31.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: BMW 320d xDrive – tältä se tuntuu ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme uuden BMW 320d xDriven rattiin Norjan jääratatapahtumassa. Uusi BMW 3-sarja on aina tapaus. Vuosikymmenten aikana malli on kehittynyt kaksiovisesta kuljettajakeskeisestä sedanista laajaksi mallistoksi, joka tarjoaa sedania, farmaria, dieseliä, bensiinä, ladattavaa hybridiä ja tietysti taka- tai nelivetoa. Kuljettaja on pysynyt kaiken aikaa auton ytimessä, vaikka väistyvä malli kohtasikin kritiikkiä erityisesti etäiseksi suodatetusta ohjauksesta.BMW painottaakin uuden G20-koodilla kulkevan 3-sarjan kohdalla ottaneensa edeltäjän kritiikin vakavasti. Uutuuden etuakselia on muokattu, pyrkimyksenä on ollut välittää kuljettajalle ohjausvoimien vaihtelu voimakkaammin ja luonnollisemmin. Toki lähes kaikki muukin on uusittu, ja nyt 3-sarja nauttii BMW:n tuoreimmista teknologioista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopea ensikokemusPääsimme pikaisesti uuden 3-sarjan rattiin Norjassa BMW:n jääratatapahtuman yhteydessä. Pikainen koeajo vei järveä ympäröineille jäisille pikkuteille. Näissä olosuhteissa uutuudesta on turha tehdä lopullista analyysiä, mutta joitakin havaintoja tuli esille.Ensinnäkin ohjauksen keskialue on selkeästi aiempaa kirkkaampi ja selkeämpi, ja jo Hakkapeliitta R3 -kitkarenkain ohjausvoimat kasvavat luonnollisen tuntuisesti. Ohjaukseen ei nyt suuremmin kiinnitä huomiota, mikä on hyvä perusta.Varsinaisista tienpinnan muutoksista kertovat nyanssit oli edelleen vaimennettu hyvin etäiseksi, mutta katsotaan asiaa tarkemmin vasta kesärenkain.Toinen uuden 3-sarjan ajettavuuskohokohta on perusmallien iskunvaimentimien uusi venttiilitekniikka, jonka pitäisi hallita korin liikkeitä paremmin. Uusien iskunvaimentimien kerrotaan mahdollistavan aiempaa mukavampi ja silti kontrolloidumpi kyyti.Valitettavasti koeajoauto oli varustettu lisävarusteisella sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella, joten emme päässeet toteamaan uuden järjstelmän toimintaa. Sähkösäätöisillä iskunvaimentimilla peruskyyti oli varsin jämäkkää, jäisen tien epätasaisiuudet tulivat varsin suodattamattomana läpi.Auton käytös liukkaalla on ehtaa BMW:tä. DSC-ajonvakausjärjestelmä päällä nelivetoinen koeajoyksilö etenee varman turvallisesti, mutta kaksivaiheisesti poiskytkettävä järjestelmä sammutettuna alla on perinteistä takavetoriemua. Käytöstä on helppo hallita kaasulla neutraalista yliohjaavaan, ja takapuolituntuma auton käytökseen on mainio.Sisätilat jalostettua perinnettäAjoasento on merkin perinteille uskollinen, ja kojelaudan linjat noudattavat BMW:n nykytyyliä. Ilmastointipaneeli on kutistettu hyvin matalaksi nappulariviksi, ja iDrive-järjestelmän käyttökytkimet löytyvät nyt kosketuspainikkeina samalta tasolta. Edelleen toimivaa, muttei ehkä ergonomisesti kuitenkaan edeltäjää parempaa suunnittelua.Kokonaisuutena ensivaikutelma uudesta BMW:n 3-sarjasta on vakuuttava, muttei yllättävä. Kyse on kuin valtavan kasvojenkohotuksen saaneesta edeltäjästä, jonka muutamat todelliset ongelmat on nyt korjattu. Se toki riittää, mutta suurempaa ajovallankumousta odottaneiden kannattaa kalibroida odotuksiaan uusiksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti