3.9.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda MX-5 2.0 – Kun hyvästä viritetään vieläkin parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda MX-5 ei varsinaisesti tarvinut pirteämpää kaksilitraista moottoria, mutta sai sen kuitenkin. Tulos on kenties kaikkien aikojen paras normaalihintainen urheiluauto. Pienempi, keveämpi ja parempi. Kun neljännen sukupolven Mazda MX-5 laihtui hyvin lähelle vuonna 1989 ensiesiteltyä alkuperäistä, kumosivat japanilaiset kaikki väitteet siitä, ettei nykyaikainen auto voi tarjota aitoa ajokokemusta.Neljättä sukupolvea voikin pitää miljoonamyyntiin yltäneen urheiluautomallin kaikkein onnistuneimpana painoksena.Kehuista huolimatta Mazda näki autossa parannettavaa. Autoa kehitettäessä japanilaismerkki panosti kahdesta moottorivaihtoehdosta pienempään 1,5-litraiseen. Erityisen kierrosherkäksi kehitetty voimanlähde tuotti maltilliset 131 hevosvoimaa, minkä katsottiin riittävän mainiosti noin tuhatkiloiseen autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoima vei markkinatTehonälkäiset markkinat suosivat kuitenkin suurempaa kaksilitraista moottoria. 160-hevosvoiman huipputeho antoikin MX-5:lle reippaamman suorituskyvyn, mutta 1,5-litraista pidettiin vaihtoehdoista luonteikkaampana.Mazdan ratkaisu oli ihailtava: mallivuodelle 2019 MX-5:n kaksilitrainen moottori laitettiin täysremonttiin. Päämääränä oli tuoda 1,5-litraisen pirteä luonne suurempaan moottoriin.Ahtamattoman moottorin kokemat muutokset ovat suoraa lainaa nelitahtimoottorin viritysoppaasta: suurempi kaasuläppä, suuremmat imuventtiilit, kireämpi pakopuolen nokka-akseli, 27 grammaa kevyemmät männät ja niin edelleen.Moottoriuudistusten lisäksi vuosimalli 2019 tuo joukon aktiivisia turvavarusteita ja mahdollisuuden Apple CarPlayhin ja AndroidAutoon. Ohjauspyörään lisätty etäisyyssäätö helpottaa erinomaisen ajoasennon löytämisessä.Kaikki ylävireyden tähdenTehtaan mukaan kaikki muutokset tehtiin paremman kierrosherkkyyden tähden. Moottorin suurin pyörintänopeus kasvoikin uudistuksessa 6 800 kierroksesta minuutissa 7 500:aan. Se, että huipputeho kasvoi samalla 160 hevosvoimasta 184:ään on valmistajan mukaan sivutuote.Niin tai näin, vuosimallin 2019 MX-5 on kaikkien aikojen paras Mazda MX-5. Samalla se saattaa olla myös kaikkien aikojen paras normaalihintainen urheiluauto (ainakin autoverottomissa maissa).Tutun kangaskattoisen Roadsterin lisäksi MX-5:n saa yhä targatyylisenä RF-mallina.Ajan henkeä vastaanJo keskialueella uutuusmoottori vetää hieman edeltäjäänsä väkevämmin. Varsinainen muutos nähdään yläkierroksilla. Uudesta MX-5:stä löytää lähes kaikista nykyautoista puuttuvaa iloa ja repivyyttä aina punarajaan saakka. Nelisylinterinen on aivan kotonaan alhaisemmillakin kierroksilla, mutta parhaat kyntensä se näyttää jatkuvasti kohti punarajaa piiskaten. Sellaisessa ajossa voimanlähteen ja huippusulavan kuusivaihteisen manuaalin yhteistyötä voi vain ylistää. Yhdistelmä ei sielukkuudessa ehkä aivan yllä takavuosien parhaiden Hondien, BMW:iden tai ranskalaismerkkien tasolle, mutta jo se, että pikkuturbojen aikakaudella Mazda tarjoaa niihin verrattavaa voimanlähdettä, on kulttuuriteko.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”