7.9.2015

Koeajo: uusi automerkki DS5

Kuva Jari Saarentaus

Uusi ranskalainen automerkki on syntynyt. Hyvää: persoonallisuus, suorityskyky, mukavuus. Huonoa: persoonalliset ergonimia ratkaisut.

DS5 ei ole Citroën, vaikka oikeastaan onkin. DS-merkki on PSA-yhtymän irtiotto Citroënin malliston huippumerkiksi, jolle luodaan oma imago. Isoimmilla markkina-alueilla DS saa omat merkille räätälöidyt myymälänsäkin. Kiinassa avataan 100 myyntipistettä tämän vuoden loppuun mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Astetta persoonallisempi

Citroën on tunnettu persoonallisesta tavastaan suunnitella ja valmistaa autoja. DS5 on vielä astetta persoonallisempi kuin mihin ollaan totuttu. Tämä korostuu varsinkin sisätiloissa. Mustanpuhuva sisustus on nahkaa ja alumiinikoristeita. Muotokieli on trendikäs ja rohkea.

Tavanomaisista ergonomisista ratkaisuista on poikettu jopa liiankin kanssa.

Kolmiosainen kattoikkuna tuntuu turhalta kikkailulta. Katto jakautuu kahteen osaan keskelle sijoitetun jyhkeän nappulapaneelin takia. Tuulilasinäyttö säätyy niinikään kattoon sijoitetusta katkaisimesta.

Sivulaseja käytetään keskikonsolista käsin. Totuttelun ja hämmästelyn jälkeen kaikki toiminnot löytyvät.

Ohjaamon tärkeimmät asiat ovat kunnossa. Etuistuimet antavat erinomaisen tuen ja sopiva ajoasento löytyy nopeasti. Näkyvyys on riittävä joka suuntaan, vaikka ikkunapinnat etukulmiin ja taakse koostuvat ”lisäruuduista”.

Niukasti pääntilaa

Takapenkin pääntila on niukka laskevan kattolinjan takia. Takapenkin reisituki jää vaatimattomaksi erityisesti pidemmillä matkustajilla. Muilta osin mukavuus on hyvää tasoa.

Matkustamo on hiljainen aina moottoritienopeuksille asti. Myös rengasäänet pysyvät sopivan vaimeina. Jousitus on jämäkkä ja ohjaustuntuma hyvä.

Ajomukavuutta täydentää ruudikas 180 hevosvoiman säätyväsiipisellä turbolla varustettu dieselmoottori ja sen jatkeena työskentelevä kuusivaihteinen automaatti.

Suomeen tuotavat mallit ovat toistaiseksi kaksi dieselmoottorista versiota: 115 e-HDi ja koeajettu 180 BlueHDi. Pienempi moottori on manuaalivaihteinen ja isompi aina automaativaihteinen. Myöhemmin on tulossa myös bensiinimoottorinen malli.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

DS5 Blue HDi 180 Sport chic

Hinta alkaen

42 991 €

Moottori

Dieselmoottori 1 997cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

133 kW (180 hv), 3750 r/min

Vääntö

400 Nm (2000 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,2 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

118 g/km

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat