25.7.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz S500 – huipulta ylöspäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet moottorit ovat Mercedes-Benz S-sarjan mallipäivityksen kohokohta. Edustusautojen maailmassa Mercedes-Benz S-sarja on käsite, ja nykymuodossaan ansaitusti. Yhdistelmä erinomaista mukavuutta, vaivatonta ajettavuutta, viihtyisiä sisätiloja ja erittäin laajaa mallistoa yksinkertaisesti vastaa niihin kysymyksiin, joita edustusautolta vaaditaan.Vaikka kasvojenkohotus on tuonut keulalle uudet entistä kehittyneemmät ledivalot ja uudistetun etupuskurin, sijaitsevat todelliset uutuudet vasta konepellin alla. S-sarja toimii Mercedes-Benzin uusien kuusisylinteristen rivimoottorien ensi-iltana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuoran kuutosmoottorin paluuSveitsin ja Saksan rajalla ajetuissa ensikoeajoissa oli mahdollisuus tutustua tehokkaampiin versioihin bensiini- ja dieselkäyttöisistä rivikuutosista sekä kahdeksansylinterisiin bensiinimoottoreihin.Suomessa suosituimmaksi nousee uusi dieselmoottori, joka tarjoaa S350d 4Maticissa 286 ja kuvien S400d 4Maticissa 340 hevosvoimaa. Luonteeltaan diesel on huippusivistynyt, ja kulutuksen kerrotaan pienentyneen kuusi prosenttia.Pehmeää murinaa, vahvaaa voimaaTeknisesti mielenkiintoisin on uusi bensiinikuutonen, jonka kampiakselin päähän intergoitu sähkömoottori-laturi -yksikkö kykenee tehostamaan etenemistä 16 kilowatilla ja 250 newtonmetrillä. Talosajossa moottori on kevyessäkin rullailussa sammutettuna, joka auttaa leikkaamaan kulutusta. Täyskaasulla ei jää epäselväksi, miksi tehokkaampi kuutosmoottori on saanut vanhastaan V8-moottorista tutun S500-tunnuksen: 435 hevosvoimaa ja 520 newtonmetriä vievät suurta edustusautoa pyydettäessä erittäin eleettömästi. Ilahduttavasti uusi rivikuutonen ääntelee moottorityypille ominaiseen eleganttiin tapaan: alakierroksien pehmeä murina vaihtuu kierrosten noustessa soinnikkaaseen lauluun.Kuutosmoottorien yläpuolelle tarjotaan nelilitraista tuplaturboahdettua V8-moottoria. Se tarjoillaan Mercedes-Benz S 560:ssä 496 hevosvoimaisena tai Mercedes-AMG -käsittelyn jälkeen 612 hevosvosvoimaisena hyvätapaisena hirviönä nimeltä S 63 4Matic+.Mercedes-AMG S 63 4Matic+ tarjoaa upean yhdistelmän edustusautoa ja järjetöntä suorituskykyä: 0–100 km/h vain 3,5 sekunnissa!Järjestelmät päivitettyMoottorien lisäksi S-sarjaan on päivitetty E-sarjaan esiteltyjä järjestelmiä, kuten uusi virtuaalimittaristo ja nopeusrajoituksiin reagoiva vakionopeudensäädin. S-sarja ei siis vielä nouse autonomisessa kädet ohjauspyörästä vapauttavalle tasolle, mutta toisaalta tarjottujen järjestelmien toimivuus aktiivisesta vakionopeudensäätimestä automaattiseen kaistanvaihtoon on huippuluokkaa.Keulasta uuden "ässän" tunnistaa ajovalojen kolmesta lediviuhkasta. Etupuskuria koristaa nyt vaakasuuntainen kromilista.Neljän vuoden iästään huolimatta Mercedes-Benzin S-sarja säilyttää paikkansa autona, johon uutta Audi A8:ia epäilemättä verrataan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polttomoottori jaksaa yhä Lue tästä Moottorin artikkeli Mercedes-Benzin uusista kuusisylinterisistä rivimoottoreista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous