31.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: BMW 320d xDrive – tältä se tuntuu ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme uuden BMW 320d xDriven rattiin Norjan jääratatapahtumassa. Uusi BMW 3-sarja on aina tapaus. Vuosikymmenten aikana malli on kehittynyt kaksiovisesta kuljettajakeskeisestä sedanista laajaksi mallistoksi, joka tarjoaa sedania, farmaria, dieseliä, bensiinä, ladattavaa hybridiä ja tietysti taka- tai nelivetoa. Kuljettaja on pysynyt kaiken aikaa auton ytimessä, vaikka väistyvä malli kohtasikin kritiikkiä erityisesti etäiseksi suodatetusta ohjauksesta.BMW painottaakin uuden G20-koodilla kulkevan 3-sarjan kohdalla ottaneensa edeltäjän kritiikin vakavasti. Uutuuden etuakselia on muokattu, pyrkimyksenä on ollut välittää kuljettajalle ohjausvoimien vaihtelu voimakkaammin ja luonnollisemmin. Toki lähes kaikki muukin on uusittu, ja nyt 3-sarja nauttii BMW:n tuoreimmista teknologioista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopea ensikokemusPääsimme pikaisesti uuden 3-sarjan rattiin Norjassa BMW:n jääratatapahtuman yhteydessä. Pikainen koeajo vei järveä ympäröineille jäisille pikkuteille. Näissä olosuhteissa uutuudesta on turha tehdä lopullista analyysiä, mutta joitakin havaintoja tuli esille.Ensinnäkin ohjauksen keskialue on selkeästi aiempaa kirkkaampi ja selkeämpi, ja jo Hakkapeliitta R3 -kitkarenkain ohjausvoimat kasvavat luonnollisen tuntuisesti. Ohjaukseen ei nyt suuremmin kiinnitä huomiota, mikä on hyvä perusta.Varsinaisista tienpinnan muutoksista kertovat nyanssit oli edelleen vaimennettu hyvin etäiseksi, mutta katsotaan asiaa tarkemmin vasta kesärenkain.Toinen uuden 3-sarjan ajettavuuskohokohta on perusmallien iskunvaimentimien uusi venttiilitekniikka, jonka pitäisi hallita korin liikkeitä paremmin. Uusien iskunvaimentimien kerrotaan mahdollistavan aiempaa mukavampi ja silti kontrolloidumpi kyyti.Valitettavasti koeajoauto oli varustettu lisävarusteisella sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella, joten emme päässeet toteamaan uuden järjstelmän toimintaa. Sähkösäätöisillä iskunvaimentimilla peruskyyti oli varsin jämäkkää, jäisen tien epätasaisiuudet tulivat varsin suodattamattomana läpi.Auton käytös liukkaalla on ehtaa BMW:tä. DSC-ajonvakausjärjestelmä päällä nelivetoinen koeajoyksilö etenee varman turvallisesti, mutta kaksivaiheisesti poiskytkettävä järjestelmä sammutettuna alla on perinteistä takavetoriemua. Käytöstä on helppo hallita kaasulla neutraalista yliohjaavaan, ja takapuolituntuma auton käytökseen on mainio.Sisätilat jalostettua perinnettäAjoasento on merkin perinteille uskollinen, ja kojelaudan linjat noudattavat BMW:n nykytyyliä. Ilmastointipaneeli on kutistettu hyvin matalaksi nappulariviksi, ja iDrive-järjestelmän käyttökytkimet löytyvät nyt kosketuspainikkeina samalta tasolta. Edelleen toimivaa, muttei ehkä ergonomisesti kuitenkaan edeltäjää parempaa suunnittelua.Kokonaisuutena ensivaikutelma uudesta BMW:n 3-sarjasta on vakuuttava, muttei yllättävä. Kyse on kuin valtavan kasvojenkohotuksen saaneesta edeltäjästä, jonka muutamat todelliset ongelmat on nyt korjattu. Se toki riittää, mutta suurempaa ajovallankumousta odottaneiden kannattaa kalibroida odotuksiaan uusiksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?