Maistiainen: Hyundai Tucson – ylös ja eteen
Hyundain C-segmentin katumaasturi on uudistunut. Rohkeampi muotoilu varmasti jakaa mielipiteitä, mutta laatuvaikutelman parantuminen on kiistatonta.
Uusi Hyundai Tucson yllättää. Ei edellisessäkään versiossa suoranaista vikaa ollut, mutta rohkeasti muotoiltu uutukainen säväyttää niin edestä, takaa kuin sivultakin katsottuna. Leveästi hymyilevä keula on saanut melkoisen ristikon, vähän kuin kyseessä olisi palanen hämähäkin seittiä. Valoja on silti riittänyt myös maskin ulkopuolelle esimerkiksi pienemmän Konan tapaan.
Tasan 4,5 metriä pitkä Tucson kätkee sisäänsä yllättävän suuret sisätilat. Merkittävin loikka eteenpäin on tapahtunut etuistuimille huokuvasta laatuvaikutelmasta. Kiiltomustaa muovia oleva keskikonsoli tosin ei ole paras mahdollinen, mutta samaa muovityyliä suosiviin Toyotaan ja Mercedekseen nähden Hyundai osuu merkkien puoliväliin. Mallistossa jo aiemmin nähty uusi tietoviihdejärjestelmä on hyvin jäsennelty ja tarjoaa paljon Bluelink-palvelupaketin kautta.
Melkein kaikki malliversiot ovat saaneet sähköä voimalinjaansa vähintään 48 voltin kevythybridin muodossa. Mallistosta löytyy myös ns. täyshybridi ja alkuvuodesta 2021 joukkoon liittyy lataushybridi. Bensiinimalleista löytyy aina 1,6-litrainen T-GDI-bensiiniturbo muutamalla eri tehoversiolla. Hyundailla on kuitenkin muistettu myös diesel, joka on sekin tarjolla etu- ja nelivetona. Ei ihme, että merkki uskoo valtaavansa alaa laajan voimalinjavalikoiman ansiosta.
Varusteissa uusimpia hittejä ovat digitaalimittaristo, parannetut kuljettajan avustimet, uusittu tietoviihdejärjestelmä sekä mahdollisuus kaukokäynnistykseen ja parkkipaikkaryömitykseen suoraan avaimen kauko-ohjaimella.
Uuden Hyundai Tucson -malliston hinnat alkavat 27 990 eurosta, mutta käytännössä volyymimallit asettuvat seuraavan kymppitonnin alueelle. Ensimmäiset autot saapuvat jälleenmyyjille näinä päivinä.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen
Luetuimmat
-
Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta
-
Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010
-
Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025
-
Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi
-
Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa
-
Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi
-
Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla
-
Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa?
-
Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010
-
Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi?
-
Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja
-
Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi
-
Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan
-
Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla
-
Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa