9.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi SQ7 ja maailman ensimmäinen sähköinen ahdin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 900 newtonmetriä riittää vaivattomaan arkeen. Audi SQ7 esittelee sähköisen ahtamisen tulevaisuutta. Kahdeksankymmentäluvulla sana turbo toi mieleen valtavan tehon ja ralliautojen paukkeen. Ja sekunneissa mitattavan viiveen. Vuosikymmenten myötä turboahdintekniikka on kehittynyt valtavasti. Nykyautojen turboahtimet heräävät matalilla kierroksilla, ja kaasunvaste on lähes viiveetön. Aina on silti tilaa kehitykselle. Turboahtamisesta tunnettu Audi tuo nyt sarjatuotantoon sähköisen ahtimen, jonka maailman ensi-ilta nähdään uudessa SQ7-sporttimaasturissa. Sähköisen ahtimen toimintaperiaate on yksinkertainen: sähkömoottorin ansiosta kompressoriahtimen pyörintänopeus nousee 0,25 sekunnissa 77 000 kierrokseen minuutissa. Sähköinen ahdin on sijoitettu mahdollisimman lähelle moottoria, perinteisten välijäähdyttimien ja imusarjan väliin. Pintapeltien poisto paljastaa korirakenteen eri materiaaleja. Sähköisen ahtimen ansiosta ylipaine täyttää sylinterit viiveettä. Sen ansiosta moottorin pakokaasuvirta kasvaa, mikä taas herättää kaksi perinteistä turboahdinta. Uudessa nelilitraisessa V8 TDI -moottorissa kahden turboahtimen työkuorma on jaettu. Alakierroksilla kunkin sylinterin toinen pakoventtiili suljetaan, ja pakokaasut pyörittävät vain yhtä ahdinta. Kierrosten noustessa pakokaasuvirta kasvaa, ja toinen turboahdin kytketään mukaan. Sähköinen ahdin etualalla vasemmalla. Sähköisen ahtimen rooli on pieni, mutta tärkeä. Se nopeuttaa turboahtimien heräämistä. Audi SQ7:n tekniset arvot ovat hurjat: 900 newtonmetriä tarjoillaan tuhannesta kierroksesta minuutissa eteenpäin! Huipputehoa on 435 hevosvoimaa, mutta luvattu EU-kulutus jää silti 7,2 litraan sadalla kilometrillä. Ajossa hurjat lukemat muuttuvat nautinnollisen sivistyneeksi ja keveäksi etenemiseksi. Täyskiihdytyksiä säestää takaäänenvaimentimien yhteyteen rakennettujen kaiuttimien tuottama V8:n murina. Huoltoasemalla tarvittavan tankkauspistoolin väri selviääkin lähinnä kierroslukumittarin punarajasta. Sähköistä ahdinta varten Audi SQ7:ään on kehitetty uusi 48 voltin sähköjärjestelmä, mutta siitä lisää tulevassa koeajossa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?