24.8.2023 Ajoneuvot Maistiainen: BMW M2 – Pikkuämmä tarjoaa rajut kyydit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 460 hevosvoimaa, manuaalivaihteisto ja takaveto. Moisella pyhällä kolminaisuudella ei voi syntyä kuin hauska automalli. Tuon mallin nimi on BMW M2. Istun paahtavassa lämmössä Knutstorpin radan tuntumassa odottamassa BMW:n ajotapahtuman alkamista. Aurinko on paistanut koko päivän täydeltä terältä ja radan pinta näyttä kaukaa siltä, että ajoradalla olisi vettä. Näin ei kuitenkaan ole ja onneksi niin. Päivän tarkoituksena on nimittäin päästä tutustumaan baijerilaisen autotehtaan M-sarjan automalleihin rataolosuhteissa.Autorivistössä seisoo M2, M3, M4 ja M5 -malleja, mutta yksi erottuu joukosta. Kyseessä on baby blue -värinen M2, joka näyttää lanseerausvärisenä suorastaan syötävän suloiselta. BMW kutsuu väriä nimellä Zandvoort Blue, mutta kansan suussa se muotoutuu vauvasiniseksi. Ulkokuori kuitenkin pettää, sillä kyseessä on söpöstä värityksestään huolimatta raju automalli.Speksien mukaan homma on kunnossa. BMW:n pienimmän M-sarjalaisen voimanlähteenä toimii tuplasti ahdettu 6-sylinterinen rivimoottori, jonka uumenissa loihditaan vaikuttava tehoreservi. Kolmelitrainen kuutoskone tuottaa 460 hv (338 kW) tehot ja 550 Nm vääntöä.Koska kiihtyvyyslukema on kuningas, pitää todeta, että M2 linkoaa itsensä satasen vauhtiin 4,3 sekunnissa. Kiirettä siis pitää, vaikka sähköautoilla tällaiset luvut saatetaankin helposti naurunalaiseksi. Mutta polttomoottoripuolella lukema on häijy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiihtyvyys puhuttelee, muttei hirvitäKuskin paikalta koettuna kiihtyvyys on ripeää, mutta ei millään tavalla uhkaavaa. Samaan aikaan kun M-perhe on kehittynyt tehokkaammaksi, on kuvaan astunut tietty sivistyneisyys. Moderni bensaturbo luovuttaa voimansa lineaarisesti ja älykäs elektroniikka suitsii menoa, jos kuski niin haluaa.Mikä parasta, M2 on varustettu manuaalivaihteistolla, joka alkaa olla tähän maailmanaikaan harvinaisuus. Muistan edelleen ajat, jolloin automaattilaatikko piti hankkia auton lisähinnasta, mutta tätä nykyä homma on kääntynyt päälaelleen. M2 kustantaa manuaalina enemmän kuin automaattiaskilla. Lisälasku on 3 201 euroa.Elopainoa M2:lle on kertynyt 1 775 kiloa, mikä on rata-ajoa ajatellen paljon. Toki se on selkeästi vähemmän, kuin M-sarjan suuremmilla malleilla, mutta mikään keijukainen ei ole kyseessä. Auto kuitenkin kantaa kilonsa hyvin.M2 ei ole se kaikkein käyttökelpoisin arkiauto M-tuoteperheessä. Korimalli on coupé, eli kaksiovinen. Kaksi uksea rajaa käyttötarkoitusta perhekäytössä, mutta samaan aikaan tekee autosta enemmän oikean urheiluauton. Toki puritanistit saattavat lähtökohtaisesti loukkaantua siitä, että M2:ta kutsutaan urheiluautoksi.Alusta suorituskyvyn tasallaOli urheiluauto tai ei, M2 tuntuu sellaiselta. Kiihtyvyys on rajua, alusta on pätevä ja voimansiirto kunnossa. M2 on kokonsa puolesta sopivan kompakti peli kulkemaan nopeasti moottoriradalla. Vaikka emme pääsekään ajamaan vapaita nopeita kierroksia Knutstorpissa, käy selväksi, että BMW:ssä on kyllä potentiaalia olla todella ripeä kaveri radalla.BMW:n ajotilat ovat älykkäitä. Tasauspyörästö jakaa voimaa aktiivisesti ja antaa auton perän luistaa juuri sopivasti. Ajamiseen tulee vetofiilistä, mutta missään vaiheessa ei ole tunne, että kuski muuttuisi matkustajaksi. Ajonvakautus tekee ajamisesta rentoa ja nautittavaa.Ajotilat ovat kytkettävissä päälle keskikonsolista tai ratissa olevista pikanäppäimistä, jotka on merkitty M1 ja M2 -tunnuksin. Niiden avulla auto luovuttaa käyttöön täyden potentiaalinsa. Ajotilat vaikuttavat moottorinohjaukseen, vaihteistoon, alustaan, ohjaustuntumaan ja jarruhin. M1- ja M2-painikkeet ovat ohjelmoitavissa omien mieltymysten mukaan.Toki ajonvakautuksen saa kytkettyä myös pois, jolloin ajaminen ratkaistaan pelkästään kuskin ajotaidolla. M2:ssa on juuri sopivasti voimaa, jotta perän saa irtoamaan mukaviin sivuluisuihin. Balanssi on hyvä ja suupielet nousevat kohti korvia.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?