25.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: konstailematon työjuhta uudistui – Nissan e-NV200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä "Kehitys kehittyy" kuvaa hyvin Nissan e-NV200:n uudistumista. Luvassa on enemmän toimintamatkaa lähiliikenteen kuriiritarpeisiin. Vaikka Nissanin automallistossa sähköistämishuomion vie usein Leaf, on samaa tekniikkaa hyödynnetty myös tavarakuljetusten puolella. NV200-pakettiautosta jalostettu e-NV200 on saanut viilatun voimalinjan myötä aimo annoksen käytettävyyttä niin tavara- kuin henkilöliikenteen versiona.Merkittävin uudistus on entisen 24 kWh:n akun kasvaminen 40 kWh:n kapasiteettiin. Yhdessä voimalinjaviilausten kanssa toimintamatka kasvaa yli 60% edelliseen malliin verrattuna. NEDC-syklillä mitattuna uusi toimintamatka on 280 kilometriä ja uudemman WLTP-syklin yhdistetyllä syklillä 200 km. WLTP:n kaupunkisyklillä mitattuna uudistettu e-NV200 jaksaa jopa 301 km, mikä vihjaa auton jaksavan yhdellä latauksella hyvän siivun työpäivän kuriiritehtävistä tai tilataksikeikoista.Tuttuun tapaan e-NV200 on saatavissa tavallisen pakettiautoversion lisäksi seitsämänpaikkaisena Evalia-tilaversiona. Molempien versioiden kuljetuskapasiteetti on pysynyt ennallaan, sillä uusi akku ei vaadi autosta enempää tilaa. Ainakin Evalia-versiota voi luonnehtia tiloiltaan konstailemattomaksi kulkupeliksi, joka sopii lyhyiden ja keskipitkien matkojen taittamiseen. Liikenteessä e-NV200 muistaa pakettiautojuurensa, joten sinänsä NV200:n sähköistyminen ei tuo ajettavuuteen suuria ahaa-elämyksiä. Puuttuvaa moottorimelua korvaa tuulen voimakas suhina ja jousitus on tyhjällä autolla ajettaessa turhan pehmeä. 105 hevosvoiman ja 254 newtonmetrin turvin e-NV200 liikkuu hyvin arkiliikenteen mukana. Nissanin ilmoittamat tavoitearvot ovat 0–100 km/h 14 sekunnissa ja huippunopeus 123 km/h, mutta ainakin tyhjähköllä autolla e-NV200 ylitti molemmat arvot.Suomeen uudistunut e-NV200 saapuu kesällä, hintojen vahvistuessa lähipäivinä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa