5.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: Smart Fortwo ja Forfour Smart Forfour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Smartin kolmas sukupolvi rantautui talviseen Suomeen. Hyvää: ketteryys, personoitavuus. Huonoa: ajoasento, kulutus, pieni tavaratila, epävakaa ajettavuus. Pirteän väriset ja persoonallisesti varustellut Smartit on todettu (Moottori 12/2014) ennen kaikkea näppäriksi ja ketteriksi ilmiömäisen pienen kääntösäteensä ansiosta. Moitteet kohdistuivat enimmäkseen istuma-asentoon ja levottomaan maantiekäytökseen. Nyt uusia malleja oli mahdollista koetella lumipolanteissa ja loskavalleissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni hintaeroSmartin myynti on aloitettu suppealla mallistolla. Takakontin alla olevaan moottoritilaan saa aluksi vain kolmisylinterisen vapaastihengittävän litraisen bensiinimoottorin. Valitsemaan pääsee kolmen varustetason ja kahden koon välillä. Fortwo on kaksipaikkainen kolmiovinen ja Forfour nelipaikkainen viisiovinen, pituuseroa autoilla on 80 senttimetriä.Fortwo valmistetaan Koillis-Ranskassa Smartin omalla tehtaalla. Forfour valmistuu samalta linjalta sisarmallinsa, Renault Twingon kanssa Sloveniassa. Mallien hintaero on vain noin 700 euroa, joten nelipaikkainen osoittautuu varmasti myydymmäksi.Talvi on haaste lyhyilleSuomen talvi liukkaine jääpintoineen tai lumipöperöineen tuottaa pienille, kevyille ja ennen kaikkea lyhytakselivälisille kaupunkiautoille haasteita. Smartin takamoottoriratkaisu tuo painoa vetäville pyörille helpottamaan vetopitoa, mutta liikkeellelähtö paksusta lumesta ei ole ongelmatonta, luistonesto pätkii tehoja surutta vähäisestäkin luistosta.Fortwon luistonesto on sallivampi helpottaen auton liikkeelle saantia lumikinoksesta. Molemmissa keulan keveys aiheuttaa melkoisen puskemistaipumuksen. Ajonvakautus saa sen kuriin, mutta vain rumasti jarruilla töksäyttelemällä.Maantiellä elektroniset apuvälineet toimivat paremmin eikä Smartilla pelota ajaa moottoritievauhdeissakaan. Auton kokoon nähden Fortwon meno tuntuu yllättävän tukevalta ja ajoittainen takavetoisen levottomuus hetkittäin jopa hauskalta.Vakaampiakin ehdokkaita saa samaan hintaan, jos ajaminen puuskaisessa sivutuulessa tai uraisilla tienpinnoilla arveluttaa. Tiukaksi viritetty jousitus parantaa ajettavuutta, mutta nipistää mukavuudesta parhaan terän.Mukavuutta edesauttaa takamoottorin mölyjen hyvä vaimennus. Kolmisylinteristä joutuu huudattamaan ainakin lämmitystä kaivatessa, vaikkei lisätehoa talvikelillä jääkään kaipaamaan. Mallistoon on luvassa myöhemmin myös turboahdettu versio.Tiukka kilpailuTalvea kovempi vastus uusille Smarteille on tiukka kilpailu. Ostajien rahoista kilpailevat ensinnäkin halvemmat kaupunkiautot, kuten vaikkapa kolme tonnia halvempi sisarmalli Renault Twingo. Lisäksi Smartin hinnalla samoille apajille on tunkua luokkaa isommista, mukavuudeltaan ja ajettavuudeltaan paremmista ehdokkaista.Pienestä koosta ei Suomessa ole vastaavan laista hyötyä kuin Pariisin ruuhkissa pysäköintilokosta etsivälle. Smart ei ole erityisen taloudellinen tai vähäpäästöinen. Kokoonsa nähden seitsemään litraan nouseva kulutus on kyllä talvellakin liikaa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Smart Forfour Hinta alkaen 16 413 € Ajoneuvovero 83 €/ v Moottori Moottori 999 cm³, bensiinimoottori takana, kolme sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (71 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 16,9 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3490 mm, leveys 1660 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2494 mm Tavaratila: 185 l Omamassa: 975 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster