3.9.2018

Maistiainen: Mazda MX-5 2.0 – Kun hyvästä viritetään vieläkin parempi

Mazda MX-5

Mazda MX-5 ei varsinaisesti tarvinut pirteämpää kaksilitraista moottoria, mutta sai sen kuitenkin. Tulos on kenties kaikkien aikojen paras normaalihintainen urheiluauto.

Pienempi, keveämpi ja parempi. Kun neljännen sukupolven Mazda MX-5 laihtui hyvin lähelle vuonna 1989 ensiesiteltyä alkuperäistä, kumosivat japanilaiset kaikki väitteet siitä, ettei nykyaikainen auto voi tarjota aitoa ajokokemusta.

Neljättä sukupolvea voikin pitää miljoonamyyntiin yltäneen urheiluautomallin kaikkein onnistuneimpana painoksena.

Kehuista huolimatta Mazda näki autossa parannettavaa. Autoa kehitettäessä japanilaismerkki panosti kahdesta moottorivaihtoehdosta pienempään 1,5-litraiseen. Erityisen kierrosherkäksi kehitetty voimanlähde tuotti maltilliset 131 hevosvoimaa, minkä katsottiin riittävän mainiosti noin tuhatkiloiseen autoon.

Mazda MX-5

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voima vei markkinat

Tehonälkäiset markkinat suosivat kuitenkin suurempaa kaksilitraista moottoria. 160-hevosvoiman huipputeho antoikin MX-5:lle reippaamman suorituskyvyn, mutta 1,5-litraista pidettiin vaihtoehdoista luonteikkaampana.

Mazdan ratkaisu oli ihailtava: mallivuodelle 2019 MX-5:n kaksilitrainen moottori laitettiin täysremonttiin. Päämääränä oli tuoda 1,5-litraisen pirteä luonne suurempaan moottoriin.

Ahtamattoman moottorin kokemat muutokset ovat suoraa lainaa nelitahtimoottorin viritysoppaasta: suurempi kaasuläppä, suuremmat imuventtiilit, kireämpi pakopuolen nokka-akseli, 27 grammaa kevyemmät männät ja niin edelleen.

Mazda MX-5
Moottoriuudistusten lisäksi vuosimalli 2019 tuo joukon aktiivisia turvavarusteita ja mahdollisuuden Apple CarPlayhin ja AndroidAutoon. Ohjauspyörään lisätty etäisyyssäätö helpottaa erinomaisen ajoasennon löytämisessä.

Kaikki ylävireyden tähden

Tehtaan mukaan kaikki muutokset tehtiin paremman kierrosherkkyyden tähden. Moottorin suurin pyörintänopeus kasvoikin uudistuksessa 6 800 kierroksesta minuutissa 7 500:aan. Se, että huipputeho kasvoi samalla 160 hevosvoimasta 184:ään on valmistajan mukaan sivutuote.

Niin tai näin, vuosimallin 2019 MX-5 on kaikkien aikojen paras Mazda MX-5. Samalla se saattaa olla myös kaikkien aikojen paras normaalihintainen urheiluauto (ainakin autoverottomissa maissa).

Mazda MX-5
Tutun kangaskattoisen Roadsterin lisäksi MX-5:n saa yhä targatyylisenä RF-mallina.

Ajan henkeä vastaan

Jo keskialueella uutuusmoottori vetää hieman edeltäjäänsä väkevämmin. Varsinainen muutos nähdään yläkierroksilla. Uudesta MX-5:stä löytää lähes kaikista nykyautoista puuttuvaa iloa ja repivyyttä aina punarajaan saakka. Nelisylinterinen on aivan kotonaan alhaisemmillakin kierroksilla, mutta parhaat kyntensä se näyttää jatkuvasti kohti punarajaa piiskaten. Sellaisessa ajossa voimanlähteen ja huippusulavan kuusivaihteisen manuaalin yhteistyötä voi vain ylistää. Yhdistelmä ei sielukkuudessa ehkä aivan yllä takavuosien parhaiden Hondien, BMW:iden tai ranskalaismerkkien tasolle, mutta jo se, että pikkuturbojen aikakaudella Mazda tarjoaa niihin verrattavaa voimanlähdettä, on kulttuuriteko.

Mazda MX-5

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat