3.9.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda MX-5 2.0 – Kun hyvästä viritetään vieläkin parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda MX-5 ei varsinaisesti tarvinut pirteämpää kaksilitraista moottoria, mutta sai sen kuitenkin. Tulos on kenties kaikkien aikojen paras normaalihintainen urheiluauto. Pienempi, keveämpi ja parempi. Kun neljännen sukupolven Mazda MX-5 laihtui hyvin lähelle vuonna 1989 ensiesiteltyä alkuperäistä, kumosivat japanilaiset kaikki väitteet siitä, ettei nykyaikainen auto voi tarjota aitoa ajokokemusta.Neljättä sukupolvea voikin pitää miljoonamyyntiin yltäneen urheiluautomallin kaikkein onnistuneimpana painoksena.Kehuista huolimatta Mazda näki autossa parannettavaa. Autoa kehitettäessä japanilaismerkki panosti kahdesta moottorivaihtoehdosta pienempään 1,5-litraiseen. Erityisen kierrosherkäksi kehitetty voimanlähde tuotti maltilliset 131 hevosvoimaa, minkä katsottiin riittävän mainiosti noin tuhatkiloiseen autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoima vei markkinatTehonälkäiset markkinat suosivat kuitenkin suurempaa kaksilitraista moottoria. 160-hevosvoiman huipputeho antoikin MX-5:lle reippaamman suorituskyvyn, mutta 1,5-litraista pidettiin vaihtoehdoista luonteikkaampana.Mazdan ratkaisu oli ihailtava: mallivuodelle 2019 MX-5:n kaksilitrainen moottori laitettiin täysremonttiin. Päämääränä oli tuoda 1,5-litraisen pirteä luonne suurempaan moottoriin.Ahtamattoman moottorin kokemat muutokset ovat suoraa lainaa nelitahtimoottorin viritysoppaasta: suurempi kaasuläppä, suuremmat imuventtiilit, kireämpi pakopuolen nokka-akseli, 27 grammaa kevyemmät männät ja niin edelleen.Moottoriuudistusten lisäksi vuosimalli 2019 tuo joukon aktiivisia turvavarusteita ja mahdollisuuden Apple CarPlayhin ja AndroidAutoon. Ohjauspyörään lisätty etäisyyssäätö helpottaa erinomaisen ajoasennon löytämisessä.Kaikki ylävireyden tähdenTehtaan mukaan kaikki muutokset tehtiin paremman kierrosherkkyyden tähden. Moottorin suurin pyörintänopeus kasvoikin uudistuksessa 6 800 kierroksesta minuutissa 7 500:aan. Se, että huipputeho kasvoi samalla 160 hevosvoimasta 184:ään on valmistajan mukaan sivutuote.Niin tai näin, vuosimallin 2019 MX-5 on kaikkien aikojen paras Mazda MX-5. Samalla se saattaa olla myös kaikkien aikojen paras normaalihintainen urheiluauto (ainakin autoverottomissa maissa).Tutun kangaskattoisen Roadsterin lisäksi MX-5:n saa yhä targatyylisenä RF-mallina.Ajan henkeä vastaanJo keskialueella uutuusmoottori vetää hieman edeltäjäänsä väkevämmin. Varsinainen muutos nähdään yläkierroksilla. Uudesta MX-5:stä löytää lähes kaikista nykyautoista puuttuvaa iloa ja repivyyttä aina punarajaan saakka. Nelisylinterinen on aivan kotonaan alhaisemmillakin kierroksilla, mutta parhaat kyntensä se näyttää jatkuvasti kohti punarajaa piiskaten. Sellaisessa ajossa voimanlähteen ja huippusulavan kuusivaihteisen manuaalin yhteistyötä voi vain ylistää. Yhdistelmä ei sielukkuudessa ehkä aivan yllä takavuosien parhaiden Hondien, BMW:iden tai ranskalaismerkkien tasolle, mutta jo se, että pikkuturbojen aikakaudella Mazda tarjoaa niihin verrattavaa voimanlähdettä, on kulttuuriteko.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa