27.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën C5 Aircross – sitruunainen SUV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoilla vallitsevan SUV-katumaasturihypen alla Citroën C5 Aircross on valmistajansa näköinen tulkinta tila-auton ja crossoverin välimuodosta. Jossain lienee salainen pankkiholvi, johon on lukittu virallinen määritelmä nimikkeestä Sports Utility Vehicle, lyhyemmin SUV, suomeksi useimmiten katumaasturi. Citroën C5 Aircross jatkaa ranskalaisvalmistajan C3 Aircrossissa esittelemää tyyliä, jossa aiempi tila-auto päivitetään hiukan maastoisampia elementtejä sisältäväksi kokonaisuudeksi. Jos lehdistömateriaaleissa lukee tarpeeksi monta kertaa SUV, ehkä toive myös toteutuu?Markkinointiosaston sekoiluista viis. Autona C5 Aircross pyrkii yhdistelemään kahden autoluokan parhaita puolia. C3:n myötä Citroënin malliston valtavirtaan kohonnut tyyli on läsnä vahvasti. Airbump-helmapuskureiden lisäksi muhkea keula ja tutut valot osoittavat auton eittämättä Citroëniksi. Etuistuimilla matkustavia tervehtii PSA:n tuttu tietoviihdejärjestelmä erikoisuuksineen, mutta pienempien automallien materiaalileikittely on vaihtunut säilytyslokeroihin. Istuimet ovat jälleen melkoisen nojatuolimaiset, joten niitä joko rakastaa tai vihaa.Takaistuimilla piilee Citroën C5 Aircrossin erikoisuus. Pituus- ja kallistussäädön lisäksi takaistuimet ovat tasaleveät. Hieno ajatus kaipaisi kuitenkin hiukan hiomista. Leveä keski-istuin siirtää reunamatkustajat lähelle ovia ja Eurooppaa varten uudelleensijoitettu takapenkki on kokonaisuudessaan turhan edessä. Tavoitteena on ollut suurentaa tavaratilaa Kiinassa nähdystä malliversiosta ja 580 litran kapasiteetti onkin hyvä suoritus.Liikkeessä Citroën C5 Aircross on kepeän leppoisa ajettava, joskin Sport-ajotilalla saa tarvittaessa ryhtiä ohjaukseen ja kaasuvasteeseen. EAT8-automaattivaihteisto toimii kiitettävästi jo perustilasta alkaen. Vaivattomimmin 4,50 metriä pitkä tilacrosseri liikkuu 180-hevosvoimaisen BlueHDi-dieselmoottorin voimin.Alustassa on hyödynnetty C4 Cactuksessa Eurooppaan esiteltyjä "Progressive Hydraulic Cushions" -iskunvaimentimia, joista käytetään Suomeksi nimitystä mukavuusjousitus. Uutta taikamattoa joudutaan etsimään edelleen, mutta C5 Aircross on pehmeän mukava usein pintakovien katumaastureiden keskellä. 230 millimetrin maavara antaa mielenrauhaa esimerkiksi pientareelle kapealla vuoristotiellä väistettäessä ja alusta toimii näissä tilanteissa upeasti.Suomessa Citroën C5 Aircross nähdään maaliskuussa, johon mennessä varmistuu myös mallin hinnoittelu.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa