5.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: elastisempi elämäntapa – Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Citroën C4 Cactus otti harteilleen ranskalaisvalmistajan alemman keskiluokan vetovastuun. Hyvää: persoonallisuus, mukavuus varauksin. Huonoa: pintakovuus koeajorengastuksella. Ranskalaiset turvautuivat automaailmassa hieman erikoiseen, ja myös kustannustehokkaaseen temppuun: nelivuotias Citroën C4 Cactus koki kasvojenkohennuksen, ja samalla pitkään palvellut C4-viistoperä saatettiin ansaitulle eläkkeelle. Näin loihdittiin kuin varkain alempaan keskiluokkaan valmis keihäänkärki, joka kaiken kukkuraksi iskee suoraan kuumimpaan SUV-trendiin. Tällä on myös tarkoitus pärjätä, sillä perinteistä matalan alustan hatchbackia ei ole Citroënilta näköpiirissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiljaa hiottu Faceliftissä C4 Cactuksen umpinainen maski korvattiin Citroënin pienemmille malleille, kuten C3:lle ja C3 Aircrossille ominaisella keulailmeellä. Takavalot ovat aiempaa leveämmät, eivätkä Airbump-kolhusuojatkaan hallitse kylkiä entiseen tapaan. Ja jotta C4 Cactus suoriutuisi uudesta, kokonaisvaltaisemmasta roolistaan kunnialla, pinnan allekin on tehty lukuisia muutoksia. Paitsi että äänieristystä on parannettu, myös merkille ominaista mukavuutta on lähdetty metsästämään kahdellakin aseella. Näistä mielenkiintoisin on uusi jousitusratkaisu. Se sisältää iskunvaimentimiin sijoitetut hydrauliset joustonrajoittimet, joiden ansiosta sekä iskunvaimennin että kierrejousi on voitu virittää entistäkin pehmeämmiksi. Pintaa pehmeämpi Ainakin Marseillen seudun teillä C4 Cactus vaikutti isommissa heitoissa hyvin miellyttävältä. Ajoittain pehmeys saa auton suoralla tiellä jopa heijaamaan, mutta tiukemmassa kaarreajossa kallistelu pysyy silti varsin hyvin kurissa. Sen sijaan terävämmät röykyt eivät tuottaneet aivan yhtä korkeatasoista mukavuutta. Koeajoauto oli rengastettu suhteellisen matalilla 205/50 R17 -kumeilla, ja ainakin niiden kanssa tärinää välittyi ohjaamoon jo selvemmin. Sen toisen mukavuusaseen, kahdella erityyppisellä vaahtokerroksella toteutettujen istuinten, kovuuden ja pehmeyden suhde vakuutti. Olohuonemainen, kiireettömään ajamiseen kannustava tunnelma on C4 Cactuksessa edelleen vahvasti läsnä. Vieterit vakiona Suomeen C4 Cactus saapuu huhtikuussa. Maahantuoja ottaa mallin mukavuudesta kaiken irti, sillä perinteisillä iskunvaimentimilla varustettu 82 hevosvoiman perusbensiinimalli jätetään meikäläisen myyntiohjelman ulkopuolelle. Valikoima koostuu mukavuusjousituksella varustetuista 1,2-litraisista bensakoneista (110 tai 130 hv) sekä 1,6-litraisista dieseleistä (100 tai 120 hv). Vähävoimaisemman bensakoneen ja tehokkaamman dieselin saa halutessaan myös automaattina. Varustetasoja on kolme, joista kallein sisältää muun muassa jo mainitut kahden kerroksen istuimet. Alempiin tasoihin ne saa lisähintaan, ja muutenkin sisustuksen vaihtoehtoja, kuten erilaisia personointimahdollisuuksia, on lukuisasti tarjolla. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Lisätietoja: www.citroen.fi/citroen-c4-cactus Citroën C4 Cactus Puretech 110 S&S EAT6 Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 105 g/km Mitat pituus 4170 mm, leveys 1710 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista