa talvikelillä jääkään kaipaamaan. Mallistoon on luvassa myöhemmin myös turboahdettu versio.Tiukka kilpailuTalvea kovempi vastus uusille Smarteille on tiukka kilpailu. Ostajien rahoista kilpailevat ensinnäkin halvemmat kaupunkiautot, kuten vaikkapa kolme tonnia halvempi sisarmalli Renault Twingo. Lisäksi Smartin hinnalla samoille apajille on tunkua luokkaa isommista, mukavuudeltaan ja ajettavuudeltaan paremmista ehdokkaista.Pienestä koosta ei Suomessa ole vastaavan laista hyötyä kuin Pariisin ruuhkissa pysäköintilokosta etsivälle. Smart ei ole erityisen taloudellinen tai vähäpäästöinen. Kokoonsa nähden seitsemään litraan nouseva kulutus on kyllä talvellakin liikaa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Smart Forfour Hinta alkaen 16 413 € Ajoneuvovero 83 €/ v Moottori Moottori 999 cm³, bensiinimoottori takana, kolme sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (71 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 16,9 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3490 mm, leveys 1660 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2494 mm Tavaratila: 185 l Omamassa: 975 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä