12.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Ikisuosikin uudet lihakset – Nissan Qashqai 1.3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqai -katumaasturin uusi bensiinimoottori on tervetullut uudistus – tarjolla tulee myös uusi automaattivaihteisto. Suomalaisten ikisuosikin Nissan Qashqain uudistuksissa on nyt aika katsoa konepellin alle. Siellä on aivan uutta elämää.Uudet voimalinjat ovat kiinnostava ja tervetullut uudistus. Nissan korvaa 1,2- ja 1,6-litraiset bensiinimoottorinsa uudella 1,3-litraisella bensiiniä nielevällä voimanlähteellä.Uusi moottori tulee Suomessa tarjolle loka-marraskuun vaihteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi tehoversiotaValittavana on kaksi tehoversiota, joissa on ruutia 140 tai 160 hevosvoimaa. Tehoa on nyt tarjolla aika lailla aiempaa enemmän, sillä 1,2-litraisessa edeltäjässä hevosvoimia oli 115.Uusi moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa.Jos on moottorien teho kasvanut, niin ovat vääntöarvotkin kohentuneet. Sitä on tarjolla manuaalivaihteisena 240 tai 260 newtonmetriä, automaattivaihteisena 270 newtonmetriä.Säyseää voimaaMoottoreista tehokkaampi on miellyttävä tuttavuus: säyseä-ääninen mutta vaivaton ja riittävän tehokas. Auto kiihtyy kerkeästi ilman, että moottorin elämöinti kuuluisi matkustamoon saakka.Nollasta sataan Qashqai kerkiää 8,9 sekunnissa. Luvattu keskikulutus on 5,3 litraa satasella, joka perustuu NEDC-arvoon ja takaisinaskentaan. Uutta WLTP-lukemaa ei ole vielä tarjolla.Sama kulutus luvataan myös alempitehoiselle 140 hevosvoiman moottorille.Barcelonan ympäristössä toteutetun koeajon perusteella alempitehoisellakin pärjää hyvin arkiajossa.Kiihtyvyysero nollasta sataan (8,9/10,5 sekuntia) kuvaa osaltaan moottorikaksikon kykyeroja: pikkuveli on moottoritieajossa aika ajoin hieman puhditon. Kiihdytyksissä tämän moottoriversion äänimaailma myös kohoaa kierrosten kasvaessa.Harmi kyllä kuusilovisen manuaalivaihteiston vaihdevivun liikeradat ovat omaan makuun turhan laajat. Vaihteisto toimii sinänsä napakasti.Paneutunutta kehittelyäUusi moottori on käynyt lävitse mittavan kehityskaaren, johon on kuulunut muun muassa 40 000 tuntia käyttötestausta.Valmistajansa mukaan voimanlähde on - kuinkas muuten - pihimpi ja tehokkaampi kuin edeltäjänsä.Kulutuksesta ei kuitenkaan vielä lyhyehkön ensikoeajon perusteella ole paljoa kerrottavaa: WLTP-mittaukseen perustuvia kulutuslukemia ei ole vielä olemassa. Valmistajan mukaan kulutus on laskenut kymmenisen prosenttia edeltäjään eli 1,2-litraiseen moottoriin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi kaksoiskytkinautomaattiEspanjassa on koeajettavina kummatkin tehoversiot manuaalivaihteisina sekä kaksikon tehokkaampi DCT-kaksoiskytkinautomaatilla jatkettuna. Täysin uusi seitsenlovinen vaihteisto korvaa aiemman CVT-automaatin, jota harva jää kaipaamaan.Suomessa myydyistä Qashqaista valtaosa on automaattivaihteisia suhteessa 60–40 prosenttia. Uusi vaihteisto tulee takuuvarmasti syömään manuaalivaihteisten suosiota, osoittautuuhan se koeajossa kelvolliseksi ja nöyräksi matkakumppaniksi, joka ei turhia nikottele.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisää: www.nissan.fi/qashqai Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä