3.3.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-AMG GT 63S 4-door – koko perheen peto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG on tehnyt perheauton. Siitä ei kannata huolestua. 900 newtonmetriä tarjoillaan 2500 kierrokselta minuutissa alkaen. Tunne on absurdi. Kun turboahtimet heräävät, suuri V8 tuntuu kuin henkäisevän syvään, sitten mennään. Massa ei tunnu, vauhtia vain kertyy ja kertyy. Joskus vielä automuseoissa katsellaan jalustalle nostettua Mercedes-AMG:n neljälitraista tuplaturboa, ja muistellaan lämmöllä polttomoottorien hienoutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFyysisesti perheauto…Fantastinen moottori löytyy autosta, jonka virallinen nimi on jotakuinkin Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé 4Matic+. Kutsutaan autoa tuttavallisemmin GT 63S:ksi – jo siksi, että auto on oikeasti viisiovinen, ja pidämme edelleen kiinni perinteisistä coupe-määritelmistä.Henkisesti GT 63S on AMG:n kaksipaikkaisen GT-urheiluauton moniovinen versio. Voisi puhua Mercedes-AMG:n kilpailijasta Porsche Panameralle. Teknisesti sukujuuret ulottuvat E- ja CLS-sarjoihin, joita Mercedes-AMG:n ensimmäinen omaa suunnittelua oleva henkilöauto lainaa myös ison osan ohjaamoa. Hieman yllättäen GT 63S tarjoaa myös lähes Mercedes-Benzin malleihin vertautuvat tilat – urheiluautotunnelmaa olisi voinut hakea kenties matalammalla kattolinjalla, vaikka sitten takatiloista tinkien. Joskus tunnelman kannalta vähemmän on enemmän – ja tilaa kaipaavat valitsevat kuitenkin E 63 -farmarin tai jonkin voimatalon maastureista.Perheautomaisen korin ja yllättävän jämäkän alustan vuoksi auto hämmentää alkuun. Käytettävyys on kunnossa, mutta kuljettajan täytyy sietää hienoista epämukavuutta, mikäli GT 63S:llä haluaa ajaa joka päivä.…henkisesti urheiluautoKolikon kääntöpuolta ei tosin tarvitse kauaa etsiä: reilusti yli 2-tonnin omamassasta huolimatta suuri auto taittuu mutkatietä kiitettävällä ketteryydellä ja vakaudella. Vauhdin myötä alusta pääsee töihin, ja silloin se suoriutuu hienosti. Pahemmatkin alppiteiden töyssyt tasoittuvat ja korin liikkeet pysyvät kunnossa.Kiitosta ansaitsee myös erinomaisesti tehty nelipyöräohjaus. Sitä ei yksinkertaisesti huomaa, auto vain tuntuu pysäköidessä ja neulansilmissä ketterältä. Audi ja BMW saisivat ottaa oppia. Kokonaisuutena GT 63S on todella helppo ja vaivaton auto ajaa niin kaupungissa kuin nopeammilla vuoristoteillä.Urheilullisuus on läsnä myös nelivedon toiminnassa. Auto kääntyy mutkaan nöyrästi, mutta uloskiihdytyksessä pitoa on kiitettävästi jopa koeajoauton urheilullisilla keskieurooppalaisilla kitkarenkaillakin. Lisävarusteisten hiilikuitukeraamisten jarrujen tuntumaa voisi kuvailla moitteettomaksi.Se moottori!Silti ajatukset palaavat aina moottoriin. Upeimmillaan V8 on pyörintänopeuden ollessa jossain 2500–4500 1/min kohdalla. Päättäväisyyttä uhkuva terävä papatus vaihtuu kaasun nostolla suhahdukseen, joka vie suomalaisajatukset löylynheittoon. Jos kiihdytystä jatkaa, saavuttaa voimanlähde 639 hevosvoiman huipputehonsa 5500 1/min alkaen. 9-vaihteinen levykytkimellä varustettu automaatti latoo pykäliä ja vauhtia kertyy sellaista tahtia, ettei lystiä parane kovin kauaa nauttia, ellei satu olemaan nopeusrajoittamattomalla Saksan Autobahnalla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti