27.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën C5 Aircross – sitruunainen SUV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoilla vallitsevan SUV-katumaasturihypen alla Citroën C5 Aircross on valmistajansa näköinen tulkinta tila-auton ja crossoverin välimuodosta. Jossain lienee salainen pankkiholvi, johon on lukittu virallinen määritelmä nimikkeestä Sports Utility Vehicle, lyhyemmin SUV, suomeksi useimmiten katumaasturi. Citroën C5 Aircross jatkaa ranskalaisvalmistajan C3 Aircrossissa esittelemää tyyliä, jossa aiempi tila-auto päivitetään hiukan maastoisampia elementtejä sisältäväksi kokonaisuudeksi. Jos lehdistömateriaaleissa lukee tarpeeksi monta kertaa SUV, ehkä toive myös toteutuu?Markkinointiosaston sekoiluista viis. Autona C5 Aircross pyrkii yhdistelemään kahden autoluokan parhaita puolia. C3:n myötä Citroënin malliston valtavirtaan kohonnut tyyli on läsnä vahvasti. Airbump-helmapuskureiden lisäksi muhkea keula ja tutut valot osoittavat auton eittämättä Citroëniksi. Etuistuimilla matkustavia tervehtii PSA:n tuttu tietoviihdejärjestelmä erikoisuuksineen, mutta pienempien automallien materiaalileikittely on vaihtunut säilytyslokeroihin. Istuimet ovat jälleen melkoisen nojatuolimaiset, joten niitä joko rakastaa tai vihaa.Takaistuimilla piilee Citroën C5 Aircrossin erikoisuus. Pituus- ja kallistussäädön lisäksi takaistuimet ovat tasaleveät. Hieno ajatus kaipaisi kuitenkin hiukan hiomista. Leveä keski-istuin siirtää reunamatkustajat lähelle ovia ja Eurooppaa varten uudelleensijoitettu takapenkki on kokonaisuudessaan turhan edessä. Tavoitteena on ollut suurentaa tavaratilaa Kiinassa nähdystä malliversiosta ja 580 litran kapasiteetti onkin hyvä suoritus.Liikkeessä Citroën C5 Aircross on kepeän leppoisa ajettava, joskin Sport-ajotilalla saa tarvittaessa ryhtiä ohjaukseen ja kaasuvasteeseen. EAT8-automaattivaihteisto toimii kiitettävästi jo perustilasta alkaen. Vaivattomimmin 4,50 metriä pitkä tilacrosseri liikkuu 180-hevosvoimaisen BlueHDi-dieselmoottorin voimin.Alustassa on hyödynnetty C4 Cactuksessa Eurooppaan esiteltyjä "Progressive Hydraulic Cushions" -iskunvaimentimia, joista käytetään Suomeksi nimitystä mukavuusjousitus. Uutta taikamattoa joudutaan etsimään edelleen, mutta C5 Aircross on pehmeän mukava usein pintakovien katumaastureiden keskellä. 230 millimetrin maavara antaa mielenrauhaa esimerkiksi pientareelle kapealla vuoristotiellä väistettäessä ja alusta toimii näissä tilanteissa upeasti.Suomessa Citroën C5 Aircross nähdään maaliskuussa, johon mennessä varmistuu myös mallin hinnoittelu.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous