24.8.2023 Ajoneuvot Maistiainen: BMW M2 – Pikkuämmä tarjoaa rajut kyydit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 460 hevosvoimaa, manuaalivaihteisto ja takaveto. Moisella pyhällä kolminaisuudella ei voi syntyä kuin hauska automalli. Tuon mallin nimi on BMW M2. Istun paahtavassa lämmössä Knutstorpin radan tuntumassa odottamassa BMW:n ajotapahtuman alkamista. Aurinko on paistanut koko päivän täydeltä terältä ja radan pinta näyttä kaukaa siltä, että ajoradalla olisi vettä. Näin ei kuitenkaan ole ja onneksi niin. Päivän tarkoituksena on nimittäin päästä tutustumaan baijerilaisen autotehtaan M-sarjan automalleihin rataolosuhteissa.Autorivistössä seisoo M2, M3, M4 ja M5 -malleja, mutta yksi erottuu joukosta. Kyseessä on baby blue -värinen M2, joka näyttää lanseerausvärisenä suorastaan syötävän suloiselta. BMW kutsuu väriä nimellä Zandvoort Blue, mutta kansan suussa se muotoutuu vauvasiniseksi. Ulkokuori kuitenkin pettää, sillä kyseessä on söpöstä värityksestään huolimatta raju automalli.Speksien mukaan homma on kunnossa. BMW:n pienimmän M-sarjalaisen voimanlähteenä toimii tuplasti ahdettu 6-sylinterinen rivimoottori, jonka uumenissa loihditaan vaikuttava tehoreservi. Kolmelitrainen kuutoskone tuottaa 460 hv (338 kW) tehot ja 550 Nm vääntöä.Koska kiihtyvyyslukema on kuningas, pitää todeta, että M2 linkoaa itsensä satasen vauhtiin 4,3 sekunnissa. Kiirettä siis pitää, vaikka sähköautoilla tällaiset luvut saatetaankin helposti naurunalaiseksi. Mutta polttomoottoripuolella lukema on häijy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiihtyvyys puhuttelee, muttei hirvitäKuskin paikalta koettuna kiihtyvyys on ripeää, mutta ei millään tavalla uhkaavaa. Samaan aikaan kun M-perhe on kehittynyt tehokkaammaksi, on kuvaan astunut tietty sivistyneisyys. Moderni bensaturbo luovuttaa voimansa lineaarisesti ja älykäs elektroniikka suitsii menoa, jos kuski niin haluaa.Mikä parasta, M2 on varustettu manuaalivaihteistolla, joka alkaa olla tähän maailmanaikaan harvinaisuus. Muistan edelleen ajat, jolloin automaattilaatikko piti hankkia auton lisähinnasta, mutta tätä nykyä homma on kääntynyt päälaelleen. M2 kustantaa manuaalina enemmän kuin automaattiaskilla. Lisälasku on 3 201 euroa.Elopainoa M2:lle on kertynyt 1 775 kiloa, mikä on rata-ajoa ajatellen paljon. Toki se on selkeästi vähemmän, kuin M-sarjan suuremmilla malleilla, mutta mikään keijukainen ei ole kyseessä. Auto kuitenkin kantaa kilonsa hyvin.M2 ei ole se kaikkein käyttökelpoisin arkiauto M-tuoteperheessä. Korimalli on coupé, eli kaksiovinen. Kaksi uksea rajaa käyttötarkoitusta perhekäytössä, mutta samaan aikaan tekee autosta enemmän oikean urheiluauton. Toki puritanistit saattavat lähtökohtaisesti loukkaantua siitä, että M2:ta kutsutaan urheiluautoksi.Alusta suorituskyvyn tasallaOli urheiluauto tai ei, M2 tuntuu sellaiselta. Kiihtyvyys on rajua, alusta on pätevä ja voimansiirto kunnossa. M2 on kokonsa puolesta sopivan kompakti peli kulkemaan nopeasti moottoriradalla. Vaikka emme pääsekään ajamaan vapaita nopeita kierroksia Knutstorpissa, käy selväksi, että BMW:ssä on kyllä potentiaalia olla todella ripeä kaveri radalla.BMW:n ajotilat ovat älykkäitä. Tasauspyörästö jakaa voimaa aktiivisesti ja antaa auton perän luistaa juuri sopivasti. Ajamiseen tulee vetofiilistä, mutta missään vaiheessa ei ole tunne, että kuski muuttuisi matkustajaksi. Ajonvakautus tekee ajamisesta rentoa ja nautittavaa.Ajotilat ovat kytkettävissä päälle keskikonsolista tai ratissa olevista pikanäppäimistä, jotka on merkitty M1 ja M2 -tunnuksin. Niiden avulla auto luovuttaa käyttöön täyden potentiaalinsa. Ajotilat vaikuttavat moottorinohjaukseen, vaihteistoon, alustaan, ohjaustuntumaan ja jarruhin. M1- ja M2-painikkeet ovat ohjelmoitavissa omien mieltymysten mukaan.Toki ajonvakautuksen saa kytkettyä myös pois, jolloin ajaminen ratkaistaan pelkästään kuskin ajotaidolla. M2:ssa on juuri sopivasti voimaa, jotta perän saa irtoamaan mukaviin sivuluisuihin. Balanssi on hyvä ja suupielet nousevat kohti korvia.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä