9.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi SQ7 ja maailman ensimmäinen sähköinen ahdin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 900 newtonmetriä riittää vaivattomaan arkeen. Audi SQ7 esittelee sähköisen ahtamisen tulevaisuutta. Kahdeksankymmentäluvulla sana turbo toi mieleen valtavan tehon ja ralliautojen paukkeen. Ja sekunneissa mitattavan viiveen. Vuosikymmenten myötä turboahdintekniikka on kehittynyt valtavasti. Nykyautojen turboahtimet heräävät matalilla kierroksilla, ja kaasunvaste on lähes viiveetön.Aina on silti tilaa kehitykselle. Turboahtamisesta tunnettu Audi tuo nyt sarjatuotantoon sähköisen ahtimen, jonka maailman ensi-ilta nähdään uudessa SQ7-sporttimaasturissa. Sähköisen ahtimen toimintaperiaate on yksinkertainen: sähkömoottorin ansiosta kompressoriahtimen pyörintänopeus nousee 0,25 sekunnissa 77 000 kierrokseen minuutissa. Sähköinen ahdin on sijoitettu mahdollisimman lähelle moottoria, perinteisten välijäähdyttimien ja imusarjan väliin.Pintapeltien poisto paljastaa korirakenteen eri materiaaleja.Sähköisen ahtimen ansiosta ylipaine täyttää sylinterit viiveettä. Sen ansiosta moottorin pakokaasuvirta kasvaa, mikä taas herättää kaksi perinteistä turboahdinta.Uudessa nelilitraisessa V8 TDI -moottorissa kahden turboahtimen työkuorma on jaettu. Alakierroksilla kunkin sylinterin toinen pakoventtiili suljetaan, ja pakokaasut pyörittävät vain yhtä ahdinta. Kierrosten noustessa pakokaasuvirta kasvaa, ja toinen turboahdin kytketään mukaan.Sähköinen ahdin etualalla vasemmalla.Sähköisen ahtimen rooli on pieni, mutta tärkeä. Se nopeuttaa turboahtimien heräämistä. Audi SQ7:n tekniset arvot ovat hurjat: 900 newtonmetriä tarjoillaan tuhannesta kierroksesta minuutissa eteenpäin! Huipputehoa on 435 hevosvoimaa, mutta luvattu EU-kulutus jää silti 7,2 litraan sadalla kilometrillä.Ajossa hurjat lukemat muuttuvat nautinnollisen sivistyneeksi ja keveäksi etenemiseksi. Täyskiihdytyksiä säestää takaäänenvaimentimien yhteyteen rakennettujen kaiuttimien tuottama V8:n murina. Huoltoasemalla tarvittavan tankkauspistoolin väri selviääkin lähinnä kierroslukumittarin punarajasta.Sähköistä ahdinta varten Audi SQ7:ään on kehitetty uusi 48 voltin sähköjärjestelmä, mutta siitä lisää tulevassa koeajossa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla