13.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: sporttinen viidennen sukupolven Opel Corsa OPC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehdastuunattu taskuraketti ammentaa suorituskykyä moottoriradoilta. Hyvää: alusta, jarrut, istuimet. Huonoa: vetely, rengasmelu alhaisissa nopeuksissa. Opel Performance Center (OPC) muokkasi uudesta, viidennen sukupolven Opel Corsasta sporttisen version. Opel Corsa OPC hyödyntää merkin laajaa moottoriurheilutaustaa. Voimaa on tarjolla yli 200 hevosvoimaa.Tekniikkaa on testattu kilpakäytössä. Moottorin sylinterilohko on sama kuin Adam R2 -ralliautossa. Corsa OPC:n varustamisessa on käytetty tunnettuja yhteistyökumppaneita. Istuimet on valmistanut Recaro, jarrut Brembo ja pakoputkiston Remus.Opelin oma virityspaja on kunnostautunut laatimalla eri malleista suorituskykyisiä ja näyttäviä erikoisversioita. Tämän version valtteina ovat ilmanohjaimet, konepellin viirumainen ilmanottoaukko, helmalevikkeet ja säväyttävät värit. Toki auton voi valita myös maltillisemmilla siivillä ja väreillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaajasti vääntävä moottoriAhdetun moottorin alavääntö on tasavahvaa.Istuinten kuppimainen rakenne antaa hyvän tuen.Muotoilu kasvattaa takajalkatiloja. Taakse mahtuu kaksi normaalikokoista aikuista vaivattomasti.Moottorin ääni on hillitty, mutta se viestittää potentiaalista. Kuusiportainen vaihteisto ja polkimet eivät tuota yllätyksiä, joten matkaan päästään sujuvasti.Moottorin luonne käy nopeasti selväksi. Alavääntö on tasavahvaa ja auto liikkuu luontevasti isoilla vaihteilla. Ylärekisterissä moottori vaikuttaa voimattomalta, eikä parhaan väännön yli kierrättäminen tuo lisähyötyä.Radalla hiottu alustaOhjausgeometrian, moottori-tehon ja erikoisrenkaiden yhteisvaikutuksesta kaarreajossa tuntuu ajoittain vetelyä. Muuten paketti lähentelee ajonautinnon puolesta täydellisyyttä.OPC on perus-Corsaan verrattuna 10 millimetriä matalampi. Jousitus ja alustageometria on selkeästi suunniteltu kovaan ajoon. Kaupunkiajossa jousitus ei anna viitteitä tarpeettomasta pintakovuudesta.Mutkaisilla vuoristoteillä ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Napakka paketti pitää renkaat tiessä tiukoissakin käännöksissä. Sutimista ei juuri esiinny.Performance Pack -varustelluissa autoissa on perinteinen, kitkalevyihin perustuva mekaaninen tasauspyörästön lukko. Hatunnosto Opelille, sillä ratkaisu on nykyautossa harvinainen. Se kertoo, että autosta on haluttu tehdä suorituskykyinen.Lukon varjopuolena on ajoittain jopa raju vetely kiihdytyksissä. Ohjauspyörästä on syytä pitää kaksin käsin. Suoralla pieni vetely ei ole vaarallista, mutta kaarteissa se häiritsee.Jarruissa riittää puhtiaPerformance Packissa autoon kuuluvat 330 millin etujarrulevyt ja 18-tuumaiset renkaat.Brembon isot jarrut takaavat huiman pysäytystehon. Poljintuntuma on hyvä ja jarruihin syntyy hyvä luotto.Lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautus on säädetty kovaan ajoon sopivaksi. Ne eivät paimenna liikaa, vaan sallivat pieniä luistoja. Molemmat saa lähes kokonaan pois painamalla pitkään luistonestoa ohjaavasta painikkeesta.Ohjaus on verrattain nopea, vaikka suuret matalaprofiilirenkaat kasvattavat kääntösädettä.Hieman outoa on, että varsinkin kiihdytystilanteessa ohjaus ikään kuin myöhästyy. Se vastustaa sekunnin murto-osan ajan kääntämistä, mikä voi ääritilanteessa tuntua häiritsevältä.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Opel Corsa OPC Hinta alkaen 26 309 € Moottori 1 598 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 152 kW (207 hv), 5800 r/min Vääntö 245 Nm (1900–5800 r/min) Vääntö 245 Nm (1900–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla