26.6.2021

Maistiainen: Can-Am Spyder RT Sea to Sky – Nautiskelijalle

Can-Am Spyder RT Sea to Sky

Can-Am Spyder RT tarjoaa mukavuutta ja rentoa ajamisen nautintoa moottoripyörämäisellä twistillä, vaikkei se kolmipyöräisenä kallistelekaan samalla tavalla.

Miksi ja kenelle? Aika yleinen Can-Amin kuljettajalle esitetty kysymys. Siihen voi esittää vastakysymyksen: miksei? Niin, miksi kaikkien ajoneuvojen pitäisi kuulua orjallisesti totuttuihin kategorioihin, esimerkiksi avoautoihin tai moottoripyöriin. Spyder on jotakin siltä väliltä, mukavuutta ja väljyyttä enemmän kuin moottoripyörässä mutta kuitenkin tiiviimmässä paketissa mitä avoautot tarjoavat. Moottoripyöriin verrattuna selkeä ero on sekin, että Spyderiä saa ajaa autokortilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varusteet vakiona

”Sea to Sky” -malli edustaa Spyder-malliston terävintä huippua varustelun suhteen. Puoliautomaattisen vaihteiston vaihteita näppäillään ohjaustangon plus-näppäimellä isommalle. Pienempään voi halutessaan vaihtaa miinus-napilla, mutta Spyder tekee sen itse automaattisesti, jos kierrokset laskevat riittävän alhaisiksi vauhdin hidastuessa. Vakionopeussäädin, mäkilähtöavustin, ajovakauden hallinta, sutimisenesto, sähkösäätöinen tuulilasi ja lämmitettävät kahvat sekä istuimet kuuluvat vakiovarustukseen, kuten myös audiojärjestelmä. Istuin on upottavan pehmeä.

Can-Am Spyder RT Sea to Sky

Yllättää kevyellä ajettavuudellaan

Kun 1 330-kuutioisen Rotax-moottorin vauhdittama Spyder painaa kuivanakin jo 464 kiloa, voisi kuvitella ajamisen olevan raskasta. Asia on kuitenkin aivan päinvastoin, ja malliston painavimman huippuversion ohjastaminen on vaivattoman helppoa, selvästi leppoisampaa kuin pienempien sisarmallien kohdalla on tilanne. Osaltaan tähän vaikuttaa sähköinen ohjaustehostin. Mutkissa Spyder ei juurikaan kallistele ulkokaarteen suuntaan. Sekä suorilla että mutkissa se pyrkii seuraamaan automaattisesti tielinjaa, jolloin kuljettajalla on aikaa vihellellen ihailla maisemia.

Painopiste on saatu matalalle sijoittamalla painavimmat rakenteet alas. Tämä tarkoittaa samalla todella matalaa maavaraa, ja soratiellä sekä korokkeita ylittäessä onkin syytä olla tarkkana ettei pohja raavi maata liian voimakkaasti. Kokonaisuutena Can-Am Spyder muodostaa ajokokemuksen, joka houkuttelee mieluummin nauttimaan maisemista kuin nostamaan vauhtia kovin urheilulliselle tasolle.

Can-Am Spyder RT Sea to Sky

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1 330cc
Teho: 85,8 kW (115 hv) / 7 250 r/min
Vääntö: 130,1 Nm / 5 000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihteinen puoliautomaattivaihteisto peruutusvaihteella, hihnaveto

Pituus: 2 833 mm
Leveys: 1 554 mm
Akseliväli: 1 714 mm
Istuinkorkeus: 755 mm
Tankin tilavuus: 26,5 litraa
Kuivapaino: 464 kg

Hinta: 42 971 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat