13.10.2024

Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte

Kuva Vesa Eskola

Vielä yksi katumaasturi? Kyllä, ja toistaiseksi suurin yhä polttomoottorilla varustettu sellainen Cupralta. Ladattava hybridi tulee hallitsemaan myyntitilastoja, mutta pidimme myös pelkän bensamoottorin voimin etenevästä versiosta.

Olemme käyneet Terramarin malliston ja hinnat läpi jo ennakkoon ja pohtineet myös Seatin tulevaisuutta, kun Cupran mallisto kasvaa vauhdilla. Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee erityisesti se, että Cupra perustettiin kuitenkin espanjalaisten sähköbrändiksi vähän samaan tapaan kuin mitä I.D. on Volkswagenille. Ero on ollut se, että Cupran kohdalla on puhuttu enemmän sähköistetystä brändistä. Tästäkin luistetaan nyt yhä enemmän, kun sähköautojen kysyntä Euroopassa hiipuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polttomoottorit yhä voimissaan

Malliston nopeasti laajentuessa Cuprasta on tullut myyntiin myös useampi pelkän polttomoottorin voimin kulkeva malli. Ajoimme kesällä jo sekä Leon farkun että Formentorin 333-heppaisena sporttiversiona. Ne edustavat selkeimmin sitä alkuperäistä Cupran ideaa – siis sitä, kun Cupra oli vielä Seatin oma sisäinen sporttihaara.

Sama pelkällä polttomoottorilla etenevien automallien linja jatkuu myös Terramarin kohdalla, joskin hieman maltillisempana. VW-konserin laajasta tarvikeosahyllystä löytyy palikoita, joilla espanjalaiset voivat rakentaa Cuprasta omansa makuista automerkkiä. Ero rationaaliseen Seatiin on etenkin uuden muotoilusuunnun myötä tunnepuolella selvä.

Terramarin pohjana on MQB Evo -perusrakenne, joka mahdollistaa joustavasti erilaisten voimalinjojen käytön sekä etu- että nelivetojen yhteyteen. Tämä näkyy mallistossa. Terramar tulee myyntiin pelkällä polttomoottorilla, kevythybridinä kuin myös ladattavana hybridinä. Verotus Suomessa – ja monessa muussakin maassa – ohjaa myyntiä sähköautojen ja ladattavien hybridien suuntaan, ja siksi koeajoimme myös 272-heppaisen plugarin. Tuon jutun aika on kuitenkin myöhemmin, nyt keskitymme ensin 2-litraiseen bensaturboon ilman sähköapuja.

VW:n ja Audin välimaastossa

Kävelykierros Terramarin ympäri palauttaa mieliin uuden muotokielen vahvuudet. Linjoissa on jotain porschemaista. Ero laatikkomaisempaan Tiguaniin on selvä. Etenkin ”maskiton” keulan ilme ja logon siirtäminen keulan päälle poikkeaa vahvasti vanhasta Seat-Cuprasta.

Sulavat linjat tarkoittavat myös sitä, että 4,52 metriä pitkä Terramar näyttää vielä riittävän kompaktilta. Toki se on tyyliltään selvästi enemmän katumaaturi kuin 4,45 metriä pitkä coupémaisempi ja siten sporttisempi Formentor. Nyt ajoon saamamme auto on vielä VZ-tasoa eli sen alla rullaavat 20-tuumaiset renkaat.

Vanteiden välistä pilkottavat Akebonon kuusimäntäiset jarrusatulat; kuparin väriset tietysti nekin.

Myös sisällä tyyli on VZ-lisien myötä sporttinen. Kuppimaiset istuimet nostavat tunnelmaa. Kupariset yksityiskohdat ovat pikantti lisä. Tunnelmaa löytyy enemmän kuin vastaavan VW Tiguanin ohjaamosta. Liikutaan jo kohti Audin reviiriä. Ja tilojen suhteen Terramar menee jo täydestä perheautosta. Tavaratilaakin on pelkän polttomoottorin kanssa enemmän, kun taka-akselilla ei kanneta mukana mitään ylimääräistä.

Liikkeelle lähdetään moottorin hörähdettyä henkiin. Ajettavana on tehokkaampi versio: 265 hevosvoimaa on ihan kiva teho keskikokoiseen katumaasturiin, mutta ei tee siitä vielä mitenkään ylitse sporttista, ei vaikka painettaisiin Cupra-napista sporttisempaa asetusta. Ennemminkin kyseessä on sulavasti liikkuva perheauto. Näin etenkin siksi, että VZ-tason auton alakerrasta löytyy mukautuva iskunvaimennus. Se vakuutti meidät jo Leonin ja Formentorin kohdalla, ja Terramarissa tuo mukavuuden tunne vain korostuu.

Terramarilla ajaminen on mukavan rehellistä, positiivisella tavalla vanhan ajan autoilua. Tunnokas ja tarkka ohjaus yhdessä erinomaisesti tien epätasaisuuksia tasoittavan sekä mutkissa sopivan urheilullisesti käyttäytyvän alustan kanssa tekee ajamisesta mutkatiellä miellyttävää. Moottorin ja vaihteiston suoraviivainen toiminta täydentää kokonaisuuden. Ajettavuudenkin suhteen ollaan lähempänä Audia kuin Volkswagenia.

Sähköistäminen tuo mukanaan paljon etuja auton voimalinjoihin, mutta se tekee niistä myös monimutkaisempia, ja tuo monimutkaisuus tarkoittaa usein useampia kompromisseja autoa kehitettäessä. Joskus yksinkertaiset asiat ovat parempia.

Valintoja

Suomessa ilman sähköapuja kulkevan 265 hv VZ-tason Terramarin hinta alkaa 51 993 eurosta, josta veroa on 14 103 euroa. Se on paljon. Mutta… kaikki eivät edelleenkään välttämättä halua sähköä autojensa voimalinjaan. Toki vaihtoehdoksi kelpaa silloin myös hinnat alkaen malli eli 1,5-litrainen kevythybridi (39 394 e), jossa sähkö toimii hyvin huomaamattomasti taustalla. Ja ei se plugarikaan ilmainen ole, tehokkaampi eli 272 hv versio maksaa alkaen 51 990 euroa. Jos ja kun sillä ajetaan pääosin sähköllä, se on järkevämpi. Mutta sähkön loputtua 2-litrainen bensakone tarjoaa miellyttävämmät kyydit kuin 1,5-litrainen plugari.

Ja hyvähän se on, että asiakkaalle on tarjota valintoja. Cupra on myös jo brändinä sellainen – etenkin, kun Cupralla autoja kehittävät ovat löytänyt selvästikin hyvät perussäädöt autoihinsa. Ja kun koeajot ajettiin vielä Cupran maisemissa eli niillä samoilla teillä, missä autojen hienosäätöä on kehitetty, paketti yksinkertaisesti toimii erinomaisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nimikkoradalla

Terramar on saanut nimensä samaa nimeä kantavasta vanhasta moottoriradasta Barcelonan lähellä. Yli 100-vuotiaan radan historiaan voi tutustua sen kotisivuilta: https://www.autodrom-terramar.com/en/. Paikka on sama, missä itse asiassa koko Cupra-brändi lanseerattiin vuonna 2018. Ja koska näissä maisemissa liikuttiin myös nyt, koeajon aluksi kurvailtiin ensin kierros vanhalla radalla.

Myöhemmin illalla lehdistötilaisuuden yhteydessä pääsimme myös samalla radalla Cupran testikuskin Jordi Genén kyytiin, kun hän näytti, miten noin 70 prosenttia kalleellaan olevassa kaartessa pitää ajaa. Auton sisältä kuvattu video tuosta kierroksesta on heti tässä alhaalla.

Suomeen ensimmäiset Terrramarit ehtivät marraskuussa. Ja niiden matka meille ei ala poikkeuksellisesti Espanjasta vaan Unkarista eli siltä samalta Gyorin tehtaalta, missä valmistetaan mm. sen Audi-serkku eli Q3.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat