9.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi SQ7 ja maailman ensimmäinen sähköinen ahdin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 900 newtonmetriä riittää vaivattomaan arkeen. Audi SQ7 esittelee sähköisen ahtamisen tulevaisuutta. Kahdeksankymmentäluvulla sana turbo toi mieleen valtavan tehon ja ralliautojen paukkeen. Ja sekunneissa mitattavan viiveen. Vuosikymmenten myötä turboahdintekniikka on kehittynyt valtavasti. Nykyautojen turboahtimet heräävät matalilla kierroksilla, ja kaasunvaste on lähes viiveetön.Aina on silti tilaa kehitykselle. Turboahtamisesta tunnettu Audi tuo nyt sarjatuotantoon sähköisen ahtimen, jonka maailman ensi-ilta nähdään uudessa SQ7-sporttimaasturissa. Sähköisen ahtimen toimintaperiaate on yksinkertainen: sähkömoottorin ansiosta kompressoriahtimen pyörintänopeus nousee 0,25 sekunnissa 77 000 kierrokseen minuutissa. Sähköinen ahdin on sijoitettu mahdollisimman lähelle moottoria, perinteisten välijäähdyttimien ja imusarjan väliin.Pintapeltien poisto paljastaa korirakenteen eri materiaaleja.Sähköisen ahtimen ansiosta ylipaine täyttää sylinterit viiveettä. Sen ansiosta moottorin pakokaasuvirta kasvaa, mikä taas herättää kaksi perinteistä turboahdinta.Uudessa nelilitraisessa V8 TDI -moottorissa kahden turboahtimen työkuorma on jaettu. Alakierroksilla kunkin sylinterin toinen pakoventtiili suljetaan, ja pakokaasut pyörittävät vain yhtä ahdinta. Kierrosten noustessa pakokaasuvirta kasvaa, ja toinen turboahdin kytketään mukaan.Sähköinen ahdin etualalla vasemmalla.Sähköisen ahtimen rooli on pieni, mutta tärkeä. Se nopeuttaa turboahtimien heräämistä. Audi SQ7:n tekniset arvot ovat hurjat: 900 newtonmetriä tarjoillaan tuhannesta kierroksesta minuutissa eteenpäin! Huipputehoa on 435 hevosvoimaa, mutta luvattu EU-kulutus jää silti 7,2 litraan sadalla kilometrillä.Ajossa hurjat lukemat muuttuvat nautinnollisen sivistyneeksi ja keveäksi etenemiseksi. Täyskiihdytyksiä säestää takaäänenvaimentimien yhteyteen rakennettujen kaiuttimien tuottama V8:n murina. Huoltoasemalla tarvittavan tankkauspistoolin väri selviääkin lähinnä kierroslukumittarin punarajasta.Sähköistä ahdinta varten Audi SQ7:ään on kehitetty uusi 48 voltin sähköjärjestelmä, mutta siitä lisää tulevassa koeajossa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää