22.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Grandland GSe AWD – Tarina jatkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin GSe-merkinnän monet muistavat Commodore- sekä Monza-malleista. Nyt tarina jatkuu Grandland GSe -mallissa – ja Opelin mukaan se on vasta alussa. Sähköistä tehokkuutta, uniikkeja ominaisuuksia – ja se on tullut jäädäkseen. Näillä sanoin Opel saattelee uuden ja ensimmäisen GSe-mallinsa ja -mallistonsa maailmalle.Opelin GSe-merkinnän muistavat monet. Se löytyy muun muassa 1970-luvulta Opel Commodoresta sekä 1980-luvulla Opel Monzasta. Nyt GSe-merkintä on tulossa Opeleihin uudelleen, tosin hieman eri merkityksessä kuin ennen.GSE-merkintä oli Opelin sanastossa aikoinaan lyhenne sanoista Grand Sport Einspritzung, englanniksi Grand Sport Injection. Myöhemmin saksankieliset sanat vaihdettiinkin englantiin ja GSI-merkintä tuli Opeleissa myös tutuksi.Nyt GSe merkintä Opeleissa tulee sanoista Grand Sport Electric eli se tarkoittaa juurikin sähköistä tehokkuutta. Kaikki Opelin GSe-mallit tulevat olemaan tulevaisuudessa jollain tavalla sähköistettyjä eli joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy300-hevosvoimainen SUVPelin avaa – tai oikeastaan GSe:n tarinaa jatkaa ensimmäisenä Opel Grandland GSe. Se on Opelin SUV-malli, joka tarjoaa peräti 221 kilowatin eli 300 hevosvoiman edestä GSe-meininkiä.Auton tarkka mallimerkintä on Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8. Autossa on Opelin 1,6-litrainen bensiinimoottori ja pari sähkömoottoria tarjoamassa tehoa ja nelivetoa. Kysymyksessä on ladattava hybridi, jonka bensiinimoottorin yhteyteen on kytketty 8-vaihteinen ZF:n automaattivaihteisto. Vääntöä koko paketti tarjoaa 520 newtonmetriä.Alustassa on Opelin OPC-ajoilta tuttu yhdessä Konin kanssa kehitetty Frequency Selective Damping eli FSD-iskunvaimennus, jossa iskunvaimentimien öljykiertoa muuttamalla iskunvaimennus saadaan vaimennusominauuksiltaan sopeutumaan tilanteen mukaan niin mukavuusajoon kuin nopeampaan ajoon jämäkäksi. Vaikka Opel kuuluu nykyään italialaisesta Fiatista ja ranskalaisesta PSA:sta muodostuneeseen monikansalliseen konserniin, Opel GSe on suunniteltu Saksassa ja myös valmistetaan Saksassa.Yli 50 000 euron hintaNäiden kaikkien tietojen valossa Opelin ensimmäinen GSe-lanseeraus lupaa hyvää. Koska kysymyksessä on suorituskykyinen sekä Opelin sanoin myös uniikki automalli, sillä kosiskellaan luonnollisesti myös sellaista ostajakuntaa, joka on kiinnostunut urheilullisuudesta, sekä hieman myös erikoisuuksista. Lompakko pitää olla myös kunnossa, sillä auton perushinta on 55 833 euroa. Siihen rahaan saa jo perusvarusteiden lisäksi 19-tuumaiset vanteet, Led Pixel -ajovalot, kiinteän navigointijärjestelmän sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Paljon siis rahaa, kysymys kuuluukin, että onko Grandland GSe:stä kuittaamaan kovat lupaukset?Pliisu rattiAuto näyttää ulospäin hyvältä, varsinkin versiona, jossa vaaleaan väriin on yhdistetty musta katto ja musta konepeitto. Sisällä autossa on Alcantara-päällysteiset ergonomiset AGR-sertifioidut istuimet. Niiden säädöt ja tuntuma on hyvä ja riittävän sporttinen. Sisältä Grandland GSe on vähän pliisu, eikä ihan sitä, mitä kaiken sporttihehkutuksen jälkeen voisi odottaa. Grandland GSe:n ratti on vähän ohutkehäinen eikä tuntumaltaan aivan sitä, mitä 300-hevosvoimaisessa tykissä voisi parhaimmillaan olla. Kojelaudan muotoilu ei tee mitään erityistä vaikutusta. Liikkeelle lähtiessä Grandland GSe lupaa hyvää. Auto tuntuu jämäkältä ja sen voimalinjan 300 hevosvoimaa lupaa myös hyvää. Kun osa tehosta välittyy suoraan tiehen nopeasti reagoivilta sähkömoottoreilta, autossa on myös sitä sporttisuutta, mitä sille luvataan. Monilta ominaisuuksiltaan se on myös täysiverinen perheauto, joka sopii nimenomaan niille, jotka haluavat autoltaan vähän enemmän. Opel Grandland GSe lupaa senkin vuoksi hyvää, että kyseisessä segmentissä ei ole valtavasti kilpailua.Opelin GSe-merkinnän alle tulee jatkossa lisää automalleja. Opelin mukaan kysymyksessä ei ole pelkästään varustetaso Opelin mallistossa vaan paremminkin alabrändi, automallisto, jossa on uniikkeja ominaisuuksia, vähän samaan tapaan kuin 1990-luvun lopulla – ja viime vuonna lakkautettu Opelin OPC-mallisto, jonka tilalle GSe-mallisto ikäänkuin nyt tuli.Opel Grandland GSe -mallista lisää lähiaikoina Moottorin laajemmassa koeajossa.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?