24.5.2024

Maistiainen: Cupra Tavascan – ID.4 vai ID.5? Miksei molemmat?

Cupra Tavascan

Cupran sähköcrossover on brändinsä näköinen tulkinta MEB-pohjaisesta perheautosta.

Hei, oletko pähkäilyissäsi pohtinut Volkswagenin ID.4:n ja ID.5:n välillä? Nyt ongelmaan on ratkaisu, sillä Cupra Tavascan on muotoiltu lähes yhtä linjakkaasti kuin ID.5, mutta takaistuinten pääntila muistuttaa enemmän ID.4:ää. Ole hyvä!

Cupra Tavascan

Espanjalaisten tulkinta MEB-pohjarakenteen crossoverista on toki paljon muutakin. Autoa on madallettu sisarmalleihin nähden, sillä syntyihän Cupra-brändi juuri Seatin sporttisista malleista. Muotoilussa on jatkettu kuparivärin ja terävien linjojen yhdistämistä, Cupra-logo on nyt valaistu, ja kojelaudan pitkä etu-uloke on nimeltään selkäranka (spine). Jälkimmäisen koputtelu tosin pistänee ortopedit mietteliäiksi.

Cupra Tavascan

82 kilowattitunnin akku riittää reilun 510 kilometrin WLTP-toimintamatkaan versiosta riippuen. VZ on tehomalli Cupraksi, eli teknisesti ollaan jo urheilubrändin urheilubrändissä. Nelivedon järjestelmätehoa on 250 kilowattia. Toinen versio on nokkelasti nimetty Endurance, joka luottaa 210 kilowatin takavetoon ja menee 568 km toimintamatkallaan vielä piirikunnan VZ:aa pidemmälle.

Suomessa Cupra Tavascan on vielä hinnoittelematta, mutta asiaan saataneen valoa lähiviikkoina. Autoja puolestaan odotetaan Suomen kesän ja syksyn murtoalueella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia