9.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi SQ7 ja maailman ensimmäinen sähköinen ahdin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 900 newtonmetriä riittää vaivattomaan arkeen. Audi SQ7 esittelee sähköisen ahtamisen tulevaisuutta. Kahdeksankymmentäluvulla sana turbo toi mieleen valtavan tehon ja ralliautojen paukkeen. Ja sekunneissa mitattavan viiveen. Vuosikymmenten myötä turboahdintekniikka on kehittynyt valtavasti. Nykyautojen turboahtimet heräävät matalilla kierroksilla, ja kaasunvaste on lähes viiveetön.Aina on silti tilaa kehitykselle. Turboahtamisesta tunnettu Audi tuo nyt sarjatuotantoon sähköisen ahtimen, jonka maailman ensi-ilta nähdään uudessa SQ7-sporttimaasturissa. Sähköisen ahtimen toimintaperiaate on yksinkertainen: sähkömoottorin ansiosta kompressoriahtimen pyörintänopeus nousee 0,25 sekunnissa 77 000 kierrokseen minuutissa. Sähköinen ahdin on sijoitettu mahdollisimman lähelle moottoria, perinteisten välijäähdyttimien ja imusarjan väliin.Pintapeltien poisto paljastaa korirakenteen eri materiaaleja.Sähköisen ahtimen ansiosta ylipaine täyttää sylinterit viiveettä. Sen ansiosta moottorin pakokaasuvirta kasvaa, mikä taas herättää kaksi perinteistä turboahdinta.Uudessa nelilitraisessa V8 TDI -moottorissa kahden turboahtimen työkuorma on jaettu. Alakierroksilla kunkin sylinterin toinen pakoventtiili suljetaan, ja pakokaasut pyörittävät vain yhtä ahdinta. Kierrosten noustessa pakokaasuvirta kasvaa, ja toinen turboahdin kytketään mukaan.Sähköinen ahdin etualalla vasemmalla.Sähköisen ahtimen rooli on pieni, mutta tärkeä. Se nopeuttaa turboahtimien heräämistä. Audi SQ7:n tekniset arvot ovat hurjat: 900 newtonmetriä tarjoillaan tuhannesta kierroksesta minuutissa eteenpäin! Huipputehoa on 435 hevosvoimaa, mutta luvattu EU-kulutus jää silti 7,2 litraan sadalla kilometrillä.Ajossa hurjat lukemat muuttuvat nautinnollisen sivistyneeksi ja keveäksi etenemiseksi. Täyskiihdytyksiä säestää takaäänenvaimentimien yhteyteen rakennettujen kaiuttimien tuottama V8:n murina. Huoltoasemalla tarvittavan tankkauspistoolin väri selviääkin lähinnä kierroslukumittarin punarajasta.Sähköistä ahdinta varten Audi SQ7:ään on kehitetty uusi 48 voltin sähköjärjestelmä, mutta siitä lisää tulevassa koeajossa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen