26.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Can-Am Spyder RT Sea to Sky – Nautiskelijalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Am Spyder RT tarjoaa mukavuutta ja rentoa ajamisen nautintoa moottoripyörämäisellä twistillä, vaikkei se kolmipyöräisenä kallistelekaan samalla tavalla. Miksi ja kenelle? Aika yleinen Can-Amin kuljettajalle esitetty kysymys. Siihen voi esittää vastakysymyksen: miksei? Niin, miksi kaikkien ajoneuvojen pitäisi kuulua orjallisesti totuttuihin kategorioihin, esimerkiksi avoautoihin tai moottoripyöriin. Spyder on jotakin siltä väliltä, mukavuutta ja väljyyttä enemmän kuin moottoripyörässä mutta kuitenkin tiiviimmässä paketissa mitä avoautot tarjoavat. Moottoripyöriin verrattuna selkeä ero on sekin, että Spyderiä saa ajaa autokortilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varusteet vakiona ”Sea to Sky” -malli edustaa Spyder-malliston terävintä huippua varustelun suhteen. Puoliautomaattisen vaihteiston vaihteita näppäillään ohjaustangon plus-näppäimellä isommalle. Pienempään voi halutessaan vaihtaa miinus-napilla, mutta Spyder tekee sen itse automaattisesti, jos kierrokset laskevat riittävän alhaisiksi vauhdin hidastuessa. Vakionopeussäädin, mäkilähtöavustin, ajovakauden hallinta, sutimisenesto, sähkösäätöinen tuulilasi ja lämmitettävät kahvat sekä istuimet kuuluvat vakiovarustukseen, kuten myös audiojärjestelmä. Istuin on upottavan pehmeä. Yllättää kevyellä ajettavuudellaan Kun 1 330-kuutioisen Rotax-moottorin vauhdittama Spyder painaa kuivanakin jo 464 kiloa, voisi kuvitella ajamisen olevan raskasta. Asia on kuitenkin aivan päinvastoin, ja malliston painavimman huippuversion ohjastaminen on vaivattoman helppoa, selvästi leppoisampaa kuin pienempien sisarmallien kohdalla on tilanne. Osaltaan tähän vaikuttaa sähköinen ohjaustehostin. Mutkissa Spyder ei juurikaan kallistele ulkokaarteen suuntaan. Sekä suorilla että mutkissa se pyrkii seuraamaan automaattisesti tielinjaa, jolloin kuljettajalla on aikaa vihellellen ihailla maisemia. Painopiste on saatu matalalle sijoittamalla painavimmat rakenteet alas. Tämä tarkoittaa samalla todella matalaa maavaraa, ja soratiellä sekä korokkeita ylittäessä onkin syytä olla tarkkana ettei pohja raavi maata liian voimakkaasti. Kokonaisuutena Can-Am Spyder muodostaa ajokokemuksen, joka houkuttelee mieluummin nauttimaan maisemista kuin nostamaan vauhtia kovin urheilulliselle tasolle. Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1 330cc Teho: 85,8 kW (115 hv) / 7 250 r/min Vääntö: 130,1 Nm / 5 000 r/min Voimansiirto: 6 vaihteinen puoliautomaattivaihteisto peruutusvaihteella, hihnaveto Pituus: 2 833 mm Leveys: 1 554 mm Akseliväli: 1 714 mm Istuinkorkeus: 755 mm Tankin tilavuus: 26,5 litraa Kuivapaino: 464 kg Hinta: 42 971 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe