25.7.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz S500 – huipulta ylöspäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet moottorit ovat Mercedes-Benz S-sarjan mallipäivityksen kohokohta. Edustusautojen maailmassa Mercedes-Benz S-sarja on käsite, ja nykymuodossaan ansaitusti. Yhdistelmä erinomaista mukavuutta, vaivatonta ajettavuutta, viihtyisiä sisätiloja ja erittäin laajaa mallistoa yksinkertaisesti vastaa niihin kysymyksiin, joita edustusautolta vaaditaan.Vaikka kasvojenkohotus on tuonut keulalle uudet entistä kehittyneemmät ledivalot ja uudistetun etupuskurin, sijaitsevat todelliset uutuudet vasta konepellin alla. S-sarja toimii Mercedes-Benzin uusien kuusisylinteristen rivimoottorien ensi-iltana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuoran kuutosmoottorin paluuSveitsin ja Saksan rajalla ajetuissa ensikoeajoissa oli mahdollisuus tutustua tehokkaampiin versioihin bensiini- ja dieselkäyttöisistä rivikuutosista sekä kahdeksansylinterisiin bensiinimoottoreihin.Suomessa suosituimmaksi nousee uusi dieselmoottori, joka tarjoaa S350d 4Maticissa 286 ja kuvien S400d 4Maticissa 340 hevosvoimaa. Luonteeltaan diesel on huippusivistynyt, ja kulutuksen kerrotaan pienentyneen kuusi prosenttia.Pehmeää murinaa, vahvaaa voimaaTeknisesti mielenkiintoisin on uusi bensiinikuutonen, jonka kampiakselin päähän intergoitu sähkömoottori-laturi -yksikkö kykenee tehostamaan etenemistä 16 kilowatilla ja 250 newtonmetrillä. Talosajossa moottori on kevyessäkin rullailussa sammutettuna, joka auttaa leikkaamaan kulutusta. Täyskaasulla ei jää epäselväksi, miksi tehokkaampi kuutosmoottori on saanut vanhastaan V8-moottorista tutun S500-tunnuksen: 435 hevosvoimaa ja 520 newtonmetriä vievät suurta edustusautoa pyydettäessä erittäin eleettömästi. Ilahduttavasti uusi rivikuutonen ääntelee moottorityypille ominaiseen eleganttiin tapaan: alakierroksien pehmeä murina vaihtuu kierrosten noustessa soinnikkaaseen lauluun.Kuutosmoottorien yläpuolelle tarjotaan nelilitraista tuplaturboahdettua V8-moottoria. Se tarjoillaan Mercedes-Benz S 560:ssä 496 hevosvoimaisena tai Mercedes-AMG -käsittelyn jälkeen 612 hevosvosvoimaisena hyvätapaisena hirviönä nimeltä S 63 4Matic+.Mercedes-AMG S 63 4Matic+ tarjoaa upean yhdistelmän edustusautoa ja järjetöntä suorituskykyä: 0–100 km/h vain 3,5 sekunnissa!Järjestelmät päivitettyMoottorien lisäksi S-sarjaan on päivitetty E-sarjaan esiteltyjä järjestelmiä, kuten uusi virtuaalimittaristo ja nopeusrajoituksiin reagoiva vakionopeudensäädin. S-sarja ei siis vielä nouse autonomisessa kädet ohjauspyörästä vapauttavalle tasolle, mutta toisaalta tarjottujen järjestelmien toimivuus aktiivisesta vakionopeudensäätimestä automaattiseen kaistanvaihtoon on huippuluokkaa.Keulasta uuden "ässän" tunnistaa ajovalojen kolmesta lediviuhkasta. Etupuskuria koristaa nyt vaakasuuntainen kromilista.Neljän vuoden iästään huolimatta Mercedes-Benzin S-sarja säilyttää paikkansa autona, johon uutta Audi A8:ia epäilemättä verrataan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polttomoottori jaksaa yhä Lue tästä Moottorin artikkeli Mercedes-Benzin uusista kuusisylinterisistä rivimoottoreista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa