12.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Ikisuosikin uudet lihakset – Nissan Qashqai 1.3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqai -katumaasturin uusi bensiinimoottori on tervetullut uudistus – tarjolla tulee myös uusi automaattivaihteisto. Suomalaisten ikisuosikin Nissan Qashqain uudistuksissa on nyt aika katsoa konepellin alle. Siellä on aivan uutta elämää.Uudet voimalinjat ovat kiinnostava ja tervetullut uudistus. Nissan korvaa 1,2- ja 1,6-litraiset bensiinimoottorinsa uudella 1,3-litraisella bensiiniä nielevällä voimanlähteellä.Uusi moottori tulee Suomessa tarjolle loka-marraskuun vaihteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi tehoversiotaValittavana on kaksi tehoversiota, joissa on ruutia 140 tai 160 hevosvoimaa. Tehoa on nyt tarjolla aika lailla aiempaa enemmän, sillä 1,2-litraisessa edeltäjässä hevosvoimia oli 115.Uusi moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa.Jos on moottorien teho kasvanut, niin ovat vääntöarvotkin kohentuneet. Sitä on tarjolla manuaalivaihteisena 240 tai 260 newtonmetriä, automaattivaihteisena 270 newtonmetriä.Säyseää voimaaMoottoreista tehokkaampi on miellyttävä tuttavuus: säyseä-ääninen mutta vaivaton ja riittävän tehokas. Auto kiihtyy kerkeästi ilman, että moottorin elämöinti kuuluisi matkustamoon saakka.Nollasta sataan Qashqai kerkiää 8,9 sekunnissa. Luvattu keskikulutus on 5,3 litraa satasella, joka perustuu NEDC-arvoon ja takaisinaskentaan. Uutta WLTP-lukemaa ei ole vielä tarjolla.Sama kulutus luvataan myös alempitehoiselle 140 hevosvoiman moottorille.Barcelonan ympäristössä toteutetun koeajon perusteella alempitehoisellakin pärjää hyvin arkiajossa.Kiihtyvyysero nollasta sataan (8,9/10,5 sekuntia) kuvaa osaltaan moottorikaksikon kykyeroja: pikkuveli on moottoritieajossa aika ajoin hieman puhditon. Kiihdytyksissä tämän moottoriversion äänimaailma myös kohoaa kierrosten kasvaessa.Harmi kyllä kuusilovisen manuaalivaihteiston vaihdevivun liikeradat ovat omaan makuun turhan laajat. Vaihteisto toimii sinänsä napakasti.Paneutunutta kehittelyäUusi moottori on käynyt lävitse mittavan kehityskaaren, johon on kuulunut muun muassa 40 000 tuntia käyttötestausta.Valmistajansa mukaan voimanlähde on - kuinkas muuten - pihimpi ja tehokkaampi kuin edeltäjänsä.Kulutuksesta ei kuitenkaan vielä lyhyehkön ensikoeajon perusteella ole paljoa kerrottavaa: WLTP-mittaukseen perustuvia kulutuslukemia ei ole vielä olemassa. Valmistajan mukaan kulutus on laskenut kymmenisen prosenttia edeltäjään eli 1,2-litraiseen moottoriin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi kaksoiskytkinautomaattiEspanjassa on koeajettavina kummatkin tehoversiot manuaalivaihteisina sekä kaksikon tehokkaampi DCT-kaksoiskytkinautomaatilla jatkettuna. Täysin uusi seitsenlovinen vaihteisto korvaa aiemman CVT-automaatin, jota harva jää kaipaamaan.Suomessa myydyistä Qashqaista valtaosa on automaattivaihteisia suhteessa 60–40 prosenttia. Uusi vaihteisto tulee takuuvarmasti syömään manuaalivaihteisten suosiota, osoittautuuhan se koeajossa kelvolliseksi ja nöyräksi matkakumppaniksi, joka ei turhia nikottele.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisää: www.nissan.fi/qashqai Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous