26.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Can-Am Spyder RT Sea to Sky – Nautiskelijalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Am Spyder RT tarjoaa mukavuutta ja rentoa ajamisen nautintoa moottoripyörämäisellä twistillä, vaikkei se kolmipyöräisenä kallistelekaan samalla tavalla. Miksi ja kenelle? Aika yleinen Can-Amin kuljettajalle esitetty kysymys. Siihen voi esittää vastakysymyksen: miksei? Niin, miksi kaikkien ajoneuvojen pitäisi kuulua orjallisesti totuttuihin kategorioihin, esimerkiksi avoautoihin tai moottoripyöriin. Spyder on jotakin siltä väliltä, mukavuutta ja väljyyttä enemmän kuin moottoripyörässä mutta kuitenkin tiiviimmässä paketissa mitä avoautot tarjoavat. Moottoripyöriin verrattuna selkeä ero on sekin, että Spyderiä saa ajaa autokortilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarusteet vakiona”Sea to Sky” -malli edustaa Spyder-malliston terävintä huippua varustelun suhteen. Puoliautomaattisen vaihteiston vaihteita näppäillään ohjaustangon plus-näppäimellä isommalle. Pienempään voi halutessaan vaihtaa miinus-napilla, mutta Spyder tekee sen itse automaattisesti, jos kierrokset laskevat riittävän alhaisiksi vauhdin hidastuessa. Vakionopeussäädin, mäkilähtöavustin, ajovakauden hallinta, sutimisenesto, sähkösäätöinen tuulilasi ja lämmitettävät kahvat sekä istuimet kuuluvat vakiovarustukseen, kuten myös audiojärjestelmä. Istuin on upottavan pehmeä.Yllättää kevyellä ajettavuudellaanKun 1 330-kuutioisen Rotax-moottorin vauhdittama Spyder painaa kuivanakin jo 464 kiloa, voisi kuvitella ajamisen olevan raskasta. Asia on kuitenkin aivan päinvastoin, ja malliston painavimman huippuversion ohjastaminen on vaivattoman helppoa, selvästi leppoisampaa kuin pienempien sisarmallien kohdalla on tilanne. Osaltaan tähän vaikuttaa sähköinen ohjaustehostin. Mutkissa Spyder ei juurikaan kallistele ulkokaarteen suuntaan. Sekä suorilla että mutkissa se pyrkii seuraamaan automaattisesti tielinjaa, jolloin kuljettajalla on aikaa vihellellen ihailla maisemia.Painopiste on saatu matalalle sijoittamalla painavimmat rakenteet alas. Tämä tarkoittaa samalla todella matalaa maavaraa, ja soratiellä sekä korokkeita ylittäessä onkin syytä olla tarkkana ettei pohja raavi maata liian voimakkaasti. Kokonaisuutena Can-Am Spyder muodostaa ajokokemuksen, joka houkuttelee mieluummin nauttimaan maisemista kuin nostamaan vauhtia kovin urheilulliselle tasolle. Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1 330cc Teho: 85,8 kW (115 hv) / 7 250 r/min Vääntö: 130,1 Nm / 5 000 r/min Voimansiirto: 6 vaihteinen puoliautomaattivaihteisto peruutusvaihteella, hihnaveto Pituus: 2 833 mm Leveys: 1 554 mm Akseliväli: 1 714 mm Istuinkorkeus: 755 mm Tankin tilavuus: 26,5 litraa Kuivapaino: 464 kg Hinta: 42 971 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen