3.11.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Kia EV6 – jälleen yksi persoonallinen ja vakuuttava sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien sähköautojen joukossa on nähty paljon persoonallisia muotoja. Kia EV6 liittyy tähän joukkoon ja esittelee merkin uusia linjoja. Pääsimme ottamaan kylmät tyypit Kia EV6 -uutuusmallista lokakuun lopulla. Hyundai Ioniq 5:n kanssa saman perusrakenteen jakavan auton tekniikka on siis jo pääasiassa tuttua, mutta muodot erottavat nämä sisarmallit selkeästi toisistaan. Voit lukea lisää ensivaikutelmista ja EV6:n mallistosta tarkemmin täältä.Ensimaistiaiset uutuudesta pääsimme ottamaan Vuoden Auto Suomessa 2022 -kilpailun ensimmäisessä koeajopäivässä. Alle valikoitui takavetoinen versio isommalla akulla, joka vastaa tekniikaltaan Moottorin käyttötestissä olevaa sisarmallia.Ulkonäön lisäksi ohjaamon tyyli eroaa selkeästi Hyundaista. Viistompi tuulilasi ja kaarevampi kojelauta tekevät tunnelmasta aavistuksen intiimimmän, mutta ahtaudesta ei voi puhua. Näyttöjen grafiikat vaikuttivat ensivilkaisulla käytännössä identtisiltä.Liikkeelle lähdetään odotetulla sulavuudella. Kaasupolkimen vaste on aavistuksen rauhallisemman oloinen, mikä tekee pehmeästi liikkumisesta helpompaa. Tämä asia saa vahvistusta nopeita lähtöjä kokeilemalla; auto ei tunnu antavan kaikkea voimaa ulos hitaissa nopeuksissa. Tästä huolimatta EV6 liikkuu vaivattomasti kaikissa tilanteissa 168 kW (229 hv) tehojen turvin. Tarkimmat lukijat varmasti bongaavat, että EV6:n takavetoinen versio tarjoaa 8 kW (12 hv) enemmän tehoa kuin Ioniq 5. Vääntölukema on molemmissa 350 Nm.Myös alustan toiminta ansaitsee kiitoksen sulavuudesta. Peräkkäin sisarmallinsa kanssa ajettuna Kian alusta tuntuu aavistuksen jämäkämmältä, mutta ei huonolla tavalla. Pienet epätasaisuudet ylittyvät ilman korin keinahtelua ja ilman ylimääräisiä ääniä. Vauhdin kasvaessa massa tulee esille korin kallisteluna.Ohjaus on nykypäivän tyyliin varsin tunnoton ja palautus jokseenkin jousimainen. Se ei ansaitse erityisiä kehuja, mutta sen kanssa tulee arkipäiväisessä pyörittelyssä varmasti hyvin toimeen.Kia EV6 on raikas ilmestys persoonallisten sähköautojen joukkoon. Ensivaikutelma autosta on hyvin laadukas ja vaivaton. Näiden lisäksi kiitettävän kokoiset tilat tekevät siitä mielenkiintoisen vaihtoehdon sähköautomarkkinoille noin 50 000 euron hintaluokkaan.Teksti: Mikko Autio Kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeistuttu: Kia EV6 – täyssähköä huolella ja koreaksi Päivän kuva: Vuoden Auto Suomessa 2022 -valinta on käynnissä – tittelistä kilpailee 27 autoa, joista 16 kulkee pelkällä sähköllä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa