17.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: BMW R 1250 GS – Suuria ominaisuuksia ja pieniä puutteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isosta iskutilavuudesta ja hyvästä suorituskyvystä huolimatta uusi GS tuntuu helpolta ja kevyeltä hallita. Hyvä varustetaso tekee siitä monipuolisen matkakaverin, mutta täydellistä moottoripyörää eivät saksalaiset ole vieläkään valmistaneet. Asfalttitiellä se kääntyy mutkiin lähes ajatuksen voimalla, vain kevyesti päätä kääntämällä mutkan suuntaan. Soratiellä voi keskittyä ajolinjoihin ja muun liikenteen seuraamiseen, sillä 1250-kuutioiseksi kasvatetusta moottorista huolimatta uusi R 1250 GS tuntuu edelleen ketterältä, kokoluokassaan jopa kevyeltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySivistynyt mutta tehokasBMW:n pitkä perinne seikkailupyörien valmistamisessa näkyy lopputuloksessa. Suuria puutteita ei ominaisuuksissa ole, ja uuden moottorin myötä siinä on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla reilusti aitoa voiman tunnetta. Progressiiviseksi säädetyn sähköisen kaasukahvan ansiosta kaasukäden rannetta saa tosin kääntää reilusti ennen kuin voima puhuu. Progressiivisuuden ansiosta pyörä ei yllätä eikä ryntäile tahattomasti, vaan on pikemminkin sivistynyt ja helppo ajettava.Lisäksi kaksisylinterisen vastaiskumoottorin matala pörinä hämää kuljettajaa, sillä korvakuulolta arvioituna moottori vaikuttaa matalaviritteiseltä ja säyseältä. Muihin isoihin kaksimukisiin moottoreihin verrattuna BMW on onnistunut muokkaamaan voimanlähteensä niin, että se vetää puhtaasti kuutosvaihteellakin jo 2000 kierroksen tuntumasta, nykimättä ja värisemättä. Käytettävissä oleva voima kasvaa lineaarisesti kierrosluvun kanssa.Osa toiminnoista häviää informaatiotulvan alleBMW:n väri-TFT-mittaristo on ehkäpä markkinoiden ensimmäinen, jossa on osattu hyödyntää TFT-näytön laajat mahdollisuudet. Kierroslukumittarin punaraja on 9000 kierroksen kohdalla, mutta moottorin ollessa kylmä punaraja laskee 5000 kierroksen tuntumaan ja nousee siitä samaa tahtia kuin moottorin lämpötila. Näytön kontrasti on hyvä ja tekstit riittävän suuria ja selkeälukuisia.Kierroslukunäytössä palkin leveys ja fontin koko kasvavat käytettävän kierrosluvun kohdalla. Miinuspuolelle kirjataan se, että kun mittariin ahdetaan paljon valintoja ja informaatiota, niin osa tärkeistä ominaisuuksista häviää liian monen napinpainalluksen taakse. BMW on onnistunut kätkemään trippimittarin nollauksen niin, että koeajon aikana kukaan käyttäjistä ei onnistunut nollaamaan trippiä.Huolimatta ajotietokoneista ja jäljellä olevan polttoainemäärän näytöstä, moni motoristi haluaa edelleen nollata tripin tankatessa ja pysyä siten perstuntumalla siitä milloin on seuraavan kerran aiheellista pysähtyä tankkaamaan. Sen tulisi onnistua helposti, nopeasti ja ilman ohjekirjaa. Sekään ei auennut ilman ohjekirjaa, miksi taukojen tarpeellisuutta mittaristossa osoittavan kahvikupin kuvan yhteydessä toinen näyttö näytti pyöreää 00:00 lukemaa ja toinen yli kolmen vuorokauden mittaista 73:55 aikaa. Onko kyseessä yleensäkään tarpeellinen tieto kuljettajalle?Sähköinen ESA-jousituksen säätö, avaimeton käyttöjärjestelmä ja ohjaustangon säätöpyörällä operoitava navigaattori tuovat mukavuutta ja ajankulua pitkillekin matkoille. Niihin suhteutettuna tuntuu erikoiselta, että keskiseisontatuki on onnistuttu muotoilemaan niin, että kantapää osuu siihen koko ajan jos ajaa päkiät jalkatapeilla. Suuria ominaisuuksia ja pieniä puutteita, kokonaisuutena uusi R 1250 GS on yksi markkinoiden monipuolisimmista moottoripyöristä. BMW R 1250 GS Moottori: 2-sylinterinen vastaiskumoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1254 cc Teho: 136 hv (100 kW) / 7750 r/min Vääntö: 143 Nm / 6250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, kardaaniveto Istuinkorkeus: 850 / 870 mm Paino tankattuna: 249 kg Tankki: 20 litraa Hinta: 23 480 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti