5.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: elastisempi elämäntapa – Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus otti harteilleen ranskalaisvalmistajan alemman keskiluokan vetovastuun. Hyvää: persoonallisuus, mukavuus varauksin. Huonoa: pintakovuus koeajorengastuksella. Ranskalaiset turvautuivat automaailmassa hieman erikoiseen, ja myös kustannustehokkaaseen temppuun: nelivuotias Citroën C4 Cactus koki kasvojenkohennuksen, ja samalla pitkään palvellut C4-viistoperä saatettiin ansaitulle eläkkeelle. Näin loihdittiin kuin varkain alempaan keskiluokkaan valmis keihäänkärki, joka kaiken kukkuraksi iskee suoraan kuumimpaan SUV-trendiin. Tällä on myös tarkoitus pärjätä, sillä perinteistä matalan alustan hatchbackia ei ole Citroënilta näköpiirissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiljaa hiottu Faceliftissä C4 Cactuksen umpinainen maski korvattiin Citroënin pienemmille malleille, kuten C3:lle ja C3 Aircrossille ominaisella keulailmeellä. Takavalot ovat aiempaa leveämmät, eivätkä Airbump-kolhusuojatkaan hallitse kylkiä entiseen tapaan. Ja jotta C4 Cactus suoriutuisi uudesta, kokonaisvaltaisemmasta roolistaan kunnialla, pinnan allekin on tehty lukuisia muutoksia. Paitsi että äänieristystä on parannettu, myös merkille ominaista mukavuutta on lähdetty metsästämään kahdellakin aseella. Näistä mielenkiintoisin on uusi jousitusratkaisu. Se sisältää iskunvaimentimiin sijoitetut hydrauliset joustonrajoittimet, joiden ansiosta sekä iskunvaimennin että kierrejousi on voitu virittää entistäkin pehmeämmiksi. Pintaa pehmeämpi Ainakin Marseillen seudun teillä C4 Cactus vaikutti isommissa heitoissa hyvin miellyttävältä. Ajoittain pehmeys saa auton suoralla tiellä jopa heijaamaan, mutta tiukemmassa kaarreajossa kallistelu pysyy silti varsin hyvin kurissa. Sen sijaan terävämmät röykyt eivät tuottaneet aivan yhtä korkeatasoista mukavuutta. Koeajoauto oli rengastettu suhteellisen matalilla 205/50 R17 -kumeilla, ja ainakin niiden kanssa tärinää välittyi ohjaamoon jo selvemmin. Sen toisen mukavuusaseen, kahdella erityyppisellä vaahtokerroksella toteutettujen istuinten, kovuuden ja pehmeyden suhde vakuutti. Olohuonemainen, kiireettömään ajamiseen kannustava tunnelma on C4 Cactuksessa edelleen vahvasti läsnä. Vieterit vakiona Suomeen C4 Cactus saapuu huhtikuussa. Maahantuoja ottaa mallin mukavuudesta kaiken irti, sillä perinteisillä iskunvaimentimilla varustettu 82 hevosvoiman perusbensiinimalli jätetään meikäläisen myyntiohjelman ulkopuolelle. Valikoima koostuu mukavuusjousituksella varustetuista 1,2-litraisista bensakoneista (110 tai 130 hv) sekä 1,6-litraisista dieseleistä (100 tai 120 hv). Vähävoimaisemman bensakoneen ja tehokkaamman dieselin saa halutessaan myös automaattina. Varustetasoja on kolme, joista kallein sisältää muun muassa jo mainitut kahden kerroksen istuimet. Alempiin tasoihin ne saa lisähintaan, ja muutenkin sisustuksen vaihtoehtoja, kuten erilaisia personointimahdollisuuksia, on lukuisasti tarjolla. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Lisätietoja: www.citroen.fi/citroen-c4-cactus Citroën C4 Cactus Puretech 110 S&S EAT6 Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 105 g/km Mitat pituus 4170 mm, leveys 1710 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku