7.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus NX 300h – toinen sukupolvi aloittaa uuden aikakauden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskikokoinen katumaasturi Lexus NX on merkin tärkein malli Euroopan markkinoilla. Nyt tämä suosikkiluokan malli on siirtynyt uuteen sukupolveen. Uusi Lexus NX noudattaa merkin viimeaikaista muotoilua. Keulaa hallitsee iso ja pysty maski, jota reinustavat terävälinjaiset ajovalot. Ilmeessä on paljon samaa isoveli RX:n kanssa. Kyljen laajat tasaiset pinnat ja korkea ikkunalinja antavat autolle jämerän ilmeen. Perää halkoo nykytyyliin poikittainen valolista.NX on ryhdikkään näköinen.Ohjaamossa on vastassa merkittävästi uudistunut ilme. Lexus on ollut ohjaamon uudistamisessa varsin konservatiivinen, ja tähän saakka autoista on löytynyt paljon nappeja. Nyt asia muuttuu isosti ja valmistaja puhuukin siirtyvänsä uuteen aikakauteen. Keskikonsolista löytyy iso kosketusnäyttö, ja vain ajotilojen valinnoille, äänenvoimakkuudelle ja tärkeille ilmastointiin liittyville toiminnoille on jäljellä fyysiset kytkimet. Nappien karsiminen ja iso uudella käyttöliittymällä varustettu multimediakeskus antavat sisätiloille huomattavasti muita Lexuksia modernimman ilmeen.Ohjaamon ilme on muuttunut kerralla moderniksi.Toimintojen osalta järjestelmä ei ensitutustumisen yhteydessä täysin vakuuta. Iso näyttö ei tarjoa mahdollisuutta minkään kahden sisällön yhtäaikaiselle näyttämiselle. Tarjolla ei siis ole lainkaan kotinäkymää, jossa voisi olla esimerkiksi radio ja navigointi yhtä aikaa esillä. Uusi pilvipohjainen navigointi jättää myös toivomisen varaa, sillä navista on unohtunut opasteet lähes kokonaan. Kartturi kertoo vain, monennestako liittymästä pitää poistua, mutta se ei kerro tieopasteiden tapaan suuntaa, kuten ”lentokenttä”. Järjestelmä kertoo kylttitietojen sijaan ajettavan tien nimen, mutta tästä ei juuri ole sillä harvassa liikenneympyrässä lukee siitä lähtevien teiden nimet. Tämä tuntuu puhtaasti virheeltä, johon toivottavasti on tulossa päivitys ennen varsinaisten tuotantoautojen saapumista Suomeen. Uusi järjestelmä tarjoaa toki tuen älypuhelimen peilaukselle, eli sitä kautta on tarjolla vaihtoehtoisia navigointimahdollisuuksia.Navigaattori ei osaa opastaa kylttien mukaan, vaan käyttää pelkkiä kadun nimiä.Kuljettajan paikalla asiat ovat hyvin kohdallaan. Ajoasennon saa säädettyä asialliseksi ja ergonomia toimii. Myös mittariston toimintalogiikkaa on uudistettu. Kun auto on varustettu tuulilasinäytöllä, tulevat uusien kosketuksen tunnistavien painikkeiden toiminnot aina näkyviin vain tuulilasiin ja perinteisessä mittaristossa näkyy vain yksi vaihdettava sisältö. Valikoiden käyttäminen tuulilasinäytön kautta vaatii hieman totuttelua.Aina hybridiUusi NX jakaa perusrakenteensa Toyota RAV4:n kanssa ja Suomen markkinoille NX tulee tarjolle täyshybridinä sekä ensimmäisenä Lexuksena myös ladattavana hybridinä. Pääsimme ottamaaan maistiaiset ensin nelivetoisesta täyshybridistä, jonka 2,5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori tarjoaa tehoa sähkömoottorien kanssa 179 kW (244 hv). Neliveto on toteutettu taka-akselilta löytyvällä sähkömoottorilla.Voimalinjan toiminta on odotetun sulavaa ja eteneminen vaivatonta. Voimalinjayksikön teknisen rakenteen ansiosta autosta ei löydy perinteistä vaihteistoa ja veto on siis täysin katkotonta. Voimalinja reagoi viiveettömästi kuljettajan käskyihin ja tarvittaessa NX 300h liikahtaa kiitettävän reippaaseen tahtiin. Kuljettajan paikalla variaattorimainen veto ja korkealla pysyvä moottorin kierrosluku hävittää kiihtyvyyden tunnetta. Kovimmissa kiihdytyksissä moottorin ääni nousee varsin voimakkaaksi muuten todella hiljaisessa autossa.Ajettavuus on samassa linjassa voimalinjan toiminnan kanssa. Kaikki toimii siis sulavasti eikä mikään yksittäinen osa-alue kiinnitä huomiota. Alusta on perustaltaan auton luonteeseen sopivan mukavuuspainotteinen, mutta hoitaa tehtävänsä moitteettomasti myös nopeuden noustessa. Ohjaus on looginen ja auto tottelee ohjausta miellyttävän tarkasti olematta kuitenkaan hermostunut. Uusi Lexus NX on hienostunut kokonaisuus. Etenkin ajomukavuus ja voimalinjan käyttömukavuus ovat hienosti kohdallaan. Uuden aikakauden aloittava multimediajärjestelmä vaatii vielä pientä hiomista, mutta jo pelkästään ohjaamon moderni ilme nostaa kiinnostusta NX:ää kohtaan.Uuden Lexus NX:n hinnat alkavat etuvetoisen täyshybridin 55 707 eurosta. Nelivetoon pääsee käsiksi 58 009 eurolla. Ladattavat hybridit ovat aina nelivetoisia ja niiden hinnat alkavat 64 072 eurosta. Ensimmäisiä uusia Lexus NX:iä odotetaan saapuvaksi Suomeen alkuvuodesta.Sekä materiaalien laatu että viimeistely on merkille tyypilliseen tapaan kohdallaan.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja