27.5.2021

Maistiainen: Hyundai i20 N – hauskuuden ytimessä

Hyundai panostaa mallistonsa sähköistymisen lisäksi sporttisuuteen. Urheilullisten N-mallien joukkoon on liittynyt uutena tulokkaana kompakti i20 N.

Hyundai on kunnostautunut automarkkinoilla monella osa-alueella. Suurille massoille suunnattavien mallien kohdalla kärkenä kulkevat sähköistetyt mallit. Tuotekehitys etenee myös laajalla rintamalla ja Hyundai on aktiivisesti mukana esimerkiksi polttokennoteknologian kehityksessä. Ja näiden lisäksi panostusta riittää myös perinteiseen polttomoottoritekniikkaan ja urheilullisiin malleihin.

Hyundai urheilullisimmat mallit voi tunnistaa N-logosta. Tämän tarinan ensimmäinen osa Euroopassa oli i30 N, joka on kerännyt alusta alkaen paljon kiitosta ajamisen hauskuudesta ja onnistuneesta fiiliksestä. Nyt N-mallisto saa mielenkiintoisen laajennuksen alaspäin uuden i20:n koriin tehdyn N-version myötä.

i20 on perinteinen pikkuauto, jolla on mittaa hieman yli neljä metriä. Jo N-mallin ulkonäkö antaa viitteitä siitä, että nyt olemme jonkin hieman reippaammin kulkevan version vierellä. Sekä edessä että takana puskurit ovat saaneet uutta ilmettä. Katon takaosasta löytyy spoileri ja pakoputkiston yksi ulostulo on huomiota herättävän iso. 18-tuumaisten vanteiden takaa puolestaan pilkittovat punaiseksi maalatut jarrusatulat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perinteinen pikkusportti parhaimmillaan

Käynnistypainikkeen painaminen herättää 1,6-litraisen nelisylinterisen bensaturbon murahduksen kera. Äänimaailmassa on heti i30 N:stä tuttu räyhäkkä nuotti. Ajoasennon saa hyväksi ja istuin tarjoaa jämäkän tuen joka suuntaan, joten on aika suunnata radalle.

Pääsimme ottamaan maistiaiset uutuudesta vesisateisella Vantaa Circuitilla. Ajoympäristöstä johtuen napautamme heti ohjauspyörästä löytyvää N-painiketta, joka säätää moottorin vasteen teräväksi, ohjauksen jämäkäksi, aktivoi moottorin kierrosluvun automaattisen täsmäytyksen alaspäin vaihdettaessa ja avaa pakoputkiston läpät äänimaailman vahvistamiseksi.

Moottori vetää nöyrästi alakierroksilta lähtien ja lämmittelykierrokselle kokonaisuus tuntuu vaivattomalta. Moottorin kierrosluvun noustessa reagointi luonnollisesti paranee ja moottori vetää innokkaasti aina huipputehon ylälaidalle 6 000 minuuttikierrokseen saakka. 150 kW (204 hv) huipputehon ja 275 Nm turvin pikkusportti liikahtaa parhaimmillaan satasen nopeuteen 6,7 sekunnissa.

Kuva: Stelios Kirtselis / Hyundai

Vaihdekepin sijainti on nopeita vaihtoja ajatellen hieman turhan alhaalla ohjauspyörään nähden, mutta itse vaihtotapahtuma sujuu helposti. Alaspäin vaihdettaessa automatiikka helpottaa kuljettajan tehtävää, sillä moottorin kierrosluku täsmätään automaattisesti. Kytkimen nosto kesken jarrutuksen ei siis aiheuta milloinkaan epämiellyttävää töksähdystä.

Liukkaasta ajoalusta huolimatta myös teho saadaan hienosti tiehen. Kiitos tästä kuuluu mekaaniselle kitkalukolle, jonka ansiosta teho ei huku sutimiseen. Auto kulkee myös tarkasti kuljettajan osoittamaan suuntaan ja kaarteisiin jarrutettaessa i20 N osoittaa jopa yliohjaavaa luonnetta. Auto sallii myös vasemman jalan jarrutuksen, mikä ei ole kovin yleistä nykypäivän katuautoissa. Jämäkän oloinen alusta kruunaa hauskan ajoelämyksen.

Hyundai i20 N osoittaa, ettei hauskan auton tekeminen ole välttämättä vaikeaa. Kun paino pidetään kurissa, tässä tapauksessa alle 1 200 kiloa, tehoa on sopivasti ja alusta komppaa tätä kokonaisuutta on kasassa varsin hauska paketti.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat