29.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i30 N – malliston vahva esikoinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain urheilumallistoa on odoteltu hyvä tovi, mutta uusi i30 N vastaa valtaviin odotuksiin varmalla suorituksella. N niin kuin Namyang, N niin kuin Nürburgring.Kaksi uuden automallin testaamiseen liittyvää paikkakuntaa ovat lahjoittaneet Hyundaille etukirjaimensa, samalla kun korealaisvalmistaja etsii sporttimallistolleen identiteettiä ärrien ja ässien viidakossa. Vuosien odottamisen jälkeen peli avautuu vahvalla keskikentän hyökkäyksellä: Hyundai i30 N rynnistää suoraan arkisporttien kisailtuun luokkaan Golf GTI:n ja Civic Type R:n keskelle.Tuttuun tapaan Hyundai on katsonut tarkkaan kilpailijoidensa tekemisiä ja toteuttanut sen jälkeen oman näkemyksenä. Lopputuloksena on tinkimätön katusportti, joka aiheuttaa taatusti harmaita hiuksia segmentin vakiopelaajille.2,0-litraisesta Theta-bensaturbosta kiritetään Hyundai i30 N:ssä 250 hevosvoimaa, mutta tarjolla on myös 275-hevosvoimainen Performance Pack -versio. Molemmat moottoriversiot vetävät pirteästi läpi koko kierrosalueen, tarjoten kuitenkin riittävästi nöyrää alavääntöä helppoon arkiajoon. Moottorin jatkeena on erinomaisesti toimiva 6-vaihteinen manuaali ja arkimallista uudelleensuunniteltu kytkin.Pirteämmän moottoriversion yhteydessä saapuu myös sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko. N-osasto on kuitenkin ajo-ominaisuuksia etsiessään suunnitellut etuvetoisen i30:n etuakselin lähes kokonaan uudelleen ja lopputuloksena on erinomaista pitoa myös ilman lukkoa. Samalla ohjaustuntuma on parantunut selvästi arkimalliin verrattuna.Hyundai i30 N:n parasta antia on auton alusta, joka on sporttisen napakka. Huomioitavaa on kuitenkin, että säädettävä iskunvaimennus ei koskaan laiskottele, vaan urheilullisimmillaankin epätasaisuudet hoidetaan nöyryydellä kontrollin ja mukavuuden nimissä. Suomalaisittainkin kuoppaiset italialaistiet eivät sotkeneet auton ripeää etenemistä.Kattavien ajotilojen ja runsaslukuisten säätöjen keskeltä löytää nopeasti omat suosikkinsa, joilla i30 N:n saa itselleen sopivaksi niin matka-ajoon, mutkapätkälle kuin rata-ajoon. Arkikäyttöäkään ei ole unohdettu, esimerkiksi tavaratilan jäykistävän poikittaistuen saa myös irti kuljetustarpeita varten.Mallin hinnat alkavat Suomessa 34 990 eurosta, kattavammin varustellun 275-hevosvoimaisen Performance Packin asettuessa 39 990 euroon.Ajotilojen valinta on helppoa ratissa olevilla siniharmailla napeilla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa