30.3.2025

Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille

Kuva Aake Kinnunen
Dacia Bigster hybridi

Dacia Bigster lupailee Dusterista tuttujen ideoiden lisäksi muutamia omiakin ajatuksia merkille uuteen autoluokkaan.

Dacia Dusterin menestyksen jälkeen ei ole ihme, että merkki etsii nyt uusia asiakkaita Euroopan suurimmasta automarkkinasegmentistä: C SUV -lokerosta. Renault-ryhmän nelisen vuotta sitten esittelemän strategian mukaan Dacialla on nyt vapaammat kädet uusien mallien suhteen. Konseptimallin innostamana uutuus sai nimen Bigster, vaikkapa isottelija, sillä kokoero Dusteriin on merkitsevä.

Dacia Bigster hybridi

4,57 metriä pitkä ja 1,71 metriä korkea Bigster onkin kookas luokassaan. Painopiste on ollut tiloissa. Takaistuin kaatuu kolmessa osassa ja tavaratilaakin on vähintään 510 litraa voimalinjasta riippuen. Tehdas on myös arvioinut sitä, mitä varusteita ilman tässä autoluokassa ei voi pärjätä, joten Bigster tuo mukanaan Dacialle uutuusvarusteita, kuten sähkötoimisen takaluukun, mukautuvan vakionopeussäätimen ja panoraamakaton kattoluukulla.

Voimalinjat ovat pääpiirteittäin tuttuja Dusterista, eli jako tapahtuu karkeasti kevythybridiin (103 kW/140 hv etuveto, 96 kW/130 hv neliveto) ja täyshybridiin, jonka tehoa on nostettu uuden polttomoottorin ansiosta 115 kW (155 hv) lukemaan.

Dacia Bigster hybridi

Suomessa Dacia Bigsterin ennakkomyynti on jo käynnissä ja malliston hinnat alkavat 28 399 eurosta, useimpien versioiden mennessä yli 31 000 euron. Oli mielikuva Daciasta mikä hyvänsä, kannattaa hintatasoa peilata kilpailijoiden vastaavaan erityisesti tilan suhteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat