7.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus NX 300h – toinen sukupolvi aloittaa uuden aikakauden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskikokoinen katumaasturi Lexus NX on merkin tärkein malli Euroopan markkinoilla. Nyt tämä suosikkiluokan malli on siirtynyt uuteen sukupolveen. Uusi Lexus NX noudattaa merkin viimeaikaista muotoilua. Keulaa hallitsee iso ja pysty maski, jota reinustavat terävälinjaiset ajovalot. Ilmeessä on paljon samaa isoveli RX:n kanssa. Kyljen laajat tasaiset pinnat ja korkea ikkunalinja antavat autolle jämerän ilmeen. Perää halkoo nykytyyliin poikittainen valolista.NX on ryhdikkään näköinen.Ohjaamossa on vastassa merkittävästi uudistunut ilme. Lexus on ollut ohjaamon uudistamisessa varsin konservatiivinen, ja tähän saakka autoista on löytynyt paljon nappeja. Nyt asia muuttuu isosti ja valmistaja puhuukin siirtyvänsä uuteen aikakauteen. Keskikonsolista löytyy iso kosketusnäyttö, ja vain ajotilojen valinnoille, äänenvoimakkuudelle ja tärkeille ilmastointiin liittyville toiminnoille on jäljellä fyysiset kytkimet. Nappien karsiminen ja iso uudella käyttöliittymällä varustettu multimediakeskus antavat sisätiloille huomattavasti muita Lexuksia modernimman ilmeen.Ohjaamon ilme on muuttunut kerralla moderniksi.Toimintojen osalta järjestelmä ei ensitutustumisen yhteydessä täysin vakuuta. Iso näyttö ei tarjoa mahdollisuutta minkään kahden sisällön yhtäaikaiselle näyttämiselle. Tarjolla ei siis ole lainkaan kotinäkymää, jossa voisi olla esimerkiksi radio ja navigointi yhtä aikaa esillä. Uusi pilvipohjainen navigointi jättää myös toivomisen varaa, sillä navista on unohtunut opasteet lähes kokonaan. Kartturi kertoo vain, monennestako liittymästä pitää poistua, mutta se ei kerro tieopasteiden tapaan suuntaa, kuten ”lentokenttä”. Järjestelmä kertoo kylttitietojen sijaan ajettavan tien nimen, mutta tästä ei juuri ole sillä harvassa liikenneympyrässä lukee siitä lähtevien teiden nimet. Tämä tuntuu puhtaasti virheeltä, johon toivottavasti on tulossa päivitys ennen varsinaisten tuotantoautojen saapumista Suomeen. Uusi järjestelmä tarjoaa toki tuen älypuhelimen peilaukselle, eli sitä kautta on tarjolla vaihtoehtoisia navigointimahdollisuuksia.Navigaattori ei osaa opastaa kylttien mukaan, vaan käyttää pelkkiä kadun nimiä.Kuljettajan paikalla asiat ovat hyvin kohdallaan. Ajoasennon saa säädettyä asialliseksi ja ergonomia toimii. Myös mittariston toimintalogiikkaa on uudistettu. Kun auto on varustettu tuulilasinäytöllä, tulevat uusien kosketuksen tunnistavien painikkeiden toiminnot aina näkyviin vain tuulilasiin ja perinteisessä mittaristossa näkyy vain yksi vaihdettava sisältö. Valikoiden käyttäminen tuulilasinäytön kautta vaatii hieman totuttelua.Aina hybridiUusi NX jakaa perusrakenteensa Toyota RAV4:n kanssa ja Suomen markkinoille NX tulee tarjolle täyshybridinä sekä ensimmäisenä Lexuksena myös ladattavana hybridinä. Pääsimme ottamaaan maistiaiset ensin nelivetoisesta täyshybridistä, jonka 2,5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori tarjoaa tehoa sähkömoottorien kanssa 179 kW (244 hv). Neliveto on toteutettu taka-akselilta löytyvällä sähkömoottorilla.Voimalinjan toiminta on odotetun sulavaa ja eteneminen vaivatonta. Voimalinjayksikön teknisen rakenteen ansiosta autosta ei löydy perinteistä vaihteistoa ja veto on siis täysin katkotonta. Voimalinja reagoi viiveettömästi kuljettajan käskyihin ja tarvittaessa NX 300h liikahtaa kiitettävän reippaaseen tahtiin. Kuljettajan paikalla variaattorimainen veto ja korkealla pysyvä moottorin kierrosluku hävittää kiihtyvyyden tunnetta. Kovimmissa kiihdytyksissä moottorin ääni nousee varsin voimakkaaksi muuten todella hiljaisessa autossa.Ajettavuus on samassa linjassa voimalinjan toiminnan kanssa. Kaikki toimii siis sulavasti eikä mikään yksittäinen osa-alue kiinnitä huomiota. Alusta on perustaltaan auton luonteeseen sopivan mukavuuspainotteinen, mutta hoitaa tehtävänsä moitteettomasti myös nopeuden noustessa. Ohjaus on looginen ja auto tottelee ohjausta miellyttävän tarkasti olematta kuitenkaan hermostunut. Uusi Lexus NX on hienostunut kokonaisuus. Etenkin ajomukavuus ja voimalinjan käyttömukavuus ovat hienosti kohdallaan. Uuden aikakauden aloittava multimediajärjestelmä vaatii vielä pientä hiomista, mutta jo pelkästään ohjaamon moderni ilme nostaa kiinnostusta NX:ää kohtaan.Uuden Lexus NX:n hinnat alkavat etuvetoisen täyshybridin 55 707 eurosta. Nelivetoon pääsee käsiksi 58 009 eurolla. Ladattavat hybridit ovat aina nelivetoisia ja niiden hinnat alkavat 64 072 eurosta. Ensimmäisiä uusia Lexus NX:iä odotetaan saapuvaksi Suomeen alkuvuodesta.Sekä materiaalien laatu että viimeistely on merkille tyypilliseen tapaan kohdallaan.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen