20.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: KTM RC 390 – keveys on valttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähemmän painoa, enemmän suorituskykyä. Erityisesti A2-luokan alle 35-kilowattisissa moottoripyörämalleissa painolla on suuri merkitys suorituskykyyn. KTM uudisti A2-luokan RC 390 -sporttimallinsa, ja pääpaino uudistuksissa on painonsäästössä. Toki elektroniikkapakettia täydennettiin, moottoria parannettiin ja ulkonäkökin päivitettiin, mutta painoa höylättiin samalla joka osa-alueelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaksimi tehopaino-suhdeRC 390:n moottorin teho ei ole A2-luokan suurin sallittu 35 kilowattia, vaan kolme kilowattia vähemmän. Tämä siitä syystä, että luokan suurin sallittu tehopaino-suhde (0,2 kW / kg) saavutetaan jo 32 kilowatin teholla. Pyörän paino ajokunnossa mutta ilman polttoainetta on 155 kilogrammaa.Pyörä tuntuu heti ensimmäisissä mutkissa erittäin kevyeltä ajaa, eikä syynä ole pelkästään pyörän alhainen massa. Uudistuksen yhteydessä RC 390 sai uudet vanteet, jotka ovat peräti 3,4 kiloa kevyemmät kuin edeltävässä mallissa. Muutos pienentää hyrrävoimia selkeästi, mikä tuntuu kevyempänä ohjattavuutena. Lisäksi jarrut ovat nyt 960 grammaa kevyemmät.Sekä vanteiden että jarrujen painonsäästö vähentää suoraan jousittamatonta massaa, minkä ansiosta jousitus toimii paljon herkemmin ja tarkemmin. Uusi runkokin on 1,5 kiloa kevyempi, eli yhteensä painoa on säästetty lähes kuusi kiloa. Todellinen painonsäästö saattaa olla hieman vähemmän, sillä valmistaja ei tietenkään mainosta onko uusi Euro 5 -päästörajat alittava pakoputki aiempaa painavampi tai onko runsaampi elektronisten ajoavustimien määrä tuonut painoa lisää.Kohderyhmä huomioitu ominaisuuksissaOlipa todellinen painonvähennys sitten kuusi kiloa tai vähän vähemmän, niin joka tapauksessa painoa on säästetty juuri sieltä, missä se tuntuu eniten. Ja kun pyörän hankkivat usein nuoret tai vähän kokemusta hankkineet motoristit, niin käsittelyn keveys ja jousituksen hyvä toiminta tulevat enemmän kuin tarpeeseen.RC 390 on monipuolinen vaihtoehto niin katuajoon kuin rata-ajon alkeiden opetteluunkin. Koeajossa oli mahdollisuus testata pyörän ominaisuuksia myös moottoriradalla. Rajallinen teho ei käytännössä haittaa, vaan päinvastoin se antaa mahdollisuuden keskittyä ajolinjoihin, jarrutuksiin ja kiihdytyksiin rauhassa, kun kaikki ei tapahdu yhtä nopeasti kuin tehokkaammilla pyörillä. KTM RC 390 Moottori: 373-kuutioinen, nestejäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori Teho: 32 kW (44 hv) / 9 500 r/min Vääntö: 37 Nm Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino ajokunnossa, ilman polttoainetta: 155 kg Istuinkorkeus: 824 mm Tankin tilavuus: 13,7 litraa Hinta: vahvistetaan myöhemmin Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”