1.10.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson FLHXS Street Glide Special Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Terävämpi moottori ja mukavampi jousitus. Silti uusi Harley-Davidson Street Glide tuntuu yhä aidolta harrikalta. Iso V2-moottori hörähtää käyntiin tutusti heilahtaen. Myös värinät tuntuvat tyhjäkäynnillä selvästi. Erityisesti niihin kiinnittää huomiota siksi, että tehtaan edustajat ovat juuri kertoneet tyhjäkäyntivärinöiden vähentyneen peräti 75 prosenttia. Kun ykkösvaihde polkaistaan päälle ja lähdetään liikkeelle, muuttuu käsitys moottorista kerralla.Ajon aikana moottori vaikuttaa värinättömältä ja kuminauhamaisesti vetävän moottorin käyttöalue osoittautuu laajaksi. Uusien neliventtiilikansien myötä moottorin mekaaniset äänet ovat vähentyneet selvästi.Ajoasento Street Glidessä on tutun pysty. Ison katteen takaa on yllättävän hyvä näkyvyys eteenpäin. Vaikka tuulilasi on matala, on kuljettaja suhteellisen hyvin suojassa ajoviimalta. Jos kypärään tulee pyörteitä, voi avata tuulilasin alapuolella olevan ilmaventtiilin. Sen kautta tuleva korvausilma vähentää ainakin 180-senttisen kuljettajan kypärään tulevia pyörteitä ja kypärämelua selvästi.Kokoonsa ja painoonsa nähden Street Glide tuntuu jopa ketterältä ajettavalta mutkateillä. Painon huomaa selkeämmin kaupunkipyöristyksessä, vaikka siitäkin Harrikka selviää sukkelammin kuin moni samankokoinen kilpailija.Harleyn edustajat kertovat, että uuden mallin suunnittelu aloitettiin kuluttajakyselyllä. Kuluttajat halusivat moottoriin lisää voimaa ja ajoasennon säätömahdollisuuksia kuljettajan koon mukaan. He myös halusivat, että H-D:n tyypillinen ulkonäkö sekä omaperäinen ääni tulee säilyttää entisellään. Tehdas on kuunnellut tarkasti asiakkaidensa toiveita.Noin kymmenellä prosentilla parantuneen väännön huomaa ajaessa. Kapeampi moottori jättää paremmat jalkatilat kuljettajalle. Takajousituksen esijännitystä säädetään vasemmanpuoleisesta jousesta. Säätöpyörän käyttö on kätevää, mutta päästäkseen siihen käsiksi, pitää sivulaukku ensin irrottaa.Varustetaso on hyvä. Navigaattori ja audiojärjestelmä ovat laadukkaita ja helppokäyttöisiä. Niiden käytön oppii helposti ajon aikana. Kovat lukittavat laukut ovat kätevät. Joskin ne ovat niin kapeat, että kypärä ei laukkuun mahdu. Jos haluaa lisää kuljetuskapasiteettia, niin silloin voi valita mallistosta kolmella laukulla varustetun Ultra Limitedin. Hinta: 35 680 € Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, ilma-öljyjäähdytys Iskutilavuus: 1746 kuutiosenttimetriä Teho: 66 kW (90 hv) / 5 450 r/min Vääntö: 150 Nm / 3 250 r/min Paino tankattuna: 377 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Brian J Nelson ja Tom Riles Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa